רשות החברות הממשלתיות מחפשת קונים למלוא מניותיו של הבנק לפיתוח התעשייה

הרשות פרסמה אתמול בערב מודעה ב"גלובס" לפיה על המעוניינים להגיש הצעותיהם עד ה-21 במאי

רשות החברות הממשלתיות מחפשת קונים למלוא מניותיו של הבנק לפיתוח התעשייה . הרשות פרסמה אתמול בערב מודעה ב"גלובס" (חלק החדשות, עמ' 17) לפיה על המעוניינים להגיש הצעותיהם עד ה-21 במאי הקרוב. עם השלמת המכירה ימחקו מניות הבנק לפיתוח התעשייה מהמסחר בבורסה בתל-אביב, שם נסחרות לפי שווי-שוק של 96.67 מיליון שקל. שווי זה משקף לחברה מכפיל של 0.93 על ההון העצמי - שהסתכם ב-600 מיליון שקל.

מדינת ישראל מחזיקה ב-81.4% מהון המניות של החברה, שרשיון הבנקאות שניתן לה על-ידי בנק ישראל פקע באוגוסט אשתקד, וב-45.8% מזכויות ההצבעה. גם הבנקים הגדולים מחזיקים במניותיה: בנק לאומי (0.25% מהון המניות, 19.32% מזכויות ההצבעה), בנק הפועלים (0.25% מהון המניות ו-11.77% מזכויות ההצבעה) ובנק דיסקונט (0.1% ו-9.5%, בהתאמה). בנוסף, גם קופות הגמל של בנק דיסקונט מחזיקות ב-0.35% מהון המניות של הבנק, כמו גם גופים מוסדיים ובעלי מניות פרטיים מהארץ ומחו"ל.

ההחלטה למכור את הבנק התקבלה כבר באפריל אשתקד על-ידי ועדת השרים לענייני הפרטה, במסגרת הסדר ופשרה בין בעלי מניות החברה, לפי סעיף 350 לחוק החברות. ההחלטה אושרה על-ידי בית המשפט בנובמבר, לאחר שהתקבל על ידי האסיפה הכללית של בעלי המניות.

במסגרת ההסדר גובשה נוסחה, בסיועו של פרופ' אמיר ברנע (מי שנודע כדירקטור החיצוני שהודח מבנק הפועלים) על פיה יחולקו בין בעלי המניות כספי תמורת המכירה והוסכם כי בעלי המניות יסמיכו את רשות החברות לפעול בשמם לאיתור רוכש לבנק ולמכירתו.

כזכור, בשנת 2002 נקלע הבנק למשבר קשה עקב משיכת פיקדונות מוגברת מצד לקוחותיו אשר הובילה להחלפת ההנהלה ולגיבוש תוכנית לחיסול תיק האשראי של הבנק ותיק פקדונות הציבור (RUN OFF) שזכתה לגיבוי מצד ממשלת ישראל. במסגרת התוכנית הועמד לבנק קו אשראי מיוחד על ידי בנק ישראל, צומצמו תחומי פעילותו והבנק מיקד את פעילותו במימוש תיק האשראי שלו. קו האשראי שהועמד על ידי בנק ישראל הוחזר במלואו ותיק האשראי נטו עומד על כ-400 מיליון שקל. לבנק 40 עובדים הממשיכים לפעול לגביית תיק האשראי.

ברשות החברות העריכו בעקבות התוכנית כי מכירת הבנק כעסק חי עשויה להניב תשואה גבוהה יותר לכלל בעלי המניות לעומת האלטרנטיבות האחרות הנוגעות לעתידו. בהתאם לזאת פעלה הרשות בסיוע החשב הכללי ובשיתוף פעולה עם הנהלת הבנק לגיבוש הסדר בין כל בעלי המניות של הבנק למכירה משותפת של כלל המניות לרוכש פרטי. מנהל רשות החברות, אודי ניסן, ציין כי "הוא מאמין כי מי שירכוש את הבנק יקבל לידיו הן פלטפורמה טובה לפעילות בתחום האשראי והן תיק אשראי המטופל בשמרנות".

על פי הודעת רשות החברות הממשלתיות, מכירת המניות פטורה ממכרז על פי תקנות חובת המכרזים. מידע על נוהל מכירת מכירת המניות, הגשת הצעות ותכנית ההסדר ניתן להוריד מאתר הרשות.

פתוח תעשיה גפתוח תעשיה ג