כנגד ארבעה מומחים דיברו בשוק

והם: יועץ ההשקעות, מנהל ההשקעות, סוחר ני"ע והאנליסט שלא מפסיק לספק תחזיות

נצא למסע אל מאחורי הקלעים של הכוחות המניעים את שוק ההון הישראלי:

יועץ ההשקעות, מה הוא אומר?

תפקיד יועץ ההשקעות עבר שינוי מהותי במקביל להתפתחותו ולשכלולו של שוק ההון המקומי - מייעוץ פרטני לרכישת ומכירת ני"ע עבור לקוחותיהם, להתמקדות בהקצאת נכסים ובחירה במכשירי ההשקעה המתאימים ללקוח על פי צרכיו השונים, העלויות והמיסוי הרלוונטי לו.

אם בעבר עיקר המיקוד של המשקיעים בישראל היה במניות מקומיות ובאיגרות חוב של מדינת ישראל, הרי שבשנים האחרונות חלה תמורה אדירה בהיקף ובמגוון אפשרויות ההשקעה, החל ממכשירי השקעה חדשים דוגמת תעודות הסל, וכלה באפיקי השקעה שלא היו זמינים למשקיע הישראלי בעבר, כמו אג"ח קונצרניות, סחורות, מט"ח ושווקים מתעוררים.

מנהל השקעות, מה הוא אומר?

כספי הציבור שייעודם חיסכון לתקופות קצרות ועד לגיל פרישה, מנותבים ברובם להשקעה בקרנות נאמנות, תעודות סל, תיקי השקעות מנוהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה. הגופים המוסדיים הם אלו שאמונים על ניהול ההשקעות בהם, ואת התפקיד מאיישים בעלי רישיון בניהול תיקים מטעם הרשות לני"ע. את עיקר זמנם מקדישים אלה למלאכת התאמת תיק ההשקעות בניהולם, לאסטרטגיית ההשקעות שהותוותה להם על ידי ועדת ההשקעות של הגוף המוסדי.

לצורך כך, מסתייעים מנהלי ההשקעות בניתוח כלכלי שמספקים להם האנליסטים של בית ההשקעות, והם נסמכים על הניסיון והיכרותם את השוק כדי להשיג את התשואה הגבוהה ביותר עבור לקוחותיהם. לעתים תכופות, תפקידם כרוך בניהול סיכונים, שכן השקעות הן תחום שבו מתקיים יחס הפוך בין הסיכון לסיכוי. כיום, קיימת חשיבות מכרעת לניתוח והפנמת הסיכונים הטמונים באפיקי ההשקעה השונים, וככל שאלו מתרבים, עבודת המנהלים נעשית מורכבת יותר ויותר.

על רקע המשבר הפיננסי, הודגש תפקיד נוסף של מנהל ההשקעות: אחריות למיצוי זכויות הלקוחות. על מנהלי ההשקעות לחתור להשבת כל הכספים שניתנו כהלוואה לקונצרנים, כולל הריבית וההצמדה.

סוחר בניירות ערך, מה הוא אומר?

בבסיס המסחר בבורסה עומדים לכל נייר ערך קונה ומוכר מרצון. לעתים קרובות, המסחר בנייר ערך מסוים הוא דליל ומחייב מציאת צד שני באופן אקטיבי. כלומר, משקיע שמעוניין לרכוש מניה כלשהי נדרש לאתר משקיע שמחזיק את המניה, ושגם מעוניין למכור את הכמות המבוקשת על ידי המשקיע הראשון במחיר ראוי מבחינתו. מאחר שלמרבית המשקיעים אין את המשאבים או ההיכרות למצוא צד שני מתאים, חלק מהמסחר בבורסה מבוצע באמצעות סוחרים בניירות ערך.

תפקידם של סוחרים אלו הינו תיווך פיננסי - הם רוכשים כמות מסוימת של ניירות ערך מצד א' ומוכרים לצד ב', והרווח שלהם נובע מעמלת ביצוע. פרט לתפקיד הברוקר המסורתי, ישנם סוגים נוספים של סוחרים בני"ע:

מבצעים ביחידות ההשקעה - סוחרים אלו עוסקים בקניית ומכירת ניירות ערך בקרנות הנאמנות, בקופות הגמל ובתיקי לקוחות פרטיים וחברות מנוהלים.

עושי שוק - תפקידם לצטט מחירי ניירות ערך בשני צידי ספר הפקודות (קנייה ומכירה). לרוב תמצאו אותם בחדרי מסחר של מנפיקי תעודות הסל, אך ישנם גם עושי שוק רשמיים למניות ואיגרות חוב ספציפיים בבורסה.

סוחרי נוסטרו - עוסקים במסחר בכספי הגוף בו הם מועסקים.

וזה שלא מפסיק לספק ניתוחים ותחזיות

אחרון חביב ברביעייה, הכולל גם את החתום מעלה, הינו מקצוע שכולל את מספר תתי ההתמחויות הרב ביותר - האנליסט.

נתחיל מלמעלה - כלכלני המאקרו והאסטרטגיה. תפקידם הינו מבט-על על הכלכלה הריאלית, הן בישראל והן מעבר לים, ניתוח המידע והמגמות הבולטות בשווקים הפיננסיים, ובהתבסס על כך מתן הערכות לשינויים הצפויים בשערי הריבית, בשיעורי האינפלציה, בגירעונות ובגיוסי החוב של מדינות, ואינדיקטורים כלכליים מובילים אחרים.

נמשיך לתחום בעל רזולוציה גבוהה יותר - מחקר מיקרו. תחום זה כולל אנליסטים שתפקידם ניתוח ספציפי של חברות והענפים בהם הן פועלות. על בסיס ההערכות הכלכליות שמתבצעות על החברה הנסקרת, האנליסטים מפרסמים תחזית לניירות הערך של הגוף. בעוד שבעבר, לפחות בכל הנוגע לישראל, התמקד המחקר בעיקר בבחינת כדאיות ההשקעה במניות פרטניות, כיום מקיף מחקר המיקרו גם את תחום האג"ח הקונצרניות.

מאחר שתחום המיקרו מחייב מעקב שוטף ורציף אחר כל אירוע המתרחש בחברה הנסקרת, מתפצל התחום למספר מחלקות מחקר שונות שמטפלות כל אחת באפיק השקעה שונה. גם בתוך כל אפיק, יש חלוקה המתבצעת על פי מגזרי הפעילות של החברות. לדוגמה, ישנן מחלקות מחקר מיקרו שמתמחות במחקר מניות בישראל, אחרות מתמקדות במניות בחו"ל, וקיימות גם מחלקות שעוסקות בכלל במחקר אשראי (בעיקר אג"ח קונצרניות) בארץ ובעולם.

ועדיין, זה לא הכל. תחום המחקר כולל גם אנליסטים שעוסקים בבחינת אפיקי השקעה לא סחירים, כדוגמת נדל"ן לסוגיו השונים, קרנות גידור, קרנות הון סיכון וקרנות השקעה פרטיות. כמו כן, קיימים אנליסטים שתפקידם לנתח את כדאיות השקעה בניירות ערך שאינם סחירים, כגון מוצרים מובנים, מוצרי אשראי ואיגרות חוב פרטיות. חשוב להבין, שככל שחולף הזמן ועולם ההשקעות נעשה מורכב ומגוון יותר, כך עולה הצורך ביותר ויותר אנליסטים בעלי התמחות ספציפית.

הכותב הוא אנליסט בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך . במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ