צבי זיו התפטר מתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים - ציון קינן מונה במקומו; זיו: "החלטתי לפרוש נובעת מחילוקי דעות עם היו"ר דני דנקנר בנוגע לדרכו ויעדיו של הבנק"

זיו, אולי הבנקאי המתוגמל ביותר בישראל, צבר כ-100 מיליון שקל ב-34 שנות כהונה בבנק הפועלים ; זיו ודנקנר חלוקים "על הדרך של הבנק, על הטקטיקה ועל דרך השגת היעדים" ; יובל בן-זאב מדבר על ההתפטרות ; פרשנות - סטלה קורין-ליבר: התפטרות ידועה מראש

מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו התפטר היום (ד') שנה ותשעה חודשים לפני תום חוזהו. דירקטוריון הבנק שהתכנס היום בשעה שלוש אישר את ההתפטרות.

כמנכ"ל בנק הפועלים מונה ראש החטיבה העסקית של הבנק, ציון קינן, שנהנה מתמיכתו המלאה של יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר.

ההתפטרות של זיו נבעה לפי הערכות מחילוקי דעות עמוקים בינו לבין דנקנר "על הדרך העתידית של הבנק על הטקטיקה ודרך השגת היעדים". השניים היו חלוקים גם בנושא חזון ה-Lean Banking והמו"מ עם ועד העובדים לגביי ישומו של חזון זה. המונח "בנקאות רזה" מתייחס למערך כוח אדם שניתן לניידו בקלות, כמו למשל מרכז ה-back office שהקים הבנק כדי לאפשר לעובדי הסניפים להתרכז במכירה.

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו עודכן הבוקר על החלטתו של זיו להתפטר ולאחר שיקבל באופן רשמי את הודעת הבנק ילמד את פרטי פרישתו של זיו. על פי הכללים מינוי מנכ"ל חדש כפוף לאישור בנק ישראל.

זיו צפוי להישאר בתפקידו עוד מספר חודשים ולעזוב במחצית השנייה של השנה, כנראה בחודש אוגוסט ולאחר חפיפה מסודרת. את ההחלטה על המחליף (קינן) קיבל דנקנר תוך התייעצות עם בעלת השליטה בבנק שרי אריסון וחברי דירקטוריון בולטים כמו אפרת פלד ואיריס דרור, בכירות בקבוצת אריסון ומקורבות לשרי אריסון.

זיו מסיים כעת בבנק הפועלים 35 שנות עבודה. בעבר היה מנכ"ל פועלים שוויץ ומנהל החטיבה הקמעונאית. הוא נכנס לתפקיד המנכ"ל באוגוסט 2003. לאחר שמועות לפני שנה על סיום תפקידו בגלל מחיקות הבנק בהשקעותיו בארצות הברית הגיב הבנק בפברואר 2008 בהארכת החוזה של זיו עד לתום 2010.

עם זאת במערכת הבנקאית העריכו כבר לפני תקופה כי זיו לא יסיים את הקדנציה במלואה. זיו הוא החוליה המקשרת בין תקופת היו"ר הקודם שלמה נחמה לתקופת דנקנר. לכן הוא זה שחתום ונתפס כאחראי להשקעות ב-MBS ו-SIV, שהובילו למחיקות הענק של 1.5 מיליארד דולר ולהפסד השנתי הראשון של הבנק מאז שנת 1988.

בנק הפועלים יפרסם מחר את הדו"ח הכספי לשנת 2008. הבנק צפוי לסיים את הרבעון הרביעי בהפסד של 250 מיליון שקל, ולהציג בכל 2008 הפסד של כ-750 מיליון שקל. ההפסד מפעולות רגילות, בנטרול הרווח ממכירת בנק יהב וגדיש, יעמוד על 1.25 מיליארד שקל.

"אמסור ליורשי בנק מעולה"

צבי זיו אמר היום: "אני מגיע לרגע שבו אחפש לעצמי אתגרים חדשים. החלטתי לקצר את תקופת ההעסקה שלי נובעת מחילוקי דעות ביני לבין יו"ר הדירקטוריון, לגבי תכניות הבנק בעתיד, בדרכו להגשמת יעדיו בשנים הקרובות.

"פרישתי בזמן שקבעתי נובעת מכך שצלחנו בהצלחה מרובה את השנה המאתגרת ביותר שידע הבנק, עקב הגדול במשברים הפיננסים שחוותה הכלכלה העולמית... עם החילופים, אמסור ליורשי בנק מעולה שהשכיל להתמודד עם המשבר העולמי בצורה מרשימה וחכמה".

היו"ר דנקנר אמר: "החברות ביני לבין זיו העמיקה בשנה האחרונה, במאבקנו המשותף עם השלכות המשבר הפיננסי העולמי. פעולתו הנחרצת והחכמה של זיו מול תוצאות המשבר העולמי הם אות הכבוד למנהיגותו".

זיו צבר כ-100 מיליון שקל במהלך 34 שנות כהונה בפועלים

צבי זיו, מנכ"ל הפועלים היוצא, הוא אחד הבנקאים היותר מתוגמלים במשק הישראלי, אם לא המתוגמל שבהם. זיו (59) נכנס לתפקידו לפני כחמש שנים וחצי, כשהוא מחליף את אלי יונס, כיום מנכ"ל המזרחי טפחות. זיו הצטרף לבנק הפועלים כבר לפני 34 שנים, ובמהלך שנותיו בבנק כיהן כסמנכ"ל בכיר - הממונה על אגף הבנקאות הקמעונאית, וגם כמשנה למנכ"ל וממונה על החטיבה הקמעונאית. זיו מתגורר בהוד השרון, ורק לפני כמה ימים חגג יום הולדת 59. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים.

בזמנו הפנוי, משמש זיו כחבר בדירקטוריון קרן התזמורת הפילהרמונית, יו"ר עמותת מעלה, וגם חבר בחבר הנאמנים של מוזיאון ת"א.

אחד השכירים העשירים במשק

ממעקב "גלובס" אחר שכר המנהלים עולה כי מרגע כניסתו לתפקיד צבר זיו עלויות שכר בסכום כולל של 84.1 מיליון שקל (מתואמי אינפלציה), אך אם לוקחים בחשבון גם את עלויות שכרו אשתקד, שייוודעו לציבור המשקיעים רק לקראת סוף החודש, ואת מצנח הזהב המכובד שלבטח יקבל עם פרישתו, ניתן להניח כי זיו צבר במהלך שנות כהונתו בבנק למעלה ממאה מיליון שקל, ואולי אף קצת יותר, אם לוקחים בחשבון את עלויות שכרו טרם כניסתו לתפקיד המנכ"ל והימנותו על חמשת מקבלי השכר הבכירים של בנק הפועלים מדי שנה. בנוסף, לפי חוזה ההעסקה של זיו הוא יהיה זכאי להמשיך ולקבל שכר עד סוף שנת 2010.

זיו פורש מתפקידו על רקע משבר האשראי העולמי וההפסדים הכבדים בהם נאלץ להכיר בנק הפועלים, אך גם עלויות שכרו בשנים עברו יצרו לא מעט כותרות. בשנת 2007, ויתרו זיו, כמו גם שלמה נחמה, אז יו"ר הבנק, ודני דנקנר, אז סגן היו"ר, על בונוסים להם היו זכאים כתוצאה ממכירות שנכפו על הבנק בעקבות יישום מסקנות ועדת בכר (מכירת נכסי קרנות הנאמנות, נכסי קופות הגמל ומניות בנק אוצר החייל). בדו"ח של שנת 2007 צוין כי הבונוס עליו ויתר זיו עמד על 13.1 מיליון שקל, ועלות שכרו באותה השנה הותאמה לקיזוז זה.

כך או אחרת, זיו עוזב את בנק הפועלים, שנה לפני שמלאו לו 60, כשהוא הופך לאחד השכירים העשירים במשק הישראלי.