רונית קן: כבר בדצמבר התרעתי בפני ענתבי כי עיכוב במתן רשיון פנסיוני לבנקים בגדולים יפגע בחוסכים

הממונה על ההגבלים העסקיים העבירה למפקח על שוק ההון, החיסכון והביטוח במשרד האוצר דו"ח דו"ח ממנו עלה כי הבנקים הבינוניים והקטנים לא הצליחו להעמיד תשתית של ייעוץ פנסיוני ברמה מספקת - כך ששיעורי החדירה נמוכים מהצפוי

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, התריעה בפני הממונה על שוק ההון והביטוח, ידין ענתבי, עוד בדצמבר, כי כל עיכוב נוסף במתן רישיון יעוץ פנסיוני לבנקים הגדולים, יביא לפגיעה נוספת בציבור החוסכים. כך נודע ל"גלובס".

ענתבי הודיע אתמול, כי יקדים את כניסת הבנקים הגדולים - לאומי ופועלים , לתחום הייעוץ הפנסיוני לשכירים, ויאפשר זאת החל מה-1 באפריל. זאת בניגוד להוראתו הקודמת, לפיה הבנקים הגדולים היו מנועים מלהעניק ייעוץ פנסיוני לשכירים באזור המרכז עד אוגוסט 2010. הסיבה לשינוי העמדה היא כישלונם של הבנקים הבינוניים בפעילות בשוק הייעוץ הפנסיוני.

בדצמבר האחרון העבירה קן לענתבי דו"ח ממנו עולה, כי הבנקים הבינוניים והקטנים למעשה לא הצליחו להעמיד תשתית של ייעוץ פנסיוני ברמה מספקת, וכי שיעורי החדירה נמוכים מהצפוי.

ביולי 2007 החליט ענתבי לעכב את כניסת הבנקים הגדולים לייעוץ הפנסיוני, לפרק זמן של שנתיים עד שלוש שנים. קן התבקשה אז לחוות את דעתה בנושא לבקשתו של ענתבי. בחינתה של הרשות התמקדה בשלושה היבטים: השפעת המהלך על שוק הייעוץ הפנסיוני; השפעת המהלך על תחום הבנקאות בכלל; וה"מחירים" של דחייה כזו.

בעקבות הבדיקה, המליצה רשות ההגבלים לחייב את הבנקים הבינוניים לגייס לכל הפחות 110 אלף לקוחות, בתום שנה ממתן רישיון הייעוץ - אם חלון הבלעדיות שלהם יעמוד על שנתיים. אם חלון הבלעדיות יעמוד על שלוש שנים, היא המליצה לחייבם לגייס בתום השנה הראשונה 120 אלף לקוחות, ובתום שנתיים - 250 אלף לקוחות.

קן אמרה אז כי אם הבנקים הבינוניים לא יצליחו להעמיד מערך ייעוץ פנסיוני, יש לאפשר כניסה של הבנקים הגדולים לכך. מאחר שהנתונים בידי קן היו חד-משמעיים, בדבר אי הצלחת המהלך, היא המליצה לענתבי לאפשר לבנקים הגדולים להיכנס לאלתר לייעוץ פנסיוני לשכירים ברחבי הארץ כולה.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "בנק הפועלים מברך את ידין ענתבי על החלטתו להקדים את האישור למתן ייעוץ פנסיוני לשכירים". מלאומי נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים על השינוי ונערכים למתן השירות בכל סניפינו בתוך שבועות ספורים". ממשרד האוצר נמסר בתגובה בשם אגף שוק ההון והביטוח: "השיקולים שמנחים את אגף שוק הון בהחלטותיו הינם שיקולי טובת הציבור".