דן זיסקינד, יו"ר חברת האחזקות של שלמה בן-חיים: "פתוחים להשקעות בחברות מכשור רפואי, ובעיקר בתחום הקרדיולוגיה"

עם סיומו הרשמי של גיוס 125 מיליון דולר באג"ח והקצאת הכסף לחברות, מדבר לראשונה גורם רשמי מתוך קבוצת החברות של שלמה-בן חיים וחושף מעט אור על הנעשה בקבוצה

כשהחל גיוס MedInvest, קרן האג"ח החדשה בהובלת פרופ' שלמה בן חיים, נודע כי דן זיסקינד, לשעבר במשך שנים רבות המנהל הפיננסי הראשי של טבע, מעורב בחברה. לזיסקינד לא היה תפקיד רשמי ב-MedInvest, אולם עתה מתברר כי יש לו תפקיד כיו"ר קבוצת העל של החברות בבעלות שלמה בן חיים, קבוצת Hobart, מזה כשנה מאז סיים רשמית את תפקידו בטבע.

זיסקינד מדבר היום לראשונה במסגרת תפקידו זה, וזוהי גם הפעם הראשונה שבה גורם רשמי מתוך הקבוצה של בן חיים, היזם הסדרתי והמשקיע השווה מאות מיליוני דולרים, מדבר עם התקשורת על פעילות הקבוצה.

"זוהי קבוצה פרטית, אשר אינה מרבה להיחשף", אומר זיסקינד, "אך אנחנו חורגים היום ממנהגינו כיוון שהשלמנו סופית את הגיוס של 125 מיליון דולר לקרן MedInvest. הגיוס בוצע כשליש ממוסדיים ישראלים ושני שליש מגורמים אירופאים (גם בן חיים עצמו הקצה כ-40 מיליון דולר מהסכום - ג.ו.). ההתחייבויות התקבלו כבר לפני מספר חודשים, אך בתקופה כזו התחייבויות לחוד ומעשים לחוד, ולכן הייתה מידה של אי וודאות. בסופו של דבר אני שמח לבשר כי אף משקיע לא חזר בו מהבטחתו".

את הגיוס הובילו מגדל שוקי הון כחתמים ועורכת הדין של הגיוס הייתה עו"ד שרית מולכו, שותפה בכירה במשרד ש. פרידמן ושות'.

זיסקינד מסביר כי לצורך הגיוס נבחרו חמש חברות מתוך הקבוצה, שנמצאות בשלבים יחסית מתקדמים של פעילות, כבר מוכרות מוצריהן בשוק או קרובות לשלב המכירות. "ההבדל בינינו לבין קרן הון סיכון הוא שהמשקיעים ידעו מראש בדיוק לאילו חברות יוקצה הכסף, ובאילו שיעורים", מבהיר זיסקינד. "רצינו להראות להם חברות קיימות עם סיכויים גבוהים להמשיך להתקיים וגם להצליח".

כמה חברות יש בקבוצה כולה?

"מעולם לא ספרתי, אבל הרבה מאוד. אף אחת מן החברות אינה בבעלות מלאה של שלמה. הרכבי הבעלות מאוד שונים".

אילו חברות אתם מחפשים?

"יש לנו דיל פלואו מאוד מרשים, רוב המשקיעים יודעים לבוא אלינו אף שאיננו עושים הרבה רעש וחברות אחרות עם שבריר מן השווי שלנו מפורסמות הרבה יותר. אנחנו מתמקדים בחברות בתחום המכשור הרפואי, בעיקר כאלה שמציגות חדשנות עבור צורך לא מסופק, ואלה כמובן בדרך כלל דורשות השקעה רבה יחסית לטווח ארוך יחסית, אם כי אנחנו גם אופורטוניסטים ולעיתים נבחר בחברה מעניינת שזמן ההגעה שלה לשוק קצר.

"בזמן האחרון לא ביצענו הרבה עסקאות חדשות, כי הקצינו תשומת לב לגיוס. עכשיו, משהוא נגמר, אנחנו בהחלט פנויים לבצע השקעות ושיתופי פעולה, גם על ידי קבוצת האם וגם על ידי כל אחת מן החברות באופן עצמאי".

לואיס פל, שותפו ההיסטורי של בן חיים, עדיין מעורב גם הוא בקבוצה?

"פל מעורב מאוד, בקבוצה כולה וגם ב-MedInvest בפרט. הוא איש מאוד מיוחד עם יכולות רבות".

מה תקפידך בקבוצה?

"זו אינה קבוצה מאוד הירארכית. אני עוזר גם מבחינה פיננסית וגם אסטרטגית ויושב גם בדירקטוריונים של חברות".

יש חברות שיש לכם איתם שיתוף פעולה מיוחד?

"בעקבות האקזיטים שביצעה הקבוצה, יצרנו קדר עם מספר חברות גדולות והקשרים נשמרו (האקזיטים היו לג'ונסון אנד ג'ונסון, גיידנט שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק, קייפון שנמכרה למדטרוניק ועוד - ג.ו.). עם זאת אנחנו לא שוקטים על השמרים וכל הזמן מתאמצים להרחיב את המניפה".