המציל של פרי גליל

כאב הראש האמיתי של זכי שלום יחל ביום שיידרש להתמקח עם עמיתיו ברשתות

כבר שבועות רבים שמאות עובדי ויטה פרי-גליל חוששים למקור פרנסתם. מצוקת העובדים הגיעה בשבועות אלה אל כל בית ואל כל לב. קשה שלא להזדהות עם אותם עובדים, שמחזיקים בכל כך הרבה סמלים חברתיים: עובדי תעשייה, חיים בפריפריה, משתכרים שכר מינימום ולרובם אין מוצא אחר. אותם עובדים ותיקים פרצו אלינו לסלון בעיניים דומעות. אחת מהן, אימא לילדים, גם סיפרה שהיא "אוהבת את העבודה", למרות שכל שכרה עומד על 2,500 שקל בחודש, מתחת לשכר המינימום.

בצונאמי הפיטורין שפוקד את המשק, המשמעות של איבוד מקור הפרנסה עבור עובדי ויטה, היא ישיבה בבית והיסמכות על שולחן הרווחה. מה הפלא אם כך שהם התפללו שהחברה לא תלך לכינוס נכסים ופירוק?

זו אולי גם הסיבה שהתקשורת הקדישה למשבר הזה את העמודים הראשונים.

המושיע הגיע השבוע. בעלי רשת השיווק חצי חינם, זכי שלום ומשפחת קופרלי, זכו בהתמחרות שנערכה על רכישת פעילות החברה. הם הציעו סכום של 105 מיליון שקל, סכום לא מבוטל בהתחשב בהצעות האחרות.

שלום וקופרלי מעידים כי מצוקת העובדים נגעה ללבם. "כשראיתי את העובדים קיבלתי צמרמורת. אישה בגיל של אימא שלי, שמקבלת משכורת של 3,000 שקל בחודש, עומדת בקור. אנחנו לא רגילים. אנחנו מחזיקים 3,000 עובדים ותמיד אמרנו יותר לעובדים ויותר לעובדים", אמרו ל"גלובס".

במקום להתייחס לעיקר, והוא הצלת מקום הפרנסה של מאות עובדים, היו בתקשורת כאלה שמיהרו להתייחס בלעג לאמירות אלה בטענה שעובדי חצי חינם אינם זוכים לתנאים מועדפים יותר. גם שם מועסקים מאות עובדים שלא משתכרים הרבה יותר משכר המינימום.

ואכן, קשה להניח ששכרם של עובדי ויטה פרי הגליל ימריא כעת, אבל זו לא הנקודה. גם העובדה ששלום וקופרלי הגיעו לעסקה ממניעים עסקיים גרידא ולא ממניעים חברתיים, אינה מורידה כלל ועיקר מהתוצאה - הבטחת פרנסתם של מאות עובדים.

הסיפור האמיתי של זכי והרכש החדש יחל עם השלמת הרכישה. כאן, מגיעה חצי חינם לתעשייה בנחיתות מסוימת: היא הרי תצטרך למכור את מרכולתה למתחרים. היום כולם נזעקים להושיט יד להצלת ויטה. מחר היד הזאת תהפוך לכלי במו"מ עיקש וקשוח על תנאי הסחר.

כשתנובה החזיקה בבעלות על רשת השיווק היפר שוק, זה לא עבד. בזמנו, החיבור בין הקמעונאות לתעשייה, יצר חיכוכים רבים בענף השיווק. מעניין יהיה לראות אם זקי שלום, האיש שהוכיח שהוא קמעונאי מהשורה הראשונה, והשכיל להקים את רשת השיווק הפרטית הגדולה בישראל, יצליח לשחזר את ההצלחה הזאת גם בתעשייה.