אביגדור קפלן: "יש לנו בעיה עם הזיגזוג בהנחיות של האוצר"

יו"ר כלל ביטוח, בכנס הרגולציה של מרכז קיסריה לשוק ההון, ביקר את החלטת האוצר להקדים את כניסת הבנקים לייעוץ פנסיוני: "הייעוץ הפנסיוני בבנקים הוא כישלון, זה יכניס את השוק לסחרור ולאנדרלמוסיה"

"המשבר שאנחנו חווים גדול מהגופים המוסדיים", כך אמר הבוקר (ב') אביגדור קפלן, יו"ר כלל ביטוח בכנס הרגולציה של מרכז קיסריה לשוק ההון. "היד הנעלמה בשוק ההון נגדעה והצפי הוא שהמשקיעים המוסדיים ימלאו את מקומה, אבל הם לא יכולים לעשות זאת. זה תפקידה של הממשלה", הוסיף בביקורת.

קפלן הביע תמיכה בתוכניתו של יו"ר רשות ני"ע, זהר גושן, לטיפול בשוק האג"ח המקומי. "שמענו רגולטור אחד שאומר שזו הצעה מופקרת", אמר. "זו לא תוכנית מופקרת, אבל היא צריכה להיות יותר משוכללת. מי שהפעיל שיקולים נכונים ונסחר היום במחיר של זבל, כתוצאה מכשל פסיכולוגי, צריך לסייע לו, ומי שלא עשה שיקולים נכונים צריך ליפול. אנחנו ממש בשעת ה-ש' של אותם גופים שצריכים למחזר חוב ואני לא בטוח שיש להם מספיק רזרבות לעשות זאת", הוסיף.

קפלן ביקר את החלטת האוצר להקדים את כניסת הבנקים הגדולים לייעוץ פנסיוני לשכירים. "הייעוץ הפנסיוני בבנקים הוא כישלון", טען. "טועים אם חושבים שהוא ישכלל את השוק ויהפוך אותו ליותר אפקטיבי. מה ההבדל בין הייעוץ שנותן היועץ בבנק לעומת עובד התעשייה האווירית שמשיג לאותו חוסך תנאים מועדפים לחיסכון. הייעוץ הפנסיוני לשכירים זה לא המיליה של הבנקים. זאת טעות. זה יכניס את השוק לסחרור ולאנדרלמוסיה".

"לבנקים מוטב לשווק מוצרים פשוטים ולא מורכבים. הם בוודאי לא צריכים לעסוק במוצרים עתירי עבודה", הוסיף.

קפלן ביקר גם את הרגולציה על שוק ההון והחיסכון. "יש לנו בעיה עם הזיגזוג בהנחיות של האוצר, כמו לדוגמא בהנחיות על השווי ההוגן, שהביאו עימן הרבה בעיות לשוק המוסדי", אמר. "האבסורד ברגולציה מגיע לפעמים למימדים בהם לא ניתן לעשות דברים טובים. לא המבנה הוא החשוב, אלא התיאום והוראות הגיוניות. הם חייבים להגיב מהר לתנאים המשתנים של השוק, בו כל רגע מחייב החלטה שונה ולפעמים גם לא קונבנציונאלית".