ההונאה יצרה פאניקה: לקוחות מבוהלים צרים על סניפי בנק סטנפורד לאחר שנחשפה ההונאה של המנכ"ל

הרשות הפדרלית לני"ע האשימה את סטנפורד בניהול הונאה בהיקף 8 מיליארד דולר באמצעות מכירה של תעודות פיקדון מזויפות ; החוקרים טרם איתרו את האיש עצמו

לקוחות מבוהלים צרו אתמול (ד') על סניפי בנקים ששייכים לקבוצת סר אלן סטנפורד מאנטיגואה עד ונצואלה, במאמץ למשוך את פיקדונותיהם, לאחר שהרשויות בארה"ב האשימו את המיליארדר הטקסני בהונאת לקוחות ומשקיעים בקנה מידה "מסיבי".

הרשות הפדרלית לניירות ערך (SEC), האשימה שלשום (ג') את סטנפורד, בן 58, בניהול הונאה בהיקף 8 מיליארד דולר באמצעות מכירה של תעודות פיקדון מזויפות שהבטיחו למשקיעים "ריביות בלתי-סבירות וחסרות בסיס". המכירה בוצעה באמצעות סטנפורד אינטרנשיונל בנק, SIB, הרשום באנטיגואה, שבה התגורר סטנפורד במשך 20 שנה.

מחפשים אחר סטנפורד

מקורות בצוות החקירה מסרו כי היא עשויה להתרחב, עם הצטרפות ה-FBI לחקירה. עדיין לא ידוע היכן נמצא סטנפורד עצמו, שלא הגיב לצווי זימון לחקירה שהוצאו נגדו. לפי ערוץ CNBC, סטנפורד נראה כשהוא מנסה להימלט מיוסטון לאנטיגואה באמצעות מטוס פרטי. אתמול לא ידעו עדיין החוקרים לומר היכן הוא נמצא.

באנטיגואה ניסו השלטונות להרגיע תושבים מקומיים שעמדו בתור בחזית בניין בנק אוף אנטיגואה בעיר הבירה סיינט ג'ון, כדי לתבוע את כספם. הבנק הוא חלק מהאימפריה הפיננסית של סטנפורד, אך אינו מצוין בתלונה שהגישה ה-SEC בתביעה האזרחית נגד סטנפורד ושניים מעוזריו.

הבנק המרכזי של מזרח האיים הקריביים, שהוא הרשות המוניטרית של שמונה איים באזור, כולל אנטיגואה, מסר שיש לו די והותר יתרות לטיפול בכל מצב, והבטיח לבעלי הפיקדונות שכספם מובטח.

התנפלות על הבנק

"היתה התנפלות מטורפת על הבנק. אנשים חשים את הצורך להגן על כספם", אמרה סוזאן נויס, עורכת בהוצאה לאור של מדריכי טלפון וכמה מגזינים לעסקים באנטיגואה.

בינתיים התברר שבניגוד להבטחותיו של בנק SIC, לפחות 400 אלף דולר מנכסי הבנק היו חשופים להונאה של ברנרד מיידוף, מנהל הכספים שהואשם בדצמבר בביצוע הונאת פונזי ענקית בהיקף משוער של 50 מיליארד דולר.

בדצמבר הודיעה לבנק חברת הסליקה פרשינג שהיא תפסיק לכבד הוראות מסטנפורד פייננשל גרופ ל-SIB, מפני שהבנק לא העביר לה פרטים על מצבו הכספי כפי שהתבקש לעשות. לפי ה-SEC, בשבועות האחרונים ניסה הבנק למשוך מחשבונותיו שלו יותר מ-178 מיליון דולר.