השנדליר: פרשנות חדשה

גופי התאורה החדשים עושיים להיראות כמתקן לייבוש כוסות ועשויים מחומר גלם מפתיע כמו סכו"ם

כמו שמלת "מלכת אסתר" הקלאסית לפורים כך גם נברשת השנדליר, סמל האצולה והפאר, הפכה עם הזמן לתחפושת ולאביזר קישוט רווח. אותה מנורת קנים קלאסית, שבשנים האחרונות הייתה לה עדנה מחודשת, מפארת שלל חללים מבתי אופרה ועד מספרות, מפינות אוכל ביתיות ועד מועדוני חברים, ומעניקה להם טאץ' של "גלאם" ללא הבדל מעמד או יוקרה. והנה מעצבים שונים החליטו שדי להם בייצור עוד ועוד גרסאות לאדרת הקריסטלים/זכוכית/פלסטיק הקלאסית.

פרשנות חדשה נותן לה המעצב פרנצ'סקו לוצ'סה, שיצר את מנורת "קלאס ספשל" עבור חברת פביאן האיטלקית. במקום קנים, המנורה היא קובייה מזכוכית סאטן, שעליה הוטבעה בהדפס משי דמותה של מנורת שנדליר, אשר דרך קניה המודפסים בוקע האור.

חשיבה מקורית לא פחות מציעה המעצבת אלסנדרה בלדרצ'י, שסדרת "אדג'" שלה משטיחה את מראה הקנים של השנדליר ומעניקה לו איכות קומיקסית דו-ממדית, בגוף מתכת כסוף או מולבן, עם נורות המעוצבות כלהבת נר.

מנורת קנים הפוכה יצרה בלדרצ'י בהשראת אביזר לתליית כוסות המצוי בכל בר. סדרת "דונו" שלה עשויה כוסות קריסטל בעלות פיתוחים ועיבודים שונים, המונחות בנון-שלנטיות על גבי נורות-נר, ומפיצות אור המשתבר בהתאם לדוגמת הכוס. המנורה מעניינת במיוחד בגרסת הקיר והמנורה העומדת שלה, שנראות ממש כמתקן לייבוש כוסות, מה גם שמדובר בכוסות אמיתיות, שניתן להסירן מהנורה במשיכה ולשתות משהו - למרבה השמחה.

את השתייה מלווה קולקציית "Hungry" של המעצב הלונדוני ממוצא סורי עלי סיבושי, המחבב שימוש בחפצים מוכרים למטרות בלתי צפויות. גופי התאורה המפוארים שלו עשויים שכבות רבות של סכו"ם! מזלגות, סכינים, כפות וכפיות מוכספים, תלויים ומשתלשלים סביב הנורות כגדילי חצאית מדנדנים, ושוברים את האור בדרכם. החפצים שהוצאו מהקשרם נכנסו לאחד מקווי הייצור הקבועים של יצרן התאורה האיטלקי פביאן, המיוצג בארץ בלעדית על-ידי חברת אקסקלוסיב תאורה וריהוט התל-אביבית.

מעצב-העל רוס לאבגרוב חוזר ונזכר בכדוריות הכספית החמקניות שנשפכו מהמדחום הנשבר בילדותו - דימוי שכבר כמעט חלף מהעולם. בסדרת גופי תאורה בשם "מרקורי" (כספית) הוא מצרף בועיות של כרום הנתלות מהתקרה בצירופים שונים, ויוצר מראה שלעולם אינו אחיד. את גופי התאורה מייצרת חברת ארטמידה האיטלקית המיוצגת כאן על-ידי קמחי תאורה מבני-ברק.

ואילו המעצב ההולנדי טורד בונטייה ממשיך לערוך ניסויים במגזרות נייר ומתכת. אחרי שפרץ את דרכו בעולם העיצוב בעזרת מנורות פרחים, כעת הוא מציג גופי תאורה הנראים כקישוטי חג מבהיקים, שיצר עבור חברת ארטקניקה האמריקנית, אף היא בייצוג אקסקלוסיב.