פוקס מתרחבת בחו"ל: פותחת חנויות גם בקפריסין ובקזחסטן

כיום פועלות בחו"ל 232 נקודות מכירה של פוקס, מהן 64 בסין ; היקף המכירות של פוקס לזכיינים בחו"ל רשם ב-2008 גידול של 23% ; סמנכ"ל השוק הבינלאומי של פוקס: "אנו אוהבים לשים דריסת-רגל בשווקים בתוליים"

המשבר הכלכלי העולמי לא עוצר לפי שעה את תוכניות ההתפתחות הגלובלית של חברת האופנה פוקס . ל"גלובס" נודע כי פוקס תיכנס במהלך השנה הקרובה לקפריסין וקזחסטן - וזאת בנוסף לכניסתה הצפויה לפורטו-ריקו, עליה דיווחה החברה באחרונה.

חנויות ראשונות של המותג בקפריסין וקזחסטן צפויות להיפתח במחצית השנייה של השנה. בנוסף, ביוני הקרוב צפויות להיפתח 2 חנויות גם בפורטו-ריקו, וזאת לאחר שפוקס חתמה בימים האחרונים על הסכם זכיינות במדינה.

פעילות ב-11 מדינות

כיום פעילה פוקס ב-11 מדינות מחוץ לישראל, ובכללן סין, בולגריה, קרואטיה, פנמה, רומניה, רוסיה, סינגפור, תאילנד וכן בפיליפינים, מולדביה וקנדה, מדינות אליהן נכנסה בסוף 2008. להוציא את רוסיה, בה פוקס מפעילה 8 חנויות בהפעלה ישירה, כל יתר פעילות החברה בחו"ל מתבצעת באמצעות זכיינים.

נכון לחודש מארס 2009 פועלות בחו"ל 232 נקודות מכירה של המותג, כאשר רוב נקודות המכירה בסין, תאילנד ופנמה הן בבתי-כלבו.

לדברי אילת לוי-פלד, סמנכ"ל השוק הבינלאומי בפוקס, "השאיפה שלנו היא להעמיק את הפעילות בשווקים הנוכחיים ולהתרחב לשווקים נוספים. החנות הראשונה בקפריסין תיפתח בלימסול. השוק בקפריסין דומה מאוד לשוק הישראלי מבחינת האקלים אך גם מבחינת התרבות וסגנון הלבוש. מדובר אומנם בשוק קטן יחסית עם פוטנציאל ל-8 חנויות, אך גם בשוק המהווה מוקד משיכה לתיירות רבה מכל אירופה".

"בקזחסטן, מדינה שבה 15 מיליון תושבים, השוק הוא בחיתולים מבחינת הריטייל, אבל הוא מתחיל לצבור תאוצה, ויש שם פוטנציאל מאוד גדול לטווח רחוק. אנחנו אוהבים לשים דריסת-רגל בשווקים בתוליים שאנחנו יכולים לגדול אתם, ואנחנו מאמינים שהמותג יעבוד שם מצוין. הנישה שלנו של ביגוד קז'ואל חסרה בשוק הזה".

היקף המכירות של פוקס לזכיינים בחו"ל רשם ב-2008 גידול של 23% והסתכם ב-113.4 מיליון שקל, לעומת מכירות של 92.26 מיליון שקל ב-2007. בשנה החולפת רשמה החברה שחיקה בשיעור הרווח הגולמי, אך במקביל עלה שיעור הרווח התפעולי בפעילות בחו"ל. שיעור הרווח הגולמי ירד ב-2008 מ-21.5% ל-18.1%. לעומת זאת, שיעור הרווח התפעולי עלה מ-7.2% בשנת 2007 ל-7.8% בשנת 2008, וזאת הודות לירידה בעלות הפעילות.

קשיים ברומניה

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי במחירי מכר כספי לצרכן צמחו המכירות בחו"ל ב-2008 ב-84% והסתכמו ב-60.7 מיליון דולר, לעומת מכירות של 33 מיליון דולר ב-2007.

בסין, בה פעיל המותג עם 64 נקודות מכירה (רובן כחנות בתוך חנות), רשם המותג ב-2008 גידול כולל של 19% במכירות, וזאת למרות צמצום נקודות המכירה במדינה. ברומניה צמחו המכירות ב-112% עקב הכפלה הדרגתית של נקודות המכירה העומדות היום על 43.

בדו"ח השנתי ציינה פוקס כי הזכיין ברומניה ומולדביה נקלע לקשיי תזרים מזומנים, וחובו לחברה עומד על 16 מיליון שקל. "גם ברומניה ניכרת השפעתו של המשבר הכלכלי העולמי, וחלו תנודות משמעותיות בשערי המטבע. אנחנו זהירים והאטנו מעט את קצב ההתפתחות. עם זאת, הזכיין הוא בין הקמעונאים החזקים ברומניה, ואנחנו מצפים ומקווים שהוא יתאושש במהרה", אומרת לוי-פלד.