כתב אישום: אביגדור יצחקי סייע לעובדת ECI להעלים מס הכנסה בסך 4.5 מיליון שקל

חבר הכנסת לשעבר, ששימש כיו"ר הקואליציה מטעם קדימה ופרש לפני כשנה מהחיים הפוליטיים, מואשם כי הציג מצג כוזב כאילו ההכנסות של העובדת ב-ECI הן של בעלה - כדי לקבל פטור ממס

לבית משפט השלום בתל-אביב הוגש היום (א') כתב אישום נגד חבר הכנסת לשעבר, רו"ח אביגדור יצחקי, בפרשת הסדר המס הכוזב. יצחקי מואשם בעבירות של קבלת דבר במירמה ושימוש במירמה, עורמה ותחבולה כלפי פקיד השומה, בכוונה לסייע לעובדת ECI להעלים מס בסך 4.5 מיליון שקל.

יצחקי שימש כיו"ר הקואליציה מטעם קדימה ופרש לפני כשנה מהחיים הפוליטיים. בכתב האישום שהגישה עו"ד איריס שמואלי מפרקליטות מיסוי וכלכלה נטען, כי א' ל' (שמה אסור בפרסום), מהנדסת אלקטרומכניקה, עבדה כמנהלת מכירות בכירה ונשיאת היחידה העסקית לאזור רוסיה ב-ECI.

במהלך השנים 1998-2003 קיבלה ל' מחברת MMG, ששימשה כסוכנת של ECI ברוסיה, תשלומים בסך כ-13 מיליון שקל שנגזרו מכספי העמלות ששילמה ECI ל-MMG. תקבולים אלה היוו הכנסות נוספות של ל' על משכורתה מ-ECI, והיו חייבים במס הכנסה בישראל.

בסוף 2004 ייצג יצחקי את האישה ובעלה במסגרת הליך גילוי מרצון, בו דיווחו על הכנסותיהם במטרה להגיע להסדר מס ולהימנע מהליך פלילי. אלא שיצחקי הציג לפקיד השומה מצג שקרי כאילו ההכנסות שייכות לבעל, סוכן ביטוח במקצועו, והופקו בחו"ל מעסקה חד-פעמית שאינה בתחום עיסוקו בארץ. נוכח שיטת המיסוי הטריטוריאלית שנהגה אז, ההכנסות לא היו חייבות במס.

הכנסה חד-פעמית

בהמשך ביקש יצחקי לתקן את הדו"חות של הבעל. בהסתמך על המצג השקרי הסכים פקיד השומה לתת לבעל חסינות מפני הליך פלילי. הוא הצהיר על ההכנסה האמורה ואף טען כי קיימות הוצאות שניתן לנכות מגובה ההכנסה, אך לדבריו לא ניתן להציג או לגלות נתונים עובדתיים אודות ההכנסה או ההוצאות.

על סמך המצג השקרי ובתום משא-ומתן נחתם הסכם שומה, שבו הצהיר הבעל על הכנסה חד-פעמית מחו"ל של 13 מיליון שקל, מתוכם כ-9.6 מיליון שקל חייבים במס, כששיעור המס שהוסכם הוא 25%. זאת למרות שבפועל דובר בהכנסת האישה, החייבת בשיעור מס מלא בסך 7.4 מיליון שקל. מאחר שהזוג שילם רק 2.9 מיליון שקל מס, סכום המס שהועלם הוא 4.5 מיליון שקל.

יצחקי טען בחקירתו כי ביצע את ההסדר על סמך המידע שקיבל מהלקוחות, ולפיו מדובר בהכנסה של הבעל. בני-הזוג טענו כי פרסו בפני יצחקי את כל המידע, אך יצחקי ערך את ההסדר על דעת עצמו.

על עדי התביעה בתיק נמנים נציבת מס הכנסה לשעבר, טלי ירון-אלדר (שנתנה ליצחקי חוות-דעת מקצועית); מנכ"ל ECI, רפי מאור; המנכ"ל והנשיא לשעבר, דורון ענבר; וכן שורה של עורכי דין ורואי חשבון.