סדר בקריירה

סדנא זריזה למיפוי כישורים ותכונות אישיות, בדרך למציאת התפקיד הבא בקריירה שלנו

פסח זו הזדמנות מצוינת לעשות סדר, ולא רק בארונות

בחירת מקצוע היא אחת ההחלטות החשובות שאדם מקבל בחייו, שמשפיעה על רוב שעות הערות שלו. איך הופכים את המצב בשוק להזדמנות, ודווקא עכשיו בוחנים מחדש כישורים ורצונות, במטרה להרחיב את מגוון האופציות שאפשר יהיה לפנות אליהן בחיפוש העבודה? סדר בבלגאן.

כישורים מולדים

התחל בעריכת רשימה של כישורים שנולדת איתם, למשל, יצירתיות, יכולת ורבלית טובה, כושר התנסחות טוב, כישורים ויזואליים ואסתטיים, מוזיקליות, יכולות גופניות, וכו'.

תחילה כתוב את כל הכישורים המולדים שלך, ולאחר מכן שכתב אותם לפי סדר מדורג שיתחיל ממה שאתה הכי חזק בו, ומטה. אם אתה מתקשה ליצור את הרשימה הראשונית לבדך, היעזר בשניים-שלושה מכרים שיכינו רשימות משלהם בעבורך, מהן תוכל לאסוף את הכישורים שלא ציינת לגביך, ושאתה מסכים עם קיומם.

שלב זה הנו הכללי ביותר בתהליך, ועליך להמשיך הלאה כדי להצליח לאפיין את עצמך טוב יותר, ואת התאמתך הספציפית לתפקידים ולמקצועות שונים.

מיומנויות נרכשות

כעת ערוך רשימה של כל המיומנויות שרכשת במהלך חייך. אם אתה מתקשה למנות את מיומנויותיך, התחל מכתיבת התפקידים שמלאת בעברך התעסוקתי והמקצועי, ומהם תגזור את המיומנויות הנדרשות לביצועם, אשר מקושרות אליך. אחר כך דרג את הרשימה כך שתתחיל במה שאתה הכי מיומן בו , ומטה.

לדוגמה, אם אתה עובד במשרד פרסום שבו התחלת לעבוד בתפקיד הזנת תכנים למערכות תוכן, ומשם התקדמת להיות אחראי על כתיבת התוכן ממש ועל עריכתו לקראת ההזנה למערכות אתה יכול לגזור מכך שהמיומנויות שרכשת במהלך עבודתך, מראשית הדרך ועד עתה, הן יכולת עבודה עם מערכות טכנולוגיות, ידע והבנה שיווקית, כושר ביצוע רב-ממדי (מולטי טאסקינג), יכולת עמידה בלוח זמנים צפוף, יכולת עריכה והבנה של מה שמעניין את נמעניך, ועוד.

במקרה זה, אם המיומנויות שדירגת כחזקות ביותר ברשימתך הן יכולת עריכה, ואחר כך יכולת עמידה בלוח זמנים צפוף וכושר ביצוע רב ממדי, ואם אחד מהכישורים המולדים הבולטים שלך שציינת ברשימה הקודמת הוא יצירתיות וכושר התנסחות טוב .נראה שיש לך הכישורים המולדים והמיומנויות הנרכשות שדרושים לביצוע תפקיד של עיתונאי.

תכונות אישיות

ערוך רשימה נוספת של תכונותיך האישיותיות, ודרג אותן מהתכונה המשמעותית והמשפיעה ביותר בחיי העבודה, ועד למינורית ביותר. תכונותיך יכולות להיות, למשל, ריאליסטי, חקרן, יוזם, סקרן, ענייני, אמנותי, חברתי, סבלני, קשוב לזולת, ועוד.

כעת נניח שאתה תזונאי קליני במקצועך. אם ברשימה האחרונה דורגו גבוה תכונות כחברתיות וקשב לזולת, ברשימת המיומנויות הנרכשות שלך בלט שאתה בעל יכולת הבחנה טובה (כזו שמאפשרת לך להתאים בין צרכיו של הנועץ לבין הטיפול ההולם), וברשימת הכישורים המולדים שלך בלט שאתה בעל יכולת ורבלית טובה יתכן שכל אלה יכולים לסייע לך להצליח גם כמאמן אישי. במקרה אחר, אם בלט ברשימת כישוריך המולדים שאתה בעל יכולת ניסוח טובה, וברשימת המיומנויות שאתה בעל יכולות טכנולוגיות, אתה יכול לתפקד כמנהל פורומים בנושא תזונה באינטרנט.

נטיות, שאיפות ותחומי עניין

לבסוף, פתח דף חדש ובו ענה על רשימה של קריטריונים שונים שאתה נוטה אליהם בחיפוש העבודה האידיאלית בעבורך:

- ממה אתה נהנה?
- מהי סביבת העבודה המועדפת עליך, בשטח או במשרד?
- האם אתה אוהב להיות בקרבת אנשים, או שמא מעדיף לפגוש בעיקר בטכנולוגיות?
- האם אתה זקוק לגמישות בסדר היום, או שאתה ערוך למשרה מלאה ולשעות עבודה רבות?
- האם חשובים לך הסטטוס והיוקרה של התפקיד שאתה מבצע?
- האם אתה מעדיף להיות חלק מצוות, או שמא לנהל ולהניע צוות תחתיך?
- האם אתה מעדיף להשתייך לארגון גדול, או לבלוט בסביבה מצומצמת ואינטימית?
- האם אתה זקוק לאוטונומיה, שתשחרר אותך מאילוצים ארגוניים ותאפשר ביטוי עצמי עצמאי וחופשי?
- האם אתה מחפש ביטחון שייצב אותך בקריירה בהתקשרות ארוכת טווח?
- האם אתה אוהב לתת סיוע ותמיכה לקשיים או צרכים של אחרים?


כעת, לאחר שבידיך הרשימות הסופיות, יש לך את התמונה המלאה של כישוריך המולדים הבולטים ביותר, מיומנויותיך הנרכשות בעקבות ניסיונך המעשי, תכונות האישיות שמאפיינות אותך, והעדפותיך הפרקטיות בחיפוש העבודה המתאימה לך.

כמובן, התחשב במגבלות ובאילוצים, כגון פּניוּת לחצי משרה בלבד, שאיננה מאפשרת עבודה בתפקידים מסוימים, או שוק ירוד או רווי בתחום שבו אתה מעוניין במיוחד, שמפחית את הסיכויים למצוא בו עבודה. סכם בנפרד את המאפיינים הגבוהים מכל אחת מהרשימות לאחר שקלול המגבלות הללו, ותוכל ליצור פרופיל שיתאים לכל אחד מהשילובים האפשריים שלהם.

בהצלחה לכולם וחג שמח, יצירתי ומניב פירות.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.
הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.