סוף סוף יש לנו אופציה

מעולם לא הוחלטה באחד העם החלטה משמחת כהחלטה להקים מסחר באופציות

השבוע התבשרנו שהנהלת הבורסה תשיק אופציות על מניות כבר מסוף החודש. תחילה יושקו אופציות (CALL/PUT) על מניית כי"ל, ובהמשך יורחב המעגל למניות הבנקים לאומי ופועלים וכן למניית טבע.

החלטת הנהלת הבורסה היא צעד מבורך, אשר מבשר את שכלולו של שוק ההון בישראל ופותח מגוון אפשרויות מסחר מרתקות עבור המשקיע הישראלי, הן בתחום הגידור והן בתחום המינוף, ובכך לאפשר מסחר באסטרטגיות מסחר מורכבות יותר.

גידור - המקרה של כי"ל והמעו"ף

אחת ההשלכות של השקת האופציות על מניות הינה מתן אפשרות למשקיע "לנטרל" מניה דומיננטית במדד מסוים, שאליו המשקיע מעוניין להיחשף.

במדד המעו"ף יש דוגמה מצוינת לכך: כבר יותר משנתיים שמניית כי"ל משפיעה בצורה בולטת על ביצועי המעו"ף, הן באופן ישיר והן על ידי מניית החברה לישראל, אשר מושפעת ברובה מביצועי מניית כי"ל. עד כה, אי אפשר היה להיחשף למדד המעו"ף, למשל באמצעות תעודת סל, מבלי להיות מושפע מהתנודתיות במניות כי"ל והחברה לישראל.

עתה, עם השקת האופציות על מניית כי"ל, אפשר יהיה לרכוש תעודת סל של מדד המעו"ף ובמקביל לקנות אופציית PUT על מניית כי"ל, ובכך להשיג את מטרתו להיחשף למדד המעו"ף תוך נטרול משקלה של כי"ל ממנה.

משקל יתר - מקרה לאומי

לחילופין, ניתן יהיה להשיג גם מטרה הפוכה, כלומר להיחשף למדד המעו"ף ולהגדיל את משקלה של מניה מסוימת במדד באמצעות המסחר באופציות.

השיטה פשוטה למדי: אם משקיע מעוניין להיחשף למדד המעו"ף והוא סבור שמניית בנק לאומי תעשה חיל יותר מהמניות האחרות במדד, הוא יוכל לרכוש תעודת סל על המעו"ף ובמקביל לקנות אופציית CALL על מניית לאומי, ובכך למעשה להגדיל בעצמו את משקלה של מניית לאומי במדד, ככל שהדבר נוגע לתיק ההשקעות הפרטי שלו.

מינוף - קטנים בבריכה של הגדולים

יתרון נוסף הנובע מהמסחר באופציות הוא המינוף. האופציות יאפשרו גם למשקיעים קטנים יותר להיחשף למניות ולשחק במגרש של הגדולים. לאחר השקת האופציות, כבר לא יהיה צורך בהשקעת אלפים רבים של שקלים כדי להשקיע במניות, אלא להשתמש בסכומים קטנים יותר (אפילו מאות בודדות של שקלים) ולמנף אותם לצורך השקעה באותן מניות.

אך אליה וקוץ בה: כפי שידוע ברבים, ככל שרמת המינוף עולה, כך גובר גם הסיכון, ומשקיע שיאזור אומץ וייטול על עצמו רמת מינוף גבוהה יצטרך לגלות שיעור הצלחה גבוה בזיהוי המגמות במניות בהן הוא השקיע.

מחזורים

מחזורי המסחר הם פרמטר חשוב מאוד בכל בורסה, ובשוק ההון הישראלי המחזורים נמוכים בהשוואה למרבית השווקים המערביים והמפותחים.

גם כאן תרומות לתמונה האופציות על המניות: ככל שהמסחר באופציות אלה יתרחב, הדבר יביא להגדלת מחזורי המסחר באותן מניות, שכן עושי השוק באופציות יצטרכו גם להתכסות על הפוזיציות שלהם.

עוד חזון למועד

האופציות על המניות טומנות בחובן יתרונות ברורים, ואל להנהלת הבורסה לעצור בארבע מניות בלבד; עליה להמשיך ולהרחיב את מעגל המניות הנהנות מאופציות לכל מניות המעו"ף.

מי יודע, אולי בעתיד יוכלו המשקיעים ליהנות גם מביצוע עסקאות שורט על מניות בבורסה המקומית באופן נרחב יותר, כפי שנהוג בשוקי ההון המשוכללים ביותר בעולם.


מורן צור הוא מנכ"ל גאון טרייד מבית גאון השקעות