נשיא התאחדות הקבלנים בפסגת הנדל"ן: "אין בעיה במכירת דירות במרכז הארץ שמחירן עד 1.5 מיליון שקל"

חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", בפסגת הנדל"ן: "היום באנו לדון בדרכים לפתרונות - אותה קטסטרופה מהווה גם חלון הזדמנויות חדש; אין לי ספק שכעת יש הזדמנויות שאפשר לאסוף מהרצפה"

"היום באנו לדון בדרכים לפתרונות. אותה קטסטרופה מהווה גם חלון הזדמנויות חדש שנותן פתח לפסגות ויוזמות חדשות. אין לי ספק שכעת יש הזדמנויות שאפשר לאסוף מהרצפה" - כך אמר היום חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", בפסגת הנדל"ן של "גלובס" המתקיימת היום במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

גולן נשא דברים בפתיחת הוועידה, שעל סדר היום שלה דיון בענ"ף הנדל"ן הישראלי, שנפגע קשות מהמשבר הפיננסי העולמי וממחנק האשראי, ובדרכים לפתרונות של המצב. גולן הציג את הנקודות החשובות שיעלו לדיון במהלך הוועידה, ואמר: "כולנו יודעים שהמשבר העולמי ומחנק האשראי מובילים לשיתוק של הענף". כאמור, מטרת הוועידה, שכותרתה "מכאן אפשר רק לצמוח", היא לדון בפתרונות האפשריים ובהזדמנויות שמזמן המשבר.

נשיא התאחדות הקבלנים: "אין בעיה במכירת דירות במרכז הארץ שמחירן עד 1.5 מיליון שקל"

נשיא התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, נסים בובליל, אמר: "בתקופה כזו אנחנו צריכים לטפל גם בנושא של האשראי הבנקאי ולא רק בבעיית האשראי החוץ-בנקאי. אנחנו חייבים לטפל בבעיית מיחזור החוב. לגבי הטייקונים, יש סברה האומרת כי דינוזאורים הוכחדו על-ידי עכברים שאכלו את הביצים שלהם, ומנעו את התפתחות הדור הבא. כל מי שחושב שיוכל לטפל בבעיה רק בטייקונים טועה; חייבים לטפל גם בתעסוקה, גם בעסקים הקטנים והבינוניים".

"ב-2009 החלה ירידה משמעותית במספר התחלות הבניה", אמר בובליל. "אנחנו, הקבלנים, מוכרים בקצב מועט יותר. לכן אני חושב שכל הדירות במרכז הארץ בהיקפים של עד 1.5 מיליון שקל אין בעיה במכירתן", הוסיף בובליל.

בהתייחסו למצב הנדל"ן למגורים בפריפריה אמר בובליל: "בצפון הארץ יש קיפאון מוחלט בנושא הנדל"ן וגם בדרום המצב דומה. לכן, אני חושב שעל הממשלה החדשה לתת את דעתה על טיפול בפריפריה במדינת ישראל חייבים לתת מענקי מקום בצפון הארץ ובדרומה אם רוצים שמדינת ישראל תהיה מדינה אחת, ברמת חיים די שווה".

"הבעיה העיקרית שלנו היא כל נושא הביורוקרטיה", הוסיף בובליל. לדבריו, הוא מקווה כי כל הנושא יקבל "טיפול מיוחד": "אנחנו חייבים להפריט את מינהל מקרקעי ישראל כך שנוכל לקבל שירותים ברמה גבוהה". בובליל קרא לקיצור מועדי תשלום לקבלנים מבצעים. "קיבלנו את הסכמת החשב הכללי במשרד האוצר כדי להקים קרן לקבלנים קטנים ובינוניים להשלים את ההון העצמי עד חצי מיליארד שקל".

"בערב הושבעה ממשלה ענקית הגדולה ביותר אי-פעם", התייחס בובליל למצב הפוליטי. "לדעתי, חובה היה על מפלגות העבודה ועל קדימה להשתתף בממשלה מסוג זה, כיוון שאם מדובר במשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז קום המדינה, לא ייתכן שנעמוד מהצד וניתן לממשלה להיכשל. אני חושב שמדובר בסוג של חוסר אחריות. פעילות הממשלה צריכה להיות מהירה עליה להתחיל לבצע אנחנו צריכים שהפעולות יתחילו אתמול. לכן ההחלטות שלה חשובות, וצריך להתחיל להזרים כספים למשק, כספים שהמשק זקוק לו".