אירופה סגרה בירידות: הפוטסי איבד 1.4% והדאקס ירד ב-0.7%; מניית סאמיט גרמניה זינקה ב-75.5%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] התיקון הסופי לנתוני התמ"ג של גוש האירו, הצביע על התכווצות של 1.6% ברבעון הרביעי של 2008 ; לויידס TSB ירדה ב-7.3% ; מניית סאמיט גרמניה מזנקת ביותר מ-75%

המדדים המובילים באירופה איבדו גם היום גובה על רקע ירידה חדה מהצפוי בתמ"ג של גוש האירו ברבעון הרביעי ובהמשך לנעילה השלילית של יום המסחר באסיה. המשקיעים ביבשת הישנה ממתינים לפרסום דו"חות יצרנית האלומיניום אלקואה שפותחת את עונת הדו"חות בארה"ב. את הירידות באירופה הובילו מגזרי הבנקאות והרכב.

למרות צניחת המחירים והמיתון המעמיק קיצץ הבנק המרכזי של אירופה את שער הריבית בשיעור נמוך מהמצופה, של 0.25% ל-1.25%. במסיבת העיתונאים שלאחר ההכרזה אמר נגיד ה-ECB, ז'אן קלוד טרישה כי שער הריבית "עוד לא הגיע לגבול התחתון" וחשף כי מועצת הבנק מתעתדת לדון בצעדים יוצאים מגדר הרגיל בישיבת המדיניות הבאה שלה.

מדד פוטסי של לונדון הציג ירידות על אף שהתפוקה התעשייתית בבריטניה ירדה בשיעור מתון מהתחזיות בפברואר. המגזר התעשייתי מעסיק יותר מ-18% מכוח העבודה הבריטי ומייצר את רוב רובו של הייצוא הבריטי. "גורמים אלה הופכים את התאוששותו של המגזר התעשייתי, הרגיש במיוחד להאטה הנוכחית בכלכלה העולמית, לחיונית להתאוששות אמיתית מהמשבר הנוכחי", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

התחזיות לחודשים הקרובים נותרו קשות לנוכח המשבר העולמי החמור מאז מלחמת העולם השנייה אשר ממשיך להכביד על הייצוא מבריטניה ובכך לסתום את הגולל התאוששות בייצוא. ואכן, על פי תחזיות ה-7G התכווץ התמ"ג הבריטי ב-3.3% במהלך 2009, ההתכווצות הגדולה ביותר מבין מדינות ה-7G. הבנק של אנגליה מצידו צפוי להותיר את שער הריבית על כנו ולדבוק בשער ריבית של 0.5%, אך הוא צפוי להודיע על נקיטה בצעדים כמותיים נוספים בכדי להתמודד עם הצניחה בתפוקה.

בסיום יום המסחר איבד הפוטסי 1.44%, הדאקס ירד ב-0.73% והקאק ירד ב-0.86%. יום לאחר רעידת האדמה איבד מדד המיבטל האיטלקי 0.57%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-1.21% ל-1.3237 דולר והליש"ט מאבדת 0.73% ל-1.4636 דולר.

בזירת המאקרו

התיקון הסופי לנתוני התמ"ג של גוש האירו, הצביע על התכווצות של 1.6% ברבעון הרביעי של 2008 - מעבר לתחזיות הראשוניות לירידה של 1.5%. כך דיווחה אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (EU).

הייצור התעשייתי בבריטניה הצטמצם בפברואר ב-0.9%, בהשוואה לחודש שעבר, וב-13.8% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. אנליסטים חזו ירידה חודשית של 1.6% לנסיגה שנתית של 14.3%.

מניות בכותרות

מניות המגזר הפיננסי, לויידס TSB ו-ING איבדו גובה, לאחר שמשקיעים החלו לממש רווחים בהמתנה לפתיחת עונת הדו"חות ועל רקע דברי המשקיעים הגדולים כגון סורוס ואנליסטים אחרים שחוששים ממצבה של המערכת הבנקאית ואופן התאוששותה.

מניית ענקית הכרייה ריו טינטו ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה על עיכוב בבנייה של מזקקת אלומינה (תחמוצת אלומיניום) ועל צמצום הייצור של בקסיט, וזאת בתגובה לירידה בביקושים לאלומיניום. החברה הודיעה על פיטורי 100 עובדים בקווינסלנד. מניית המתחרה, BHP ביליטון , מציגה ירידות מתונות יחסית.

ענקית הסלולר נוקיה הודיעה כי השיקה שני דגמים חדשים של טלפונים ניידים בדרום קוריאה.

פיאט הודיעה כי ייצור המשיאיות בברזיל עלול להצטמצם במהלך שנת 2009, בפעם הראשונה מזה שבע שנים.

EADS ריכזה עניין לאחר שארה"ב הודיעה על כוונתה לקצץ בהוצאות על ציוד להגנה מהתקפות טילים וכן על ביטול תוכנית לשידרוג מערך המסוקים בסכום של 13 מיליארד דולר.

ישראליות באירופה

סאמיט גרמניה פרסמה את הדו"חות של שנת 2008, מהן עולה כי היא עברה להפסד של 89.9 מיליון אירו מ-6.7 מיליון אירו ב-2007. הרווח מפעילות שוטפת עלה ב-59.5% ל-11.8 מיליון אירו. השווי הנכסי הנקי למניה הסתכם ב-645 סנט (אירו) למניה. ירידה של 44%. ההפסד למניה הסתכם ב-327 סנט. החברה חילקה דיבידנד של 0.23 סנט למניה. Unifiner, חברת בת הולנדית של סאמיט אחזקות תרכוש 24,881,274 מניות של סאמיט במחיר של 9.02 סנט למניה.

פולימר לוג'יסטיק דיווחה על עלייה של 15% בהכנסות לשנת 2008 ל-42.3 מיליון אירו. עם זאת רווחי החברה לפני מס וריבית (EBIT) ירד ב-99% ל-30 אלף דולר. הדריקטוריון המליץ שלא לחלק דיבידנד. ההון שהצטבר מפעילות שוטפת הגיע ל-7.7 מיליון דולר.