נתי יעקובי: "בעוד 5 שנים האינטרנט יהיה אחראי לכ-20% מעוגת הפרסום הישראלי"

איריס בק: "שיעור הצמיחה בפרסום הדיגיטלי לא יצליח לפצות על ההאטה בפרסום הכללי" ; מחקרים בארה"ב מראים כי הפרסום באינטרנט יהווה את קרש ההצלה של תעשיית הפרסום - האם גם בישראל צפוי מצב דומה?

שיעור הצמיחה שיציג שוק הפרסום הדיגיטלי בישראל ב-2009 לא יצליח לפצות על ההאטה בשוק הפרסום הכללי שנראה השנה", כך סבורה איריס בק, מנכ"ל חברת הפרסום מקאן-אריקסון. לדבריה, ידוע שיש קורלציה גבוהה בין הצמיחה שמציג התל"ג של המדינה, לבין שיעור הצמיחה של שוק הפרסום המקומי: "צמיחה חיובית מובילה לצמיחה בשיעור גבוה יותר של שוק הפרסום, בעוד שירידה בתל"ג מלווה בקיטון של עוגת הפרסום בשיעור חד יותר".

בהתאם לתחזית הצמיחה הכלכלית שפרסם באחרונה הנגיד סטנלי פישר, ואשר מצביעה על צמיחה שלילית של המשק המקומי בשיעור של 1.5% - בק סבורה כי "שוק הפרסום המקומי יתכווץ ב-2009 בשיעור גבוה יותר מ-1.5%. אולם, חשוב לזכור כי מיתון טומן בחובו פוטנציאל גבוה מאוד לשוק האון-ליין, שכן זוהי פלטפורמה מדידה ושקופה. כשנצא מהמיתון, ההתנהגות של המפרסמים כבר תהיה מוטית און-ליין, ונראה מפרסמים יותר משוכללים".

על-פי יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק, היקף הפרסום המקוון ב-2008 בישראל הסתכם ב-120 מיליון דולר - סכום שהיווה כ-12% מעוגת הפרסום הכללית שנאמדה במיליארד דולר. שוק הפרסום המקומי - זה כבר ברור - ייפגע מהמשבר הנוכחי, והשאלה העיקרית שמטרידה היא האם הפלטפורמה המקוונת תצליח לפצות ולמזער את הנזקים שייגרמו לשוק הפרסום המקומי.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת מדיה ופרסום, סבור כי "עוגת הפרסום הישראלית תקטן בהתאם להחרפת המיתון במשק, ואם לא תחול התאוששות דרמטית, ההוצאה לפרסום ב-2009 תהיה קטנה יותר מ-2008. לגבי התחזית ב-2010, הרי שהיא תלויה במצב הכלכלי של המשק העולמי - אותו קשה לצפות כעת".

לדבריו, בסקר מפרסמים שערך איגוד השיווק הישראלי טענו מפרסמים כי "בזמן החרפת המצב הכלכלי, הם יטו לפרסם יותר באינטרנט, בערוצי תוכן שיווקי ויחסי ציבור, ולכן האינטרנט עשוי להגדיל את חלקו בעוגה ולהגיע לנתח של כ-20% בשנת 2013".

ומה קורה בארה"ב? שם המיתון כבר נותן את אותותיו על שוק הפרסום המקומי. על-פי נתונים חדשים של חברת הייעוץ בתחום המדיה והטכנולוגיה BIA Advisory Services, ההוצאה הפרסומית במדיה המסורתית בארה"ב עתידה להצטמצם ב-5 השנים הקרובות ב-20%, ולהסתכם ב-112 מיליארד דולר, בהשוואה ל-141.3 מיליארד דולר ב-2008.

עוד עולה מהנתונים כי עוגת הפרסום הכללית בארה"ב תקטן בשיעור של 7% לסכום של 144.4 מיליארד דולר בשנת 2013. למרות שמדובר בקיטון, נקודת אור אחת מסתמנת בבהירות: הפרסום המקוון, ושיעורי הצמיחה העקביים שהוא יציג בשנים הקרובות, יהווה את קרש ההצלה העיקרי של שוק הפרסום האמריקני.

על-פי הנתונים, התקציבים שיופנו לפרסום במדיה הדיגיטלית יגדלו ב-5 השנים הבאות, ויסתכמו ב-2013 ב-32.1 מיליארד דולר - גידול של 129% בהשוואה לסכום שהופנה למדיה זו בשנת 2008. בהתאם לנתונים אלה, הנתח של הפרסום המקוון ב-2009 יהיה אחראי ל-12% מסך עוגת הפרסום הכללית בארה"ב, וב-2013 יהווה הפרסום באינטרנט מעל ל-22% מסך העוגה.

על-פי תחזית של ברקליס קפיטל, מי שייפגע ב-2009 הוא שוק פרסום הדיספליי, בעוד שפרסום צמוד חיפוש ירוויח מהמיתון.

גרף