לבייב: "גם אם 5 טייקונים ייפלו נמשיך לחיות, זה רק כסף אחרי הכול; צריך להציל את הציבור ולא את הטייקונים"

(עדכונים שוטפים) - גלובס tvאפריקה ישראל הפסידה 4.9 מיליארד שקל ב-2008 - ההפסד הגדול ביותר של חברה ישראלית אשתקד; לבייב: "יש שנים טובות יותר ופחות - אבל זה הביזנס" ; ההפסד ברבעון הרביעי - 2.7 מיליארד שקל, בהתאם לאזהרת הרווח ; אפריקה הפחיתה 4.7 מיליארד שקל כתוצאה מירידת שווי של נדל"ן ; ההכנסות התכווצו ב-45% ל-6 מיליארד שקל ; לבייב בתשובה לשאלה האם יחזור לחיות בישראל: "מרכז החיים שלי זה בלונדון"

אפריקה ישראל הפסידה 4.86 מיליארד שקל בשנת 2008. כך עולה מהדו"חות הכספיים שפירסמה הבוקר (ב') החברה. זאת לעומת רווח נקי של 5.18 שרשמה ב-2007.

ההכנסות השנתיות של הקבוצה התכווצו ב-45% והסתכמו בכ-6 מיליארד שקל.

ברבעון הרביעי הפסידה החברה 2.69 מיליארד שקל, בדומה לאזהרת הרווח שפירסמה לפני שבועות אחדים. באותו דיווח הסבירה החברה כי במרכז ההפסד עומדת הפחתת שווי של בנין ה"ניו-יורק טיימס" במנהטן. ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל.

בסך הכל הפחיתה אפריקה ב-2008 4.7 מיליארד שקל כתוצאה מירידת שווי של נדל"ן. מתוכם, ההפחתות מירידת ערך של נדל"ן להקמה הסתכמו ב-2008 ב-2.06 מיליארד שקל.

לבייב: "יש שנים טובות יותר ויש שנים טובות פחות - אבל זה הביזנס"

במסיבת העיתונאים שבה הציגה אפריקה את הדו"חות אמר בעל השליטה בקבוצה, לב לבייב: "יש שנים טובות יותר ויש שנים טובות פחות - אבל זה הביזנס. איזי כהן נמצא בתפקיד בתקופה קשה ביותר, והוא מוביל את החברה ביחד עם שאר ההנהלה, ואני חושב שביחד כל העתיד לפנינו".

לבייב נשאל במסיבת העיתונאים האם אפריקה-ישראל תשרוד את המשבר והאם הוא יעמוד בכל ההתחייבויותיו. הוא ענה: "אפריקה מצטיינת ביזמות ובשקיפות ואנו מקווים לממן ממקורות עצמיים את החזר החוב של האג"ח. אנו מסורים לשנתים הקרובות".

- האם עשית, בדיעבד, טעויות?

"מי שיגיד שלא עשה טעויות, כנראה לא עושה כלום. נפגענו כמו כל חברות הנדל"ן, החוכמה היא לשרוד את המצב. הפורטפוליו שלנו במיקום הטוב ביותר. ההפסדים הם חשבונאים לא מימשנו נכסים בהפסד".

- האם אתה מתכון לחזור לגור בישראל?

"מרכז החיים שלי זה בלונדון. אני נהנה פה (בישראל), אבל אני צריך להיות יותר שם".

- מה עמדתך בנוגע לתוכניות לחילוץ הטייקונים?

"במקום לדבר צריך להתחיל לעשות. כל המדינות התחילו לעזור באופן אקטיבי. המון כסף זרם מהשוק המוסדי, היתה אופוריה אבל לא הכול קרה כמו שתכננו. צריך להוריד את הראש ולחכות שהגל יעבור.

"במקום לחשוב מה יקרה אם טייקון ייפול, צריך לחשוב איך לעזור לציבור; זה לא להציל את החברות, אלא להציל את הציבור. אף אחד לא עושה טובה לטייקון, אלא דובר על ארכה עם פיצוי של ריבית. זה לא הסדר חוב. הכסף יוחזר עם ריבית. יש היום משבר והמערכת הבנקאית לא מסוגלת לתת אשראי ואין אמון, אז צריך עזרה של הממשלה להניע את גלגלי המשק. אני לא בונה על זה ומקוה להסתדר גם בלי העזרה. זה תהליך מבורך ואני מקווה שיתחילו עם זה. גם אם 5 טייקונים ייפלו נמשיך לחיות, זה רק כסף אחרי הכול".

איזי כהן, מנכ"ל החברה, אמר: "קרוב ל-35 שנה לא ראיתי כזה דו"ח כספי גדול ומורכב. זאת חלק מהעוצמה של אפריקה ישראל. מדובר בהפסד חשבונאי שנובע מיישום התקנות החשבונאיות של התאמת השווי ההוגן. כתוצאה מהחרפת המשבר הפיננסי בעולם יש הפסד חשבונאי".

"התקנת החדשות שייכנסו לתוקף מינואר 2009, שבו נצטרך לשערך נדל"ן להקמה הן כבר יביאו כ-1.7 מיליארד שקל הכנסות רווח נקי לחברה לרבעון הראשון של השנה. זאת התנודתיות בעקבות יישום תקני החשבונאות החדשים", הוסיף כהן. "החברה עשתה עבודה מקיפה של שערוך כל נכסיה בעולם, ועיקר ההפחתות מקורן בארה"ב אין ספק שזה המקום הפגיע ביותר. הנדל"ן והפיננסים נפגעו שם קשה מאוד ויש לנו תיק מאוד גדול שם. רשמנו כמעט 3 מיליארד שקל הפחתות שם. בנטרול ההפחתות והשיערוכים אפריקה רשמה למעשה רווח תפעולי של 521 מיליון שקל ב-2008".

נתונים נוספים בדו"ח אפריקה

ההכנסות נטו מהשכרה והפעלת נכסים בשנת 2008 הסתכמו ב-373 מיליון שקל, גידול של כ-37% לעומת אשתקד.

יתרת הנדל"ן להשקעה ל-31 בדצמבר 2008 הסתכמה ב-6.4 מיליארד שקל. יתרת נדל"ן להשקעה בהקמה (פרויקטים מניבים) הסתכמה ב-7.2 מיליארד שקל ועלות מלאי הבניינים למכירה (פרויקטים למגורים) הסתכמה ב-3.1 מיליארד שקל.

היתרות הנזילות שברשות הקבוצה, לרבות השקעות לזמן קצר, הסתכמו ב-3.3 מיליארד שקל. החל מספטמבר 2008 פרעה החברה תשלומי קרן וריבית של אגרות חוב וניירות ערך מסחריים בסך 1.8 מיליארד שקל.

ההפסד מיזמות מקרקעין ברבעון הרביעי של 2008 הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל לעומת הפסד של כ- 38 מיליון שקל רבעון המקביל אשתקד. ב-2008 הסתכם ההפסד מיזמות מקרקעין בכ-3 מיליארד שקל.

הרווח נטו מהשכרה והפעלת נכסים הסתכמו ברבעון הרביעי בכ-81 מיליון שקל לעומת כ- 135 מיליון שקלברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות נטו מהשכרה והפעלת נכסים בשנת 2008 הסתכמו בכ-373 מיליון שקל, לעומת כ- 273 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 37%.

ההפסד הרבעוני בגין חברות כלולות הסתכם ב-197 מיליון שקל לעומת רווח בתקופה המקבילה אשתקד. ב-2008 הסתכם ההפסד מחברות כלולות בכ-533 מיליון שקל לעומת רווח אשתקד. עיקר ההפסד נובע מהפחתת כל האקוויטי בסך 360 מיליון שקל בגין הקרקע בווגאס; ומהפחתות שווי של קרקעות למגורים ונדל"ן להשקעה באירופה.

ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות, נכון ל-31 בדצמבר 2008, הסתכם בכ- 1.7 מיליארד ₪ לעומת כ- 6.7 מיליארד ₪ ליום 31 בדצמבר 2007. השחיקה בהון העצמי הינה תוצאה של ההפסד ב-2008 יחד עם הפגיעה עקב הפרשי שער החליפין.

הורדת שווי לנכסים - לפי איזורי פעילות

אפריקה מדווחת, כי ביצעה בדיקה מקיפה של השפעות המשבר על ערכם של הנדל"ן להשקעה, נדל"ן להשקעה בהקמה ונכסי מקרקעין אחרים שבבעלותה. בעקבות ממצאי הבדיקה, מדווחת החברה, היא ירידה בשווי ההוגן על פי הפירוט הבא:

ארה"ב

1.5 מיליארד שקל בגין בניין "הטיימס" בניו-יורק ברבעון הרביעי של 2008.

657 מיליון שקל, מהם 81 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2008, בגין פרויקט מרקיז במיאמי.

273 מיליון שקל, מהם 117 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2008, בגין קרקעות לבנייה במיאמי.

220 מיליון שקל בגין נדל"ן להשקעה, מהם כ-207 מיליון שקל בגין פרויקט Leonard 88 במנהטן.

רוסיה

592 מיליון שקל, מהם 519 מיליון שקלברבעון הרביעי בגין נדל"ן להשקעה, נדל"ן להשקעה בהקמה במוסקבה ונדל"ן למגורים.

אירופה

357 מיליון שקל, מהם 103 מיליון שקל ברבעון הרביעי בגין נדל"ן להשקעה, נדל"ן להשקעה בהקמה ומלאי מקרקעין ובניינים להקמה בפרויקטים באירופה ובעיקר בפולין ובלטביה.