המשקיעים לוחצים - וסקייפ יוצאת במהלך חדש: תוכנת שיחות אינטרנטיות לעסקים

המתחרות של סקייפ בשוק החדש הן מיקרוסופט וגוגל ; אנליסטים: סקייפ לא בהכרח בשלה לכך

אחרי ההצלחה שנחלה סקייפ בחדירה למשקי הבית ברחבי העולם, מתעתדת החברה, הנמצאת בשליטת ענקית המכירות הפומביות באינטרנט, eBay, לנגוס גם בנתח מהשוק העסקי.

כפי שדיווח ה"וול סטריט ג'ורנל", סקייפ מתכננת להכריז על גרסה חדשה של תוכנת ה-VoIP שלה (קול על-גבי פרוטוקול אינטרנט), המותאמת במיוחד למרכזיות טלפונים עסקיות. הגרסה החדשה של התוכנה תאפשר לעובדי החברות לבצע שיחות פנים ושיחות בינלאומיות באמצעות מכשירי טלפון רגילים. זאת, בניגוד לאופן השימוש הרווח בתוכנת סקייפ באמצעות אוזניות ומיקרופון המחוברים למחשב.

בסקייפ מתכננים לגבות 2.1 סנטים עבור שיחות שיבוצעו באמצעות התוכנה אל טלפונים קוויים וסלולריים, אך כל השיחות למערכות טלפוניה המבוססות על מחשבים בהן מותקנת תוכנת סקייפ לא יחויבו בתשלום. בחברה מציינים כי על אף שחלק הארי של לקוחותיה הוא מהמגזר הפרטי, כ-35% מהם כבר משתמשים בתוכנה, המאפשרת לבצע שיחות טלפון באמצעות האינטרנט, לצרכים עסקיים.

במהלך הנוכחי פונה סקייפ בעיקר לעסקים מסדר גודל קטן עד בינוני, שעשויים לראות בצמצום הוצאות העסק על שירותי טלפוניה הכרח, לאור המשבר הכלכלי. מהלך נוסף אותו מתעתדים בסקייפ לבצע על מנת להתרחב הוא מתן הרשאה לגורם חיצוני לשווק את התוכנה לבתי עסק.

מנוף של מאות מיליוני משתמשים

למרות הגמוניה כמעט מוחלטת שלה בשוק תוכנות ה-VoIP לשימוש ביתי, סקייפ עומדת בפני אתגר משמעותי עם כניסתה לשוק מערכות התקשורת העסקיות, המוערך ב-200 מיליארד דולר.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, מי שמסתמנות כשחקניות בכירות בשוק זה, הן מיקרוסופט, שמציעה שירותים דומים במסגרת חבילת תוכנות האופיס שלה עבור בתי עסק, וכן גוגל שחשפה לפני מספר חודשים שירות המאפשר לאחד מספר קווי טלפון אל מספר אחד ולפני ימים ספורים השיקה את שירות ה-Voicemail שלה המאפשר קבלת הודעות קוליות באמצעות שירות האימייל Gmail.

בסקייפ מגלים אופטימיות בכל הנוגע לסיכוייהם לבצע את החדירה לשוק העסקי ורואים ב-405 מיליון המשתמשים שלהם ברחבי העולם מנוף להצלחה. עם זאת, ישנם אנליסטים הסבורים כי סקייפ עדיין לא בשלה לבצע מהלך שכזה, בעיקר מכיוון שרמת האבטחה של התוכנה שלה אינה עונה על הצרכים של המגזר העסקי. סקייפ, מנגד, טוענת כי היא פיתחה כלי אבטחה המותאמים לשימוש בבתי עסק והתוכנה החדשה כבר נמצאת בשימוש בהצלחה מרובה במשרדי סקייפ.

מהלך זה של סקייפ בא על רקע לחץ המשקיעים שמופעל על החברה-האם שלה, eBay, שמקווים לראות גידול בהכנסות סקייפ, או לחילופין העברה של הבעלות עליה לחברה אחרת. סקייפ נרכשה על-ידי eBay בשנת 2005 תמורת 2.6 מיליארד דולר. בשנה שעברה דיווחה סקייפ על הכנסות של 550 מיליון דולר, שמקורם בעיקר בתשלום עבור שיחות לטלפונים קוויים או סלולריים.