התגלה גז טבעי גם בקידוח 'דלית'; מנכ"ל דלק אנרגיה: "אם התגלית מסחרית, נקדים הפקת הגז"

(עדכון) - השותפות דיווחו כי "בקידוח נתגלו חולות המכילים גז טבעי", אך מוקדם לקבוע קיומו של מאגר גז ; הפוטנציאל בדלית קטן משמעותית מאשר בתמר

אחרי ההצלחה בקידוח תמר, האם מדינת ישראל בדרך לתגלית גז שנייה מתחילת שנת 2009? כשלושה שבועות בלבד לאחר תחילת קידוח דלית מול חופי חדרה, השותפות בקידוח, בראשות קבוצת דלק וישראמקו דיווחו היום בהודעה לבורסה כי בקידוח נתגלו סימני גז ראשוניים.

מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י, הודיעה כי הקידוח הגיע לעומק של 3,660 מטר, וכי החל ביצוען של הבדיקות החשמליות (לוגים). השותפות דיווחו כי "מניתוח ראשוני של המידע, שנאסף במהלך ביצוע הקידוח והלוגים שבוצעו עד כה, עולה כי בקידוח נתגלו חולות המכילים גז טבעי".

יחד עם זאת, בשלב זה מדובר במידע ראשוני בלבד, וכי טרם נקבע קיומו של מאגר גז טבעי או גודלו, או כדאיותו הכלכלית. בימים הקרובים יודיעו השותפות האם יש מקום לביצוע מבחני הפקה בקידוח, וזאת בהתבסס על תוצאות הבדיקות החשמליות. במשק האנרגיה מעריכים כי השותפות יחליטו על ביצוע מבחני ההפקה.

שמועות אודות סימני גז בקידוח נפוצו כבר לפני מספר ימים, אולם בתגובה לפניית "גלובס" סירבו מנכ"ל דלק אנרגיה , גדעון תדמור, ומנכ"ל דלק קידוחים , צבי גרינפלד, להתייחס לתוצאות וציינו כי הקידוח נמשך כרגיל.

השותפות הבהירו היום כי המידע הראשוני אודות הגז התקבל עוד לפני שהקידוח הגיע לשכבת המטרה ולכן לא ניתן היה להסיק מכך בוודאות לגבי הימצאותו של גז בקידוח.

"מעודדים מהתוצאות"

קידוח האקספלורציה הימי דלית 1 מרוחק 60 ק"מ מחופי חדרה. הקידוח תוכנן לעומק של 3,800 מטר, ואמור היה להימשך כחודשיים, בעלות של 50 מיליון דולר. הפוטנציאל בקידוח נאמד ב-20 מיליארד מ"ק (20 BCM) - בהסתברות של 40% - גבוהה יותר מזו שניתנה לתמר (35%).

היקף הגז המשוער בדלית אמנם קטן משמעותית לעומת הפוטנציאל בתמר (142 BCM), אך מדובר בהיקף משמעותי שעשוי לסייע לשותפות בקידוח להקדים את הפקת הגז כבר לשנים 2013-2015, ולתת מענה למחסור הצפוי במשק הגז הטבעי.

הסיבה לכך היא שקידוח דלית קרוב יותר למרכז הארץ, ובמידה ואכן יהיה מדובר בתגלית מסחרית, השותפות בקידוח יוכלו להתחיל להפיק ממנו גז עוד לפני פיתוח שדה תמר הנמצא במים עמוקים יותר.

"אנחנו בהחלט מעודדים מהתוצאות עד כה. החשיבות של הקידוח, במידה ויתברר שמדובר בתגלית, הוא בשני היבטים: ראשית, היכולות שלו להשתלב בפיתוח הכולל של שדה תמר, תוך הקדמת לוחות הזמנים להפקת הגז ואספקתו לצרכנים. שנית הצלחת הקידוח מעלה את הפוטנציאל העתידי למציאת גז טבעי בכל האזור שבו יש לנו שטחים נרחבים", אמר היום מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור.

השותפות בקידוח - נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ודורגז (4%), דיווחו לפני כחודש כי הפוטנציאל בתמר 1 גבוה ב-60% מההערכות הראשוניות ועומד על 142 מיליארד מ"ק.

להמתין לתוצאות מבחני ההפקה

מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, מסר ל"גלובס": "אנחנו מעודדים מהתוצאות עד כה. האינדיקציות הראשוניות הן שככל הנראה מדובר בתגלית נוספת של גז טבעי, אבל אנחנו צריכים להשלים את כל הבדיקות הנוספות לפני שנוכל לקבוע זאת בוודאות. רק לאחר מבחני ההפקה נוכל לקבוע בוודאות את קיומו של מאגר גז או גודלו".

לדברי לוי, "בהינתן בכך שמדובר בתגלית ושיימצא קיומו של גז בר הפקה, לא מן הנמנע שאפשר יהיה להיערך להפקה מהירה יותר מקידוח דלית שקרוב יותר לחוף, ולדחות את פיתוח תמר לשלב מאוחר יותר".