היכונו להונאות המט"ח הגדולות

סוחר מריל לינץ' שהונאתו נחשפה בסופ"ש הוא סנונית מבשרת על סתיו קדורני במיוחד

בין שלל הכותרות הכלכליות של סוף השבוע צדה את עיני ידיעה קטנה שהופיעה ביום שישי בצהרים שדיווחה על חקירה שביצעה רשות ני"ע הבריטית ובה התגלה שסוחר מט"ח שעבד במריל לינץ' הימר באופן בלתי חוקי בכספי החברה. הוא וחבריו גרמו למריל לינץ' הפסדים המוערכים בשלב זה במאות מיליוני דולרים.

הבונוסים לשנת 2008 כבר חולקו במריל ובכירי הבנק נהנו, כך נחשף לאחרונה, מבונוסים בהיקף דמיוני בסך 10 מיליון דולר לכל אחד.

מי שאינו בקיא ברזי שוק המט"ח והלכותיו יתקשה בודאי להבין איך פעם אחר פעם מצליחים סוחרי מט"ח העובדים בבנקים להערים על המערכת ולגרום בסופו של דבר להפסדי עתק. מיותר לציין שבמקרים מסוימים מסתיימים מעללים אלו ברווחים. על כך סביר שלא נשמע אף פעם.

הבנק ינזוף בסוחר או במקרים קיצוניים יעביר אותו מתפקידו מבלי לעורר גלים. בחלק מהמקרים הנהלת הבנק אף לא תהיה מודעת לדבר, שכן מרחב המחייה של הסוחרים גדול מאד וסטייה ממנו, במיוחד אם מסתכמת ברווח, מקבלת גיבוי ממנהל הדסק ו/או מנהל היחידה. "גמישות הנהלים" בעידן טרום המשבר בכל הקשור למט"ח ונגזרים, הפכה את השוק לג'ונגל פרוץ.

אין לי ספק שלא מדובר במקרה חריג וכי בעתיד הקרוב נשמע על מקרים דומים גם בבנקים אחרים. שיטת התגמול שהייתה מושתתת על היקפי פעילות ורווח, העבירה סוחרים ואת מנהליהם על דעתם ושרשרת המזון פיטמה את ההיררכיה על כל שלביה, עד למנהלים הבכירים. השאלה הגדולה היא מה יקרה בשוך הסערה. להערכתי אנו עומדים בפני שינוי גלובלי של כל כללי המסחר. רגולציות, הגבלות ושינוי שיטות התגמול.

רק בישראל

לא כל כך סביר שדבר דומה יכול לקרות. ראשית, יש להבחין בין הסוחרים הפרטיים והמוסדיים שסוחרים באמצעות הבנקים ובין סוחרי הבנקים העובדים בחדרי העסקות.

הסוחרים באמצעות הבנקים כפופים לנוהלי הבנק והבורסה. מנגנוני האזהרה בבנקים פועלים היטב ואמורים למנוע כל מצב בו ייחשף הבנק לנזק כתוצאה מפעילות חריגה של סוחר זה או אחר. סוחרי הבנקים, הדילרים בחדרי העסקות, נהנים אמנם מתגמול ביחס ישיר לביצועיהם אולם תגמול זה אינו מהווה מרכיב דומיננטי בשכר ואין בו כדי לגרום לסוחר לחרוג ממסגרת הפעילות המקובלת על פי הנהלים.

למנהלי היחידות ומנהלי חדרי העסקות יש גמישות מסוימת שעלולה לגרום סיכון, אולם סיכון זה מחושב ומבוקר בדרך כלל באמצעות מערכי בקרה מתקדמים. ידוע לי רק על מקרה אחד שבו הופסקה לפרק זמן מסוים פעילותו של חדר עסקות באחד הבנקים עקב הפסדים חריגים שגרמו הסוחרים (למען הגילוי הנאות, לא היה זה הבנק הבינלאומי בו עבדתי).

להקדים תרופה למכה

גם אצלנו חייב בנק ישראל לעמוד על המשמר. רבים מאיתנו, בעיקר היצואנים, לא ישכחו את התעללותם של סוחרי המט"ח מחו"ל בשוק המקומי בשנים 2006-2008.

לבנק ישראל נדרש זמן רב עד שהפנים את חומרת הבעיה ואת הסכנה הקיומית לכלכלת ישראל, בטרם החל לפעול. לא לחינם נעצר זמנית מהלך הפיחות למרות הנתונים הכלכליים הקשים. גורמים רבים סוברים שהפסקת רכישות המט"ח על ידי בנק ישראל, תוביל למתקפה מחודשת והתחזקות משמעותית של השקל. בנק ישראל חייב להיערך לכך מראש. מסחר הוגן לשני הצדדים - כן. פעילות מניפולטיבית בסגנון לו היינו עדים באדיבות סוחרי מריל וחבריהם - לא.

גם בשוק המקומי יש לנקוט צעדים והחשוב שבהם הוא רגולציה עצמאית לשוק המט"ח והסוחרים בו. השוק המקומי פרוץ לרווחה, איש הישר בעיניו יעשה והרגולציה היחידה שקיימת היא הכפפתו של השוק לחוק הייעוץ בניירות ערך שממש לא רלוונטי לשוק המט"ח, כמעט בכל אספקט.

טוב יעשו בנק ישראל ורשות ניירות הערך באם יקבעו לשוק זה ולסוחרים בו נורמות, כללי מסחר ומסגרות עצמאיות מנותקות מאלו של שוק ההון.

שבוע טוב.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס Rika40@012.net.il
אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.