ת"א ננעלה בעליות חדות: מדד הבנקים התחזק ב-5.2% המעו"ף ב-3.3%; מכתשים אגן זינקה ב-10.9%

מדד הנדל"ן הוסיף 4.5% ; אפריקה ישראל זינקה ב-10.2% ; כי"ל עלתה ב-7.3% והחברה לישראל הוסיפה 5.2% ; מניית דיסקונט עלתה ב-3.2%, הפועלים ולאומי התחזקו ב-5.6% כל אחת ; כלכלית התחזקה ב-8% ; נייס הוסיפה 5.8% לערכה

המסחר בבורסה של ת"א ננעל היום בעליות שערים חדות, בהובלת מדדי הבנקים והנדל"ן. בין מניות המעו"ף שבלטו בעלייה נציין את אפריקה ישראל, ומכתשים אגן שזינקו ביותר מ-10%.

על המגמה החיובית השפיעו העליות שאפיינו את סיום שבוע המסחר בבורסות העולם, ובוול סטריט במיוחד. נציין, כי בארה"ב מצפים בקוצר רוח לאישור תוכנית החילוץ, אך זו עדיין מתעכבת בסנאט, על אף הלחץ הרב שמפעיל הנשיא אובמה לאישורה.

מבדיקת "גלובס", עולה כי בשבועות האחרונים החלו המשקיעים המוסדיים להגדיל את החשיפה למניות - בדגש על מניות השורה השנייה. ההתעניינות החלה כבר בחודש האחרון, אך הביצוע עצמו נעשה בעיקר בשבועות האחרונים, לאט ובזהירות, תוך הקפדה על "סטוק פיקינג". גורם בשוק ההון: "לא ניתן לדעת מתי נגיע לתחתית, אבל המוסדיים יודעים שאם הם לא יצטיידו במניות היום, בעתיד, כשהמגמה תתהפך, יהיה להם קשה לרכוש כמויות גדולות במחירים סבירים".

בישראל מתכוננים האזרחים ללכת בעוד יומיים לקלפי. אווירת הבחירות ודברי המתמודדים, גם בנושאים הכלכליים, נמצאים במרכז הדיון הציבורי. ביום שבת במסגרת "שבתרבות" אמר יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "כבר עכשיו ברור שגוש הימין ניצח, וכידוע, קדימה אינה חלק מהימין". על פי הסקר הגדול של גולשי "גלובס": 25% רוצים לראות את נתניהו כשר האוצר הבא, 23% בעד סטנלי פישר למקום השלישי בסקר, עם 14%, הגיע יו"ר ועדת הכספים וח"כ מפלגת העבודה אבישי ברוורמן. בסקר השתתפו 12,475 גולשים.

המשקיעים הזרים חוזרים לת"א

במהלך חודש דצמבר השקיעו תושבי חוץ בבורסה לני"ע בת"א, סך של כ-93 מיליון דולר (אג''ח ומניות), זאת לאחר מימושים ניכרים בחודשים אוקטובר ונובמבר בהיקפים של כ-1.4 מיליארד דולר ו-400 מיליון דולר בהתאמה. עיקר ההשקעות נרשמו במניות של חברות מענף הכימיה ובמניות הבנקים. כך נמסר היום מהחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל.

ההשקעות הישירות של תושבי חוץ בישראל הסתכמו בדצמבר בכ-580 מיליון דולר, סכום הגבוה מהחודשיים הקודמים ומהממוצע החודשי בשנתיים האחרונות. הענפים העיקריים בהם נרשמו השקעות בחודש דצמבר היו בענפי ההיי-טק. בהשקעות הפיננסיות של תושבי ישראל בני"ע סחירים בחו"ל, נרשמו במהלך דצמבר מימושים נטו של 276 מיליון דולר, מזה כ-290 מיליון דולר מימושים באג"ח. מנגד נרשמה השקעה נטו במניות של כ-14 מיליון דולר.

UBS: הצמיחה ב-2009 תהיה שלילית - 0.8%-

הבנק השוויצרי UBS פירסם הבוקר תחזית קודרת על כלכלת ישראל: הצמיחה ב-2009 תהיה שלילית - 0.8%- זאת לעומת תחזיתו הקודמת לצמיחה חיובית של 1%. נזכיר כי תחזיתו הרשמית של בנק ישראל גם היא הופחתה לאחרונה ועומדת על 0.2%-. עם זאת, כלכלני הבנק הותירו את תחזית הצמיחה לשנת 2010 על 2.7% ומאמינים כי ישראל תהיה בין המדינות שיתאוששו במהירות מהמשבר הכלכלי העולמי.

נתונים קשים גם זורמים לשוק מחברת BDI אשר מפרסמת את נתוני מוסר התשלומים ורמת הסיכון במשק לחודש ינואר. בינואר כ-58% מהענפים במשק רשמו הרעה במוסר התשלומים. רמת הסיכון עלתה ל-6.2 מ-5.81 בינואר שעבר. שיעור החברות והעסקים המצויים ברמת סיכון גבוהה במיוחד רשם עלייה בחודש האחרון ועומד על כ-19% לעומת 17% בחודש הקודם. ענף המסעדות ובתי הקפה ממשיך להוביל את רשימת הענפים החלשים והמסוכנים.

בלידר שוקי הון העריכו היום כי פישר ימשיך עם הורדות הריבית - יפחית ב-0.5% לרמת שפל חדשה של 0.5%. להערכתם רמת ריבית של 0.5% תישאר עד סוף 2009 קיצוץ תקציבי של כ-8 מיליארד שקל וצמצום הגירעון ל-4% תוצר - יתמוך בשוק האג"ח.

אל השוק הישראלי מתחילים לטפטף תוצאותיהן הכספיות של החברות לרבעון הרביעי, עד כה התפרסמו דו"חות של חברות שמניותיהן הינן דואליות, או כאלה אשר נסחרות בחו"ל והן חברות בנות של חברה ישראלית, נציין את הדו"ח שפירסם בסוף השבוע דיסקונט ניו יורק, שהוא השלוחה האמריקנית של בנק דיסקונט, אשר דיווח על צניחה של 84% ברווחיו ברבעון ל-1.8 מיליון דולר וזאת לאחר שביצע מחיקות בגין ניירות ערך של מוסדות פיננסיים ורשם קפיצה בהפרשות לחובות מסופקים.

בשוק ינסו המשקיעים להמשיך את המומנטום החיובי מהשבוע שעבר, אותו הובילו חברות ההחזקה הגדולות ובהן החברה לישראל וקבוצת דלק . עוד ימשיכו לבלוט גם השותפות בקידוח "תמר" דלק אנרגיה ישראמקו ודור אלון . ומניות הבנקים שעשויות להעזר ברוח הגבית שנוצרה כתוצאה מהעליות החדות במניות הענף מעבר לים.

גם שוק אגרות החוב הקונצרניות אשר נהנה מהתאוששות מרשימה מוסיף לרכז עניין וזאת לאחר שהאוצר אישר ביום ו' האחרון 6 מ-7 קרנות המנוף שניגשו למכרז לטיפול באשראי החוץ בנקאי. הקמת קרנות המנוף הינה במסגרת יישום תוכנית ההאצה של האוצר, עליה הוכרז בסוף נובמבר האחרון בסך הכול, הודיעה המדינה כי תקצה 5 מיליארד שקל לשורת קרנות מנוף שיושקו בשלב מאוחר יותר, אישור הקבוצות הנ"ל היה במסגרת הליך המיון המוקדם לניהול קרנות המנוף.

מעו"ף , ת"א-100 , מדד התל-טק ,מדד הבנקים ומדד הנדל"ן .

מניות בכותרות

כלל פיננסים צופים לטבע הכנסות של 2.92 מיליארד דולר ורווח מתואם למניה של 73 סנט ברבעון הרביעי. להערכתם התמקדות המשקיעים תיהיה בתחזית המעודכנת לשנת 2009 ולהערותיה ביחס להשפעה של הטמעת באר, אשר לדעת האנליסטים זהו האתגר המרכזי העומד בפני החברה לשנה הקרובה.

כי"ל והחברה לישראל בלטו היום לחיוב לאחר שהחברה לישראל בלטה בעליות חדות של קרוב ל-40% בסיכום השבוע שחלף בעקבות הודעת חברת מאירסק, חברת הספנות הגדולה בעולם, על העלאת מחיר ההובלה במכולות בקו אירופה-אסיה. בבית ההשקעות פסגות התייחסו להודעה זו בהקשר של חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל. נועם פינקו העריך כי מחירי ההובלה הימית במכולות הגיעו לתחתית בחלק מקווי התובלה.

מניית בנק דיסקונט ריכזה עניין לאחר שבסוף השבוע דיווחה השלוחה הניו יורקית של הבנק על ירידה של 84% ברווחיה ברבעון הרביעי לעומת הרבעון המקביל ב-2007. דיסקונט ניו יורק ביצע מחיקות בגין ניירות ערך . הרווח הסתכם ב-1.8 מיליון דולר בהשוואה ל-11 מיליון דולר ב-2007. התשואה השנתית על ההון עמדה על 5.5% - בהשוואה ל-6.2% ב-2007. הרווח הנקי בכל שנת 2008 ירד ב-8.1% והסתכם ב-34.3 מיליון דולר.

מניות הבנקים המובילים בישראל, לאומי , פועלים , מזרחי טפחות והבינלאומי בלטו לחיוב על רקע הודעתו של משרד האוצר כי ישקול שינויים בתוכנית הערבויות הממשלתית לסיוע בגיוס הון לבנקים, שיפשטו את הליך מתן הערבות. וכן על רקע העליות החדות שאפיינו את מגזר הבנקים בארה"ב, ביניהן בלטה מעל כולן מניית בנק אוף אמריקה לאחר שמנכ"ל הבנק הזים את החששות להלאמתו של הבנק או לצורך שלו בסיוע מימוני נוסף מהממשל והביעו את אמונו בכך שרכש מניות של הבנק.

אפריקה ישראל והחברה הבת, דניה סיבוס הוסיפו למשוך את תשומת לב המשקיעים לאחר שבשבוע שעבר נפתח כביש 431 בין ראשל"צ למודיעין לתנועה, נציין כי ביום ו' נעשה נסיון של חברה אשר שימשה כקבלנית משנה בפרוייקט לסגור את הכביש על ידי הגשת עתירה מנהלית, אך בית המשפט דחה על הסף את העתירה. נציין כי על רקע סיום העבודות צפויה דניה סיבוס לקבל מענק של כ-200 מיליון שקל.

מנהל מחוז הדרום, אריק בר שדה, החליט על פתיחה בחקירה פלילית נגד מפעל "אגן יצרני חימיקלים בע"מ" באשדוד שהינה חלק ממכתשים אגן . החלטתו נפלה לאחר שימוע שנערך לנציגי המפעל בעקבות השריפה שאירעה במקום לפני כשלושה שבועות. כזכור, בשריפה שפרצה בתאריך במחסן אבקות במפעל אגן חימיקלים, נשרפו במקום רעלים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים התשנ"ג-1993.

תשובה ודנקנר מקבלים עוד הארכה: התאריך האחרון לחתימת הסכם הארכת ההלוואה לפלאזה נדחה ל-9 במארס. בסוף ינואר הודיעו נכסים ובנין , אי.די.בי פיתוח ואלעד גרופ על הארכת תקופת ההלוואה בשלוש שנים וחצי.

חברת הנדל"ן ארזים שבשליטת מאיר גורביץ', אשר עלתה לכותרות על רקע קשייה לשלם את חובותיה למחזיקי אגרות החוב, מושכת את תשומת לב המשקיעים לאחר שמכה נוספת ניחתה עליה. בסוף השבוע נודע כי רשויות המס דורשות ממנה תשלום של 20.4 מיליון שקל בגין שנת 2003 . החברה ורשויות המס נמצאות תקופה ארוכה במחלוקת לגבי גובה המס בגין השנים 2003 עד 2006.

במחלקת המחקר Sell Side של מגדל שוקי הון חוזרים על המלצת "תשואת יתר" למניית נייס , במחיר יעד של 30 דולר למניה - גבוה ב-50% לעומת מחיר הסגירה של המניה ביום שישי בוול סטריט. "למרות שנייס לא חסינה מהמשבר העולמי, המגזר הביטחוני ופתרונות החברה בתחום הרגולציה, צפויים להמשיך ולצמוח. בקו הגמר של 2008, נייס תשכיל לנצל את המשבר הפיננסי לטובת גידול עתידי בנתח השוק שלה".

ביטוח ישיר מנזילה את קופתה לאחר שהודיעה כי היא מוכרת את חברת הביטוח Intouch בתמורה ל-365 מיליון שקל. העסקה צפויה לייצר לביטוח ישיר רווח הון (לאחר מס) של כ-180 מיליון שקל. דורון שנידמן: "המדיניות האחראית הניעה אתנו לממש את המיזם תוך יצירת רווח ותזרים מזומנים משמעותי".

חברת פאנגאיה נדל"ן ריכזה עניין על רקע הודעה על כוונתה לבצע הנפקת זכויות בהיקף של 31 מיליון שקל, בעלי השליטה התחייבו על ניצול מלוא זכויותיהם במסגרת הנפקת הזכויות, כ- 17 מיליון שקל.

קבוצת חנן מור הודיעה כי תקדים פרעון תשלום אג"ח א' בהיקף של 15 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף]