פרשת חפציבה וייקור העמלות הקפיץ את מספר פניות הציבור לפיקוח על הבנקים - רוב התלונות המוצדקות הופנו לדיסקונט

פיצוי כולל בסך של כ-3 מיליון שקל שולם על ידי הבנקים ללקוחות בהוראת הפיקוח על הבנקים בעקבות הכרעה בתלונות ציבור

בשנת 2008 טיפל הפיקוח על הבנקים ב-8,534 פניות ותלונות בכתב, מתוכן 4,156 תלונות, ו-4,378 פניות לקבלת מידע ובקשות שונות,כך דיווח היום (ב') בנק ישראל. מדובר בגידול של 43% במספר הפניות והתלונות בכתב לעומת שנה שעברה, אשר נובע ברובו מפניות בנושא "חפציבה" ופניות לקבלת מידע בנושא עמלות.

במהלך שנת 2008 טופלו 1,140 תלונות נגד הבנקים בפרשת "חפציבה". בעקבות הכרעה בתלונות אלה, ניתן סעד לרוכשי דירות בסכום כולל של כ-244 מליון שקל.

לגבי כ-600 תלונות, לא הצליח בנק ישראל לגבש עמדה. מהנתונים עולה כי רק רבע מהתלונות היו מוצדקות מתוך סך התלונות, בדומה לשנים קודמות. פיצוי כולל בסך של כ-3 מיליון שקל שולם על ידי הבנקים ללקוחות בהוראת הפיקוח על הבנקים בעקבות הכרעה בתלונות ציבור.

מהנתונים לגבי חמשת הבנקים הגדולים עולה כי בדומה לשנת 2007, גם בשנת 2008 שיעור התלונות הגבוה ביותר הוא בבנק דיסקונט (38.2% בשנת 2008 לעומת 33% בשנת 2007). שיעור התלונות הנמוך ביותר הוא בבנק לאומי (16.3% בשנת 2008 לעומת 15.5% בשנת 2007).

במקום השני מדורג בנק מזרחי-טפחות עם שיעור של 27% של תלונות מוצדקות, במקום השלישי מדורג בנק הבינלאומי עם שיעור של 25.4% ובמקום הרביעי מדורג בנק הפועלים עם שיעור של 24% של תלונות מוצדקות.

עוד נמסר כי שיעור התלונות המוצדקות בנושא משכנתאות גבוה משיעור התלונות המוצדקות ביתר הנושאים מבין הבנקים נותני המשכנתאות, 36.2% מסך התלונות שנקבעה בהן עמדה בשנת 2008 נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית. שיאן התלונות במערכת הבנקאית בשנת 2008 הינו בנק דיסקונט למשכנתאות כאשר כל תלונה שנייה שנבדקה נגד נמצאה מוצדקת (55%), לעומת בנק לאומי למשכנתאות עם שיעור של %8.5 בשנת 2008 לעומת 20.7% בשנת 2007. גם השנה שיעור התלונות המוצדקות הנמוך ביותר נרשם בתלונות המופנות כלפי חברות כרטיסי האשראי 6.6%.