כך ייראה מתחם שדה דב והגוש הגדול: משרדי האדריכלים ממליצים לבנות במתחם 9-23 אלף יחידות דיור

בין ההצעות שהוגשו: 10-20 אלף יחידות דיור במרקם תל אביבי האופייני ל"עיר הלבנה", 13 אלף יח"ד לצד מוסדות מטרופולינים וסביבה ימית הכוללת מרינה ופארק חופי - ופרויקט "מנהטן על הים"

הבנייה באזור הגוש הגדול ובכללם בשטח של שדה דב שאמור לפנות את מקומו בשנים הקרובות עולה מדרגה. כפי שנחשף ב"גלובס" באוגוסט 2008, עיריית תל אביב-יפו ביקשה ממספר משרדי אדריכלים לקבל את הצעותיהם לתכנון העתידי של רובע צפון-מערב העיר, בו מצוי כיום שדה התעופה שדה דב.

הבוקר הגישו את הצעותיהם 4 משרדים. משרד יער אדריכלים, ביקש לבנות בשטח שיתפנה 10-20 אלף יחידות דיור במרקם תל אביבי האופייני ל"עיר הלבנה". משרד לרמן אדריכלים התמקדו בגישת פיתוח צירי פעילות הנובעים מהאטרקטיביות של תל אביב כעיר חוף והציעו 13 אלף יח"ד, לצד מוסדות מטרופולינים וסביבה ימית הכוללת מרינה ופארק חופי.

משרד מזור-פירשט אדריכלים, יצא בגישה של "מנהטן על הים" עם כ-23 אלף יח"ד, ומלונאות, תעסוקה ומסחר בהיקף של 425 אלף מ"ר בתכנון מודרני שזר כיום לעיר. קייזר אדר' צמצמו במספר הדירות (כ-9,300 יח"ד) אולם יצרו מתחמי תעסוקה, מסחר ומלונאות של כ-750 אלף מ"ר וכן פנאי ונופש ושטח לתכנון עתידי.

כל המשרדים היו שותפים לפתרונות בממשק בין העיר והים (למשל פארק חופי ופעילות ימית), השמירה על אתר תחנת הכוח רדינג יחד עם צמצום המתחם, והסרת הניתוק בין פארק הירקון ורצועת החוף צפונה.

כזכור מהנדס העיר האדריכל חזי ברקוביץ' פנה לפני מספר חודשים ל-4 משרדי אדריכלים ישראליים מובילים בבקשה להצעות לתכנון רעיוני ו"סיעור מוחות" משותף של השטח. התוכניות לרובע העירוני החדש בעבר הירקון (תכנית 3700) מצפון לשדה דב, צפויות להמשיך את רצף הבינוי של העיר, בתוכנית ענק המערבת מגורים, מלונאות, מסחר, תעסוקה ועוד לאורך שדרות עירוניות ובהמשך לרחוב אבן גבירול.

מתחם שדה דב כולל כ-800 דונם מתוך חטיבת קרקע לתכנון המושפעת ממנו של כ-1,300 דונם, הידועה גם כ"גוש הגדול". המתחם מוגדר כמתחם בטחוני וכולל בשטחו תעופה אזרחית עם מסוף נוסעים, אולם מעמדו החוקי לא עוגן מעולם כשדה תעופה קבוע בתכניות מתאר ארציות או מקומיות. בעלי הקרקע בגוש הגדול מבקשים מזה שנים את פינויו על מנת להמשיך את מגמות הפיתוח של העיר צפונה. אחת החלופות הנבחנות היא העתקתו של שדה דב לשדה תעופה בינלאומי שיקום על אי מול חופי המרכז.

העירייה ביקשה להציג את הפרוגרמות לאחר שב-2008 נחתם הסכם לפינוי שדה דב בין המדינה, משרד הביטחון ובעלי הקרקע. התכונה סביב ההסכם יצרה מאז פעילות תכנונית מצד גורמים שונים עם תוכניות מפורטות ללא תיאום עם העירייה.

במינהל ההנדסה אמרו כי האופק הראוי למימוש פיתוח חטיבת קרקע זו הינו מעבר לשנת היעד של תכנית המתאר לעיר (2025), אולם "גודל המשימה התכנונית מחייב להתחיל במלאכת התכנון כבר היום". וראש העיר רון חולדאי, הטיל על מהנדס העיר לבחון "מה העיר באמת צריכה ורוצה בעתודת הקרקע האחרונה לתכנון".