מחליפים מנכ"ל

עם פרישת המנכ"ל יש לבחור בין אודי ובנג'י שכבר נכשלו, לציפי, שהצלחותיה מוגבלות

חברת ההיי-טק "היטרקומד ישראל" היא ותיקה למדי, כבר לא סטארט-אפ. כחברה ציבורית, עם נוכחות משמעותית בשווקים הבינלאומיים, קו מוצרים אמין בדרך-כלל, ואיכות כוח אדם יוצאת דופן, מתנהלת לה החברה במשך מספר עשורים, תוך התקדמות עקבית בהתפתחותה ובתוצאותיה.

ואולם, בשנה האחרונה חל משבר. המנכ"ל המכהן נדרש לפרוש מתפקידו עקב חקירת משטרה נגדו בפרשיות שוחד, שהתרחשו לכאורה לפני שנים רבות. למרות שלא הוכחה עד כה אף אחת מההאשמות, החליט דירקטוריון החברה, שלמען הסדר הטוב ובעיקר - למען השקט הנפשי של בעלי המניות, יש להחליף את המנכ"ל הנוכחי. לאחר דיונים ממושכים בדירקטוריון, זומנה אסיפה כללית של בעלי המניות על מנת לבחור מנכ"ל חדש. יו"ר הדירקטוריון בירך בקצרה את הנאספים, ופנה לתיאור תמציתי של שלושת המועמדים:

אודי, סמנכ"ל התפעול הנמרץ, כבר כיהן בעבר כמנכ"ל החברה, וכהונתו הקצרה איננה זכורה לטוב. היא הייתה רצופה בטעויות שנבעו מחוסר ניסיון, וכנראה גם מיהירותו של אודי וביטחונו העצמי המופרז. עבודתו הופסקה על-ידי בעלי המניות בחברה והוא פוטר ממנה בבושת פנים. ואולם, מאחר ש"היטרקומד" היא חברה נאורה, המתנהלת לפי מיטב הכללים של ניהול מודרני, הוחלט לפני כשנתיים לתת לו צ'אנס נוסף. הוא חזר לחברה בתפקיד סמנכ"ל התפעול ועשה עבודה לא רעה בתפקידו.

ציפי, היא סמנכ"לית השיווק הדינמית של החברה, הוכיחה חריצות והתמדה בשנות כהונתה הקצרות בתפקיד כה בכיר. הצלחותיה בשוק הבינלאומי היו אמנם מוגבלות עד כה, אך בסך הכול היא זוכה לאמון מסוים מצד המנהלים בחברה ומעובדיה. מספר חברים בדירקטוריון מאמינים כי יש לה סיכוי סביר להוכיח את עצמה, באם תינתן לה ההזדמנות הנכספת על-ידי בעלי המניות.

בנג'י, היחיד מבין השלושה שאינו עובד כיום בחברה, גם הוא היה מנכ"ל שלה, לפני כעשר שנים. תקופתו כמנכ"ל זכורה כרצף של כישלונות מרים וביקורת קשה מצד בעלי המניות בחברה, עד כדי כך שגם הוא פוטר ממשרתו. לאחר פיטוריו בילה זמן רב בחו"ל, שם הרצה על ניסיונו הכושל כמנכ"ל בפני קהלים צמאי דעת. לאחר שחזר לארץ, עבד לפרק זמן קצר בחברה, ועשה תפקיד מוצלח למדי כסמנכ"ל כספים.

בעלי המניות, תודה על שתיקתכם

משסיים לתאר את שלושת המועמדים, פנה יו"ר הדירקטוריון לקהל והזמין אותו לשאול שאלות. בעלי המניות הרבים שהיו באולם שתקו. לכולם היה ברור שכרגיל ב"היטרקומד ישראל", מתנהלים העניינים כסדרם. התהליך לבחירת המנכ"ל הוא מושלם, וכמו בעבר גם הפעם ייבחר המנכ"ל הראוי ביותר, זה המתאים ביותר להובלת החברה בזמנים של משבר עולמי חמור ואינספור אתגרים נוספים.

בהיעדר הערות, פנה היו"ר לסיכום הישיבה: "חבריי הנכבדים. כמו תמיד, גם היום אני גאה בתהליך המרשים אותו אנחנו מבצעים על מנת לבחור את המנכ"ל הבא שלנו. שלושת המועמדים, העומדים לבחירתנו היום - שניים שנכשלו בתפקידם באופן מוחלט ואחת שקיימים ספקות לגבי יכולתה לנהל מערכת מורכבת - הם המועמדים להם אנו ראויים.

אני אסיר תודה לכם, בעלי המניות, על שתיקתכם לאורך השנים, על כך שאתם מקבלים את הביצועים הכושלים באהבה ובדממה, ומאפשרים לנו, המנהלים מטעמכם, להמשיך לבזבז את כספכם, להתנהג בחוסר אחריות עסקית ובניגוד לכל נורמה תקינה של מינהל ציבורי. אנא, חיזרו לבתיכם, והמשיכו לשתוק עד שנקרא לכם שוב. שיהיה לכולנו בהצלחה!" *