תקדים: 5 חודשי מאסר בפועל למנהל אתר האינטרנט "בסט פור יו" בגין הטעיית צרכנים

הנאשם הורשע בהטעיה בנסיבות מחמירות לאחר שמכר מוצרי מחשב לצרכנים ולא סיפק אותם כמובטח ; עוד הוא נידון ל-7 חודשי מאסר על-תנאי ולקנס כספי בסך 60 אלף שקל

לראשונה במדינת ישראל, הוטל עונש חמור של 5 חודשי מאסר בפועל - ללא אפשרות לממש בעבודות שירות - על מנהל אתר האינטרנט "בסט פור יו" בעקבות עבירה של הטעיית הצרכן.

הנאשם, אושיר מיוסט, הורשע בהטעיה בנסיבות מחמירות לאחר שמכר מוצרי מחשב לצרכנים ולא סיפק אותם כפי שהובטח. עוד הוא נידון ל-7 חודשי מאסר על-תנאי ולקנס כספי בסך 60 אלף שקל, לצד חתימה על התחייבות בסך 200 אלף שקל להימנעות מביצוע עבירות דומות בעתיד.

על שתי חברות שהקים הנאשם לצורך ניהול עסקיו, חברת "בסט פור יו" וחברת "קוויקנט" אשר קרסו, הטיל בית המשפט קנס בסך עשרת אלפים שקל וחתימה על התחייבות בסך 200 אלף שקל על כל חברה.

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אברהם היימן, קבע כי הנאשם מכר סחורה באמצעות אתר האינטרנט וגרם לצרכנים תמימים ליפול בפח כאשר לא סיפק להם את הסחורה ולא השיב להם את כספם. עוד קבע כי הנאשם התנהג בתחכום כדי להפיק רווחים, תוך פגיעה פוטנציאלית במספר רב של צרכנים אשר נחשפו לשיווק באמצעות אתר האינטרנט.

מתוך פסק הדין עולה כי הנאשם, אשר היה שקוע בחובות כספיים והוכרז כחייב מוגבל באמצעים ונאסר עליו להקים חברה, עקף את האיסור על ידי כך שהקים וניהל שתי חברות באמצעות אשתו ושיווק ציוד למחשבים לצרכנים באינטרנט. הוא המשיך למכור ציוד מחשבים לצרכנים בידיעה שלא יוכל לספק אותם עקב קשייו הכלכליים ולא נקט כל פעולה שהיא להביא זאת לידיעת הצרכנים, ובכך יצר מצג של "עסקים כרגיל" וצרכנים רבים נפלו בפח והמשיכו להזמין מוצרים דרך האתר.

בפסק הדין נמצא כי הנאשם לא החזיק מלאי המאפשר אספקה סדירה לצרכנים ששילמו עבור המוצרים, וכי הוא פעל כמתווך בלבד בין הספקים לבין שתי החברות שהוא ניהל. לאחר שקרסו עסקיו של הנאשם נותרו הצרכנים בפני שוקת שבורה.

בית המשפט קבע כי מדובר במקרה חמור ביותר, אשר מבחינת טיב המעשה דומה לעבירת המרמה או קבלת דבר בתחבולה. הוא אף קיבל את טענת התביעה כי מקרים כאלה מערערים את האמון בחיי המסחר ופוגעים בציבור הצרכנים וכי דרושה הרתעה באמצעות ענישה מחמירה - וכאמור החליט להטיל על הנאשם עונש של מאסר משמעותי בפועל ממש, ללא אפשרות המרה בעבודות שירות.

תובעת משרד התמ"ת, עו"ד טלי קינן, הביעה שביעות רצון מגזר הדין ומציינת כי עונש משמעותי של מאסר בפועל בצירוף קנס מתאים והתחייבות גבוהה, כפי שגזר בית המשפט בתיק זה, בהחלט יוצר הרתעה הן לנאשם עצמו והן לעוסקים בתחום המסחר במשק - ותורם רבות להגנה על הצרכנים מפני תופעות חמורות של הטעיה על ידי מי שעוניינים לגרוף כסף קל ואינם נרתעים מביצוע עבירות פליליות להשגת המטרה. "תכליתו של חוק הגנת הצרכן היא להגן על הצרכן מפני הטעיות ותקלות מהותיות בחיי היום יום", היא אומרת, "ופסק דין זה אכן מוציא מן הכוח אל הפועל את כוונת המחוקק".