מתחילת המשבר הכלכלי: בנק לאומי תמך בשלוחותיו בחו"ל בהיקף של 930 מיליון שקל

מדוחות לאומי עולה כי הבנק התחייב לפני הבנק המרכזי של רומניה להעמיד ללאומי רומניה קו נזילות בסך 50 מיליון דולר לניצול במקרה של קשיי נזילות בבנק

הפסדי השלוחות בחו"ל והמשבר הפיננסי מחייבים את בנק לאומי לתמוך בחברות הבנות שלו בחו"ל בהזרמת כספים, בערבויות ובקווי אשראי. היקף התמיכה של לאומי עומד מאז תחילת המשבר על 930 מיליון שקל.

מדוחות לאומי עולה כי הבנק התחייב לפני הבנק המרכזי של רומניה להעמיד ללאומי רומניה קו נזילות בסך 50 מיליון דולר לניצול במקרה של קשיי נזילות בבנק. בקשת הבנק המרכזי של רומניה מינואר האחרון היתה חלק מתוכנית לשעת חירום בה נתבקשו כל הבנקים ברומניה להציג מקורות מימון חלופיים לשעת מצוקה. דירקטוריון לאומי והפיקוח על הבנקים בבנק ישראל אישרו את הבקשה. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור וראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית הוא המשנה למנכ"ל, צבי איצקוביץ'.

מעבר לכך העמיד לאומי ללאומי רומניה בשנת 2008 קו אשראי בסכום של 100 מיליון דולר לצורך התפתחותו העסקית, זאת באמצעות פיקדון ללא זמן פירעון עם אפשרות של פירעון בתום שנתיים מהגשת הבקשה. נכון לסוף 2008 עמדה יתרת הפיקדון על 75 מיליון דולר.

התחייבות נוספת שנתן לאומי ללאומי רומניה היתה ערבות בסך 10 מיליון אירו לטובת הבנק האירופי לפיתוח (EBRD) להבטחת קו אשראי אשר יועמד על ידי ה-EBRD ללאומי רומניה. מאז שקיבל את הבעלות על לאומי רומניה באוגוסט 2006 הזרים לו בנק לאומי בהדרגה סכום של 83 מיליון דולר להגדלת ההון העצמי, מתוכם 14 מיליון דולר במהלך 2008. הרווח של לאומי רומניה עמד בשנת 2008 על 3 מיליון דולר.

לאומי נאלץ לתמוך גם בשלוחות נוספות שלו בחו"ל. לאומי לוקסמבורג סיים את 2008 בהפסד של 14 מיליון אירו, בעיקר מהפסדים בגין השקעות בניירות ערך. לאור זאת הזרים לאומי ללאומי לוקסמבורג 6 מיליון אירו לחיזוק ההון העצמי. ההזרמה בוצעה בדרך של הגדלת ההון הראשוני.

בנוסף הזרים בנק לאומי ללאומי בריטניה (BLUK) במהלך 2008 סכום של 40 מיליון ליש"ט (כ-240 מיליון שקל), מתוכם 17 מיליון ליש"ט ברבעון הרביעי, כדי שלאומי בריטניה יוכל לעמוד בדרישות הלימות ההון הנהוגות בבריטניה. חלק מההזרמה בוצעה כהשקעה בהון המניות וחלקה כהנפקת שטר הון שיוגדר בלאומי בריטניה כהון משני.