אפריקה מוכרת את קניון רמת-אביב וקניון סביונים למליסרון לפי שווי של 1.74 מיליארד שקל

תזרים המזומנים הצפוי לאפריקה - כ-800 מיליון שקל; לא צפויה לרשום בגין העסקה רווח או הפסד מהותי ; מנכ"ל אפריקה, איזי כהן, ל"גלובס": "כבר הרבה זמן לא נעשתה בישראל עסקה בסדר גודל כזה בתחום הנדל"ן"

לאחר כשנה של ניסיונות, נמכרו היום (ג') קניון רמת אביב וקניון סביונים ביהוד, שניהם של אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, לידי מליסרון מקבוצת עופר נכסים של סמי ויולי עופר. הקניונים נמכרו לפי שווי כולל של 1.74 מיליארד שקל.

קניון רמת אביב, בו מחזיקה אפריקה נכסים ב-73.4%, נמכר לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל ואילו קניון סביונים נמכר תמורת כ-200 מיליון שקל. לדברי מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, בשתי העסקאות התזרים נטו בניכוי המיסוי מוערך בכ-800 מיליון שקל, סכום שלדבריו ישרת את ניהול תזרים המזומנים של הקבוצה על פי תוכניותיה.

המהלך למכירת קניון רמת אביב נחשף לראשונה ב"גלובס" במאי 2008. בקניון זה מחזיקה אפריקה נכסים ב-73.4%, בעוד שב-26.6% מהקניון מחזיקה חברת הביטוח מגדל . כעבור חודש, ביוני 2008, פורסם ב"גלובס" כי לתמונה נכנס דוד עזריאלי, שניהל מגעים עם אפריקה לרכישת קניון רמת אביב לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל.

כעבור מספר ימים התברר, שוב כפי שנחשף ב"גלובס", כי המגעים עברו להתנהל על מכירת קניונים נוספים - קניון סביונים ביהוד (100% מהזכויות), שנכלל גם בעסקה הנוכחית, וכן קניון לב תלפיות בירושלים (40% מהזכויות), קניון סיטי סנטר (45% מהזכויות) ומרכז "הבמה" בגני תקווה (100% מהזכויות). השווי עבור עסקת החבילה בכללותה עמד על 1.8 מיליארד שקל.

אולם באוגוסט, אחרי פגישות רבות בין מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, ונשיא קבוצת עזריאלי, מנחם עינן, התפוצצו המגעים עוד לפני שהחל ביצוע בדיקת הנאותות.

בסוף 2008 דובר על כך שחברת הביטוח מגדל, המחזיקה כאמור ב-26.6% מקניון רמת אביב, עשויה לשתף פעולה עם קבוצת בריטיש ישראל ברכישה משותפת של הקניון. לפי מתווה זה היתה אמורה מגדל לרכוש את אחזקותיה של אפריקה נכסים בקניון ולהגיע לאחזקה מלאה. בשלב השני היתה אמורה מגדל למכור לבריטיש ישראל מחצית מהקניון כנגד הקצאת מניות בבריטיש ישראל.

כהן אמר היום ל"גלובס" כי "אני חושב שלבצע עסקה בסדר גודל של כ-1.7 מיליארד שקל בימים קשים כאלה, עם בעיות ומצוקה של אשראי ויכולות פיננסיות, היא מהלך חשוב. אני שמח שאפריקה הביאה את העסקה לסיום ולחתימת ההסכם עם עופר נכסים וזה מוכיח שאפריקה מבצעת עסקה במחירים מאוד ראויים. בהחלט הכל התאפשר הודות להשבחה האדירה שביצעה אפריקה בשנים האחרונות בנכסים וזהו נדבך נוסף בתוכנית האסטרטגיה והעבודה של אפריקה להנזיל את תזרים המזומנים ולעמוד בהתחייבויותיה על פי תוכניותיה כפי שהבטחנו".

לשאלה במה היה שונה המשא ומתן עם מליסרון לעומת המשא ומתן שהתנהל מול עזריאלי, השיב כהן כי "אני רוצה להסתכל על ההסכם שנעשה ולא על ההסכמים שלא נעשו. ההסכם שנעשה בוצע במהירות, בהגינות ובמקצוענות ואני רוצה לברך את חברת מליסרון ומנהליה על סיום מהיר והוגן של העסקה".

כשנשאל מדוע לקח לאפריקה כל כך הרבה זמן למצוא קונה, אמר כהן כי "זה לא פשוט למכור ב-1.7 מיליארד שקל. אין להרבה גופים יכולת לממן ויכולת לבצע עסקאות ב-1.7 מיליארד שקל בימים אלה. העסקאות דורשות הרבה סידורים פיננסיים וקווי אשראי ויכולות הוניות של החברות ולכן אין היום הרבה גופים שמסוגלים לעשות עסקה בסדר גודל כזה. כבר הרבה זמן לא נעשתה עסקה בסדר גודל כזה במדינה בתחום הנדל"ן".

בנוגע לשאר הקניונים שנכללו בעסקת החבילה שעמדה במרכז המגעים עם עזריאלי, אמר כהן כי "הקניונים האחרים הם קטנים יותר ובהם אנחנו רק שותפים עם גופים נוספים. אין לנו כרגע תוכנית ספציפית לאלה. יש לנו כמה קניונים מאוד גדולים בחו"ל. בנוסף לקניונים שאנחנו מפעילים בצ'כיה, אנחנו פותחים בסוף השנה קניון מאוד גדול בבוקרשט שברומניה, שנקרא קוטרוצ'ן, המשתרע על פני 70 אלף מ"ר, פי שישה או שבעה מקניון רמת אביב, עם 85% תפוסה וחוזים חתומים. בסוף השנה נפתח עוד קניון מאוד יוקרתי במוסקווה שברוסיה, שנקרא Mall of Russia, ששטחו מעל 100 אלף מ"ר".

נשאלת השאלה מה יקרה לחטיבת הקניונים של אפריקה ישראל, בהנהלת צביה לבייב-אלאזרוב, עכשיו, ללא קניון רמת אביב שהיה נכס משמעותי. לשאלה זו השיב כהן כי "החטיבה הזו מנהלת שני קניונים קטנים יותר ופנינו לאותם קניונים בחו"ל שבבעלותנו, שייכנסו לתפעול שוטף בסוף השנה. רוב המשאבים יינתו לפעילותנו בתחום זה בחו"ל".

יצויין שהנהלת קניון רמת אביב מנהלת בימים אלה מגעים להשכרת שטחים ל-H&M על פני 1,500 מ"ר ול-GAP על פני 400-600 מ"ר.

בנוסף, קניון סביונים קיבלת את אישור הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה יהוד-ווה מונוסון להרחבת קניון סביונים ב-4,000 מ"ר. השטח המסחרי הקיים עומד היום על 6,603 מ"ר והוא כולל 70 חנויות. הקניון נמצא בתפוסה מלאה והפדיון הכולל לשנה הוא 180 מיליון שקל.

יו"ר מליסרון, ליאורה עופר, אמרה היום כי "בהמשך לאסטרטגיה המסחרית של החברה להעמיק ולהרחיב את פעילותה בתחומי הנכסים המניבים בכלל ובמרכזים מסחריים בפרט ולהוביל את השוק, וכן בהמשך להתעניינות החברה ברכישת מרכזים מסחריים בארץ, החליטה מליסרון לרכוש את קניון רמת אביב, שנחשב לקניון האסטרטגי הטוב ביותר בישראל".

בבעלות מליסרון שני קניונים. מתחם הקריון, שמשתרע על פני 62 אלף מ"ר בקרית ביאליק, הוא הנכס העיקרי של החברה וכולל שטחי מסחר ומשרדים להשכרה, כשהקניון עצמו משתרע על פני כ-37 אלף מ"ר. קניון רננים שברעננה, משתרע על פני כ-36 אלף מ"ר.