ארזים שוב מצאה כסף בכיסים: החברה הבת רכשה את ההלוואה שהעמידה הפניקס ורכשה שוב אג"ח

קלדור, החברה הבת, תעמיד לפניקס עוד כתבי אופציות - נוסף על אלו שהעומדו לה במועד קבלת ההלוואה ; כתוצאה מהעסקה, הוצאות המימון של ארזים ברבעון הראשון של 2009 יקטנו בכ-87 מיליון שקל

זוכרים שמאיר גורביץ', בעל השליטה (62.9% מהון המניות ו-73.5% מזכויות ההצבעה) בחברת הנדל"ן המניב ארזים , אמר באסיפת מחזיקי אג"ח כי אינו יכול להתחייב שייצא מהמשבר ויחזיר את החוב? זוכרים שבאסיפה דומה אחרת זכתה ארזים לביקורת, כשנאמר שם כי "בכסף שהחברה צריכה לשלם לנו, היא מבצעת רכישות עצמיות של אג"ח ומניות, ושיפוצים לנכסים בגרמניה"? אתמול (ג') נודע כי ארזים שוב מצאה כסף בכיסים. והפעם: החברה הבת הזרה שבבעלותה המלאה, קלדור, רכשה את ההלוואה שהעמידה לה הפניקס ב-2004 ורכשה שוב אג"ח קונצרניות שהנפיקה ארזים.

קלדור תעמיד לפניקס אופציית רכש (CALL) לקנות 1.05 מיליון מניות של ארזים במחיר 10 שקל למניה, הרחוק כמעט פי 4 משער המניה הנוכחי. נזכיר, כי עם העמדת ההלוואה, העמידה ארזים לפניקס כ-865.15 אלף כתבי אופציות למניותיה , מה שהיווה אז 8.1% מהון המניות ו-9.5% מזכויות ההצבעה, בהנחת דילול מלא. הפניקס מימשה 600 אלף אופציות, כלומר 5.6% מהון המניות ו-6.6% מזכויות ההצבעה, ואף מכרה את מרבית האחזקה בשער המוערך כגבוה פי 20 מהשער הנוכחי של ארזים בשוק (2.88 שקלים בפתיחה).

הפניקס העמידה לארזים בדצמבר 2004 הלוואה בסך 100 מיליון שקל לתקופה של 15 שנה, הצמודה למדד המחירים לצרכן בריבית קבועה בשיעור 5.25% לשנה. ארזים נדרשה לפרוע את הריבית אחת לחצי שנה ואת הקרן אחת לשנה, החל מנובמבר הקרוב. מכאן, שארזים טרם פרעה ולו שקל על חשבון קרן ההלוואה, אלא רק את הריבית.

האג"חים אותן רכשה קלדור נרכשו מהפניקס עצמה. מדובר באג"ח להמרה אותן קיבלה חברת הביטוח במסגרת העמדת ההלוואה, נוסף על כתבי האופציה. עם רכישת ההלוואה מידי הפניקס, קיבלה טלדור חזרה לידיה את כתבי האופציות שלא מומשו וכן האג"ח, בערך נקוב של 20 מיליון שקל. שווי השוק של סדרה ג' להמרה בבורסה היום עומד על 8.8 מיליון שקל בלבד - מה שמגלם 30.7% בלבד מהערך המתואם (נטו) של הסדרה.

כתוצאה מהעסקה, הוצאות המימון של ארזים ברבעון הראשון של 2009 יקטנו בכ-87 מיליון שקל. כיוון שקלדור שילמה 44.85 מיליון שקל על ההלוואה של הפניקס, ניתן להסיק מכך שלמעשה הפניקס עצמה ביקשה להיפטר מההלוואה - כמעט בכל מחיר. כעת, עם מתן אופציית הרכש לידי הפניקס, תיאורטית יכולה האחרונה בדילול מלא להחזיק בכ-8.5%-9% ממניות ארזים, על פי ההערכות.

בתחילת ינואר הזהירה ארזים מפני הוצאות מימון משמעותיות ברבעון הרביעי - של 160 מיליון שקל, כך שברור שקיטון בהוצאות המימון בסדר גודל שכזה, על אף הוא שהוא מתייחס לרבעון העוקב (הנוכחי), הוא מהותי עבורה (לשם השוואה, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה כולה רשמה החברה הוצאות מימון נטו של 92.35 מיליון שקל בלבד). חברת הנדל"ן הפועלת בבריטניה ובגרמניה צפויה להפחית את שווי נכסי הנדל"ן שלה בכ-400 מיליון שקל בדו"חות הקרובים שיתפרסמו בשבוע הבא.

החברה צפויה להציג בדו"חות הרבעון הרביעי, שיתפרסמו בימים האחרונים של החודש, גרעון בהון העצמי ולא ברור האם רואי החשבון של החברה יספקו לדו"חות "הערת עסק חי". ביוני יחולו מועדי התשלום הקרובים בכל אחת מסדרות האג"ח הסחירות של ארזים, אשר המשקיעים בספק ביחס ליכולת הפירעון שלה - מה שבא לידי ביטוי, למשל, בתשואה לפדיון של סדרה ג' להמרה - העומדת על 112.28% לשנה נטו.

ארזיםארזים