הבורסה באחד-העם ננעלה בעליות: מדד הבנקים סיים בהתחזקות של 3.7%; אפריקה טיפסה ב-8.9%

המעו"ף עלה ב-1.2% ; כי"ל עלתה ב-2.75% והחברה לישראל קפצה ב-8.5% ; מניית דיסקונט זינקה ב-7.9% ולאומי ב-3.6% ; טבע ירדה ב-2% ; בוימלגרין צנחה ב-9.9%

המסחר בבורסה בת"א ננעל ביומו הראשון של שבוע המסחר המקוצר, בעליות שערים, אם כי, לקראת סיום המסחר התמתנו עליות השערים והמדדים המובילים ננעלו בתוספות מתונות יותר מכפי שנרשמו מוקדם יותר.

את העליות הוביל מדד הבנקים, ואחריו המעו"ף והתל-טק. בין מניות המעו"ף בלטה לחיוב מניית אפריקה ישראל, שהובילה את העליות במדד המעו"ף. נציין, כי כחצי שעה לקראת סיום המסחר רשמה המניה זינוק של כ-18%, אך עם סופו התמתנה העלייה בערכה והיא ננעלה בתוספת חד-ספרתית. מנגד מניית פריגו משכה את המדד מטה.

גם בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים, כשמדדי התל בונד התחזקו ב-0.6%-0.7% בהובלת התל בונד 40. ברקע למסחר היום באחד-העם, היו עליות השערים שנעלו את הבורסות בוול סטריט ובאסיה ביום שישי, וירידות השערים שנעלו את שבוע המסחר בבורסות באירופה.

יומיים אחרי פרסום נתוני תעסוקה עגומים בארה"ב, שהראו כי שיעור האבטלה הגיע לשיא של 26 שנה - 8.5%, מגיעים נתונים מדאיגים לא פחות על הנעשה בזירה המקומית. בחודש מארס, על פי עיבוד נתונים ראשוניים, הצטרפו למעגל האבטלה 20,072 עובדים שפוטרו - כך נמסר הבוקר משירות התעסוקה. בפברואר, לשם השוואה, פוטרו 17,830 עובדים, ואילו במארס שעבר פוטרו 11,856 עובדים.

המשקיע והמיליארדר האמריקני, ג'ורג' סורוס, התייחס בסוף השבוע להחלטת ועידת ה-G20, שכללה את מנהיגי 20 המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם, באומרו כי זוהי נקודת המפנה במשבר הנוכחי.

נזכיר, כי מנהיגי 20 המדינות הסכימו ביום חמישי להקצות טריליון דולר לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) ולבנק העולמי, לשם עזרה למדינות המתמודדות עם פגעי המשבר ברחבי העולם. חברי ה-G20 אף החליטו על סנקציות למדינות המשמשות כמקלטי מס, כמו כן להחמיר את הדרישות הרגולטוריות לקרנות הגידור, לשיקום האמון במערכת הפיננסית "על מנת למנוע משבר כזה מלהתרחש שוב".

סורוס, שבשבוע שעבר כינה את ועידת ה-G20 "אירוע משמעותי עבור השווקים הגלובליים", תיאר את החלטת המנהיגים כמהלך החלטי מוצלח וחיוני, להתמודדות עם המשבר הגדול ביותר שידעה ארה"ב מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. "זוהי בהחלט יכולה להיות נקודת המפנה של המשבר, משום שהממשלות ברחבי העולם חברו יחדיו לנקוט אמצעים משמעותיים". אמר סורוס בראיון לתחנת הטלוויזיה של ה-BBC בבריטניה.

תקציב דו שנתי

הממשלה החדשה אישרה פה-אחד את הצעתו של שר האוצר יובל שטייניץ להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2009-2010. על-פי החלטת הממשלה, תוארך התקופה העומדת לרשות הממשלה והכנסת לאשר את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות, מ-45 ימים מיום כינון הממשלה ל-106 ימים מיום כינונה, ובלבד שבתוך תקופה זו יאושר גם תקציב המדינה לשנת 2010.

לנוכח ההארכה, צפוי תקציב המדינה לשנתים הבאות לעבור בקריאה שניה ושלישית ב-15 ביולי. מחר תתכנס הכנסת לדיון פגרה מיוחד על פי בקשת הממשלה להעביר כבר מחר בשלוש קריאות את ההחלטה הדורשת תיקון לחוק יסוד: הכנסת וחוק משק המדינה. בניגוד להצעות חוק אחרות, שמרגע הגשתן ועד לכניסתן לרשומות עוברים כמה חודשים, תפעל מחר הממשלה להעביר את הצעת החוק בתוך כמה שעות. לצורך כך תכונס המליאה וכן ועדת הכספים.

---

רשות ני"ע תחייב חברות אג"ח למנות שני דירקטורים בלתי תלויים, בדומה לדח"צים בחברות ציבוריות. כך אמר סגן מנהל מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, מוטי ימין, בכנס התאגידים שערכה רשות ני"ע בשבוע שעבר. ימין חשף את פרטי הרפורמה שהתגבשה ברשות בדבר החלת פיקוח על חברות אג"ח, בדומה לפיקוח על חברות המנפיקות מניות. לדבריו, המתכונת המצומצמת של ממשל תאגידי בחברות אג"ח חושפת כשלי שוק ומצדיקה התערבות של הרגולטור. "ראוי שחברות האג"ח יהיו כפופות לכללי מימשל תאגידי בדומה לחברות המנפיקות מניות. יחד עם זאת, אין מקום להחיל עליהן את כל כללי המימשל התאגידי, כי מקצת הכללים נועדו להתמודד עם חברות בהם יש ציבור מחזיק מניות".

המעו"ף התחזק ב-1.2% ל-774.88 נק', ת"א 100 הוסיף 1.5% ל-710.4 נק', התל-טק עלה ב-1.2% ל-170.59 נק', מדד הבנקים בלט בעלייה של 3.7% ל-705.17 נק', ומדד הנדל"ן התקדם ב-0.8% ל-203.84 נק'.

מניות בכותרות

מניות הבנקים דיסקונט , לאומי , פועלים , מזרחי טפחות והבינלאומי ריכזו עניין לאור התאוששות מגזר הפיננסים בעולם.

טבע תחל לשווק בארה"ב את גירסתה ל-Adderall המטפלת בהפרעות קשב וריכוז. היקף המכירות השנתי של תרופת המקור נאמד ב-1.5 מיליארד דולר. זוהי גירסה גנרית ראשונה שמשווקת בארה"ב עם בלעדיות ל-180 יום.

אנייה של צים, חברה בת של החברה לישראל , אפריקה סטאר, הותקפה אתמול בשעה 10:00 לערך בעת שהפליגה במרחק של כ-700 ק"מ מזרחית לחופי סומליה. אש מנשק קל נורתה על ידי הפיראטים אל עבר האוניה. לאחר מכן נצמדו הסירות לירכתי האוניה, ומספר פיראטים ניסו לטפס עליה במטרה להשתלט על האוניה. הפיראטים כשלו כיון שירכתי האוניה היו מוקפים בקונצרטינת תיל.

ארקדי גאידמק פנה במכתב דרישה ללב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל שבו נאמר כי "יש לנו הסכם, וחצי מכל הכנסותיך מעסקי היהלומים באנגולה - שלי". מקורבי גאידמק מעריכים כי מדובר במיליארדים.

גיוס החוב של סלקום זכה לביקושים הגדולים פי 10 מהתכנון המקורי; 3 מיליארד שקל לעומת 300 מיליון שקל. נראה כי היקף הגיוס יורחב לסך של כמיליארד שקל כשמרבית הביקושים היו לסדרת האג"ח השקלית.

חברות נוספות שצפויות לבצע בעתיד הקרוב גיוס אג"ח הן כי"ל וקבוצת שטראוס .

הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, חייבה את נסטלה, המחזיקה בחברת אסם , לוותר על זכותה להפצת מוצרי דייסות גרבר, במסגרת תנאים שהטילה על מיזוג אסם-נסטלה עם מטרנה. הממונה אישרה את המיזוג, בו רכשה אסם-נסטלה 51% ממטרנה תמורת 250 מיליון שקל, אך הטילה תנאים למניעת פגיעה בתחרות. הממונה מציינת כי אסם-נסטלה לא היתה יכולה להיכנס כמתחרה עצמאית לתחום תחליפי חלב לתינוקות, בשל נושא הכשרות. על רקע זה אישרה המונה על המיזוג, אך קבעה לו תנאים מגבילים.

דלתא גליל השלימה את רכישת מפעל הגרביים של גיבור ספורט , בעסקה שכוללת את רכישת הנכסים (מכונות וציוד סריגה, החזקות בחברות הבנות בטורקיה ובירדן, מלאי וחלק מפעילות גיבור ספורט בתחום הגרביים (גיבור ספורט Active Wear), לרבות הסכמי ההתקשרויות עם לקוחותיה.

חברת תאת טכנולוגיות , הודיעה כי דירקטוריון החברה אישר מיזוג של החברה עם החברה הבת, לימקו-פידמונט. במסגרת המיזוג, תרכוש תאת טכנולוגיות את מלוא אחזקות הציבור בחברת לימקו, ובתמורה תקצה לציבור נתח ממניותיה. המיזוג מתבצע לפי יחס של חצי מניית תאת טכנולוגיות תמורת מניה אחת של לימקו. לאחר המיזוג, תחזיק תאת טכנולוגיות בבעלות המלאה בלימקו.

חברת בוימלגרין קפיטל החברה האם של אזורים , פירסמה ביום שישי לפנות בוקר - באיחור של 3 ימים - את תוצאותיה הכספיות לשנת 2008. החברה הפסידה אשתקד 437.4 מיליון שקל.הכנסות החברה דווקא עלו ב-19.5% והסתכמו ב-1.62 מיליארד שקל. אלא שהחברה מחקה 242 מיליון שקל מירידת ערך מוניטין של נכסים. עלויות המימון גדלו ב-51% לעומת 2007, והסתכמו ב-462.4 מיליון שקל. בנוסף, לדו"חותיה מצורפת הערת "עסק חי".

אג"ח בכותרות

חברת ב.יאיר , הנמצאת בשליטת האחים יאיר ויוסף ביטון, דיווחה על עיכוב בעסקה למכירת פרויקט "מצודת ירושלים". הנכס משועבד לטובת הנאמן לאגרות החוב סדרה5 בשעבוד קבוע ראשון ללא הגבלה את זכויותיה בפרויקט ואת הזכויות הנובעות מהנכס המשועבד. לחברה התחייבות לתשלום קרן (פדיון של 23.6% ) וריבית (קופון של 3%) של אגרות חוב סדרה 5 בסך של כ-36 מיליון שקל שמועד פירעונה בחודש יוני. סדרה 5 נסחרת בתשואה של 34%.

[לאתר המעו"ף]