רו"ח שי מדינה: "צפוי גידול בהיקף פרשיות מעילה והונאה בישראל, בהן גם הונאות פונזי"

מדינה, שותף ומנהל תחום הביקורת החקירתית בפאהן-קנה ניהול בקרה: "אין ספק שהחשיפה המוגברת למעשי הונאה מסוג זה בימים אלה נובעת מהמשבר הכלכלי"

"בחודשים הקרובים צפוי גידול בהיקף פרשיות מעילה והונאה בישראל, בהן גם הונאות מסוג 'פונזי'". כך טוען רו"ח ומשפטן שי מדינה, שותף ומנהל תחום הביקורת החקירתית בפאהן-קנה ניהול בקרה, בהתייחס לתרמיות ניירות הערך הממשיכות להיחשף - ובראשן המעילה של אלן סטנפורד, שפעל בשיטה הדומה להונאת הענק של מיידוף.

מדינה טוען כי אין ספק שהחשיפה המוגברת למעשי הונאה מסוג זה בימים אלה נובעת מהמשבר הכלכלי. לדבריו, "מחד - בתקופות של משבר לא ניתן לאתר משקיעים חדשים שיאפשרו למבצע ההונאה להזרים כספים 'חדשים' למערך ההשקעות הפיקטיביות שייצר; מאידך - נוצר לחץ מצד המשקיעים הוותיקים לממש את השקעתם ולמשוך הכספים אותם השקיעו, בתוספת אחוז התשואה שהובטח להם. ככל שהמשבר יעמיק - כך יחשפו הונאות מסוג זה, שייתכן שהיו יכולות 'לחיות' עוד מספר שנים טובות".

לדברי מדינה, יש מספר אינדיקציות לקיום הונאה מסוג "פונזי" בתחום ניהול תיקים: תשואה קבועה לאורך זמן, היעדר יכולת לדעת מהי מדיניות ההשקעה של מנהל התיקים, והיעדר נאמן או פירמת רואי חשבון נחשבת בתמונה.

לדבריו, "שימוש בכלים של ביקורת חקירתית על-ידי רואי חשבון שנחשפו להונאות מסוג זה בעבר, עשוי למנוע ממשקיעים כניסה להשקעה כושלת עם מנהלי תיקים או שותפים עסקיים, שכל מטרתם להוציא מהמשקיעים כספים במירמה. דרך שימוש בביקורת חקירתית ניתן לברר את הרקע של אותם גורמים, לברר במה השקיעו בעבר ואילו בעיות היו להם - וכך לקבל מידע עם מי 'נכנסים למיטה'".