עבודות שירות לד"ר אורי ריחני שהורשע בלקיחת שוחד תמורת ביצוע ניתוחי עיניים

ריחני, לשעבר מנהל מחלקת עיניים בביה"ח הממשלתי בנהריה, נדון ל-6 חודשי עבודות שירות ; הפרשה נחשפה ב"כלבוטק" ; ביהמ"ש: "לולא התיעוד הטלוויזיוני של התנהלותו של ריחני, קשה להאמין שזה היה מועמד לדין"

בית משפט השלום בחיפה גזר היום (ב') 6 חודשי עבודות שירות על ד"ר אורי ריחני, לשעבר מנהל מחלקת עיניים בבית-החולים הממשלתי בנהריה, בגין הרשעתו ב-12 אישומי לקיחת שוחד.

במסגרת הסדר הטיעון בתיק נגזרו על ד"ר ריחני גם 6 חודשי מאסר על-תנאי, קנס בסך 50 אלף שקל שקל וכן 150 אלף שקל פיצוי המתלוננים נגדו.

לפי כתב האישום, בין השנים 1997-2007 ביקש ריחני ממטופלים שעמדו לעבוד ניתוחי קטרקט וביקשו להיות מנותחים על-ידו להעביר לידיו כספים תמורת ביצוע הניתוח. התביעה ביקשה במסגרת הסדר הטיעון לגזור על ד"ר ריחני מאסר בפועל של 9 חודשים, ואילו ההגנה עתרה למאסר של 6 חודשים לריצוי בעבודות שירות.

חמדנות לכסף

השופט זיאד פלאח קיבל את עמדת ההגנה, בנימוק כי המעשים הפסולים באים לידי ביטוי בנטילת השוחד ולא במעשה הרפואי שביצע, וכן בעובדה שריחני הביע חרטה כנה על מעשיו. בגזר הדין קבע השופט כי ריחני עשה שימוש במעמדו הבכיר וניצל את מצוקתם של החולים ובני-משפחותיהם, שהיו מוכנים לעשות הכל כדי להציל את ראייתם, והביא את חלקם לכדי קבלת הלוואות לשם סיפוק תאוות-הבצע שלו.

ריחני עצמו טען במהלך הדיונים כי חשיפת הפרשה בתוכנית "כלבוטק" בערוץ 2 הסבה לו נזק רב. השופט קבע כי טענתו של ריחני בדבר נפילתו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא "אינה יכולה לגעת בלב, שהרי חמדנותו לכסף הפילה אותו לבאר העמוקה, תוך שניצל את מעמדו הרם בהיותו רופא בכיר ומנהל מחלקה בבית-חולים ממשלתי. הפסדו את תואר הפרופסורה מהטכניון, בעקבות חשיפת הפרשה גורמת לו לכאב נוסף, ואולם, כאב זה מגיע לו לנאשם שחמד בכספי אחרים, והכל בעד ביצוע פעולה שהיה אמור בלאו-הכי לבצעה ללא תשלום מהמטופל".

השופט זיאד פלאח ציין עוד כי לולא התיעוד הטלוויזיוני של התנהלותו של ריחני, קשה להאמין שזה היה מועמד לדין. "דומה כי לעתים הפכו כלי התקשורת למעין זרועה הארוכה של הרשות החוקרת, בחושפם מעשי שחיתות ועבריינות, מקום בו נכשלו רשויות אחרות", ציין.

ריחני יוצג על-ידי עורכי הדין שלמה ניסים ובעז בן-צור. (ת.פ. 3693-08-08).