"הקונוטציה של מתווכי הנדל"ן בתקשורת תמיד שלילית; הם מוצגים כעם רודף בצע, שלא עובד עבור כספו"

דבורה מיכאלוב, מתווכת ומגשרת מוסמכת, בראיון למוסף הנדל"ן: "קשת האנשים שעוסקים במקצוע רחבה ביותר וכמו בטלוויזיה, המכנה המשותף בין המשתתפים גם הוא הנמוך ביותר; כל המעוניין, מוזמן לגשת לבחינה ולהפוך למתווך" ; "מבחינת המדינה, ייעוץ נדל"ני נחות, חסר אחיזה ומופקר"

"תיווך הוא מקצוע שנגוע במוניטין מפוקפק. קשת האנשים שעוסקים בו רחבה ביותר וכמו בטלוויזיה, המכנה המשותף בין המשתתפים גם הוא הנמוך ביותר. אין צורך בתארים, אין צורך בהכנה מוקדמת, אין צורך בניסיון. כל המעוניין, מוזמן לגשת לבחינת רשם המתווכים של משרד המשפטים ולהפוך למתווך. בחינה זו שמה ללעג את מקצוע התיווך ומקנה לו מראש רמה נמוכה במיוחד. הרי מדובר במבחן אמריקאי עם ספר פתוח וטווח לא רחב של אפשרויות לטעות. מבחן זה לא יכול בפורמט הנוכחי שלו להקנות ידע, הכשרה או כל דבר אחר.

"מובן שבתקשורת תמיד הקונוטציה של המתווכים שלילית. הם מוצגים כעם רודף בצע, שלא עובד עבור כספו ומספסר בקורבנות תמימים. אני לא מערערת על כך שבתחום זה, כמו בכל תחום, פועלים אנשים לא ישרים. מאוד קל להשתלח בעוסקים במקצוע אך יש צורך בחקירה מעמיקה יותר. נראה שהעקרונות המנחים רקובים מהיסוד". כך אומרת דבורה מיכאלוב, מתווכת ומגשרת מוסמכת ממשרד התיווך "בבית גד שירותי שיווק", העוסק בנדל"ן מסחרי ברחבי הארץ.

המשרד אליו משתייכת מיכאלוב החל לפעול לאחרונה תחת תקןISO 9001:2000, "במטרה להפוך את הקערה על פיה וסוף סוף לתת למקצוע את הכבוד המגיע לו. המשרד נוקט ביוזמות שהחוק לא מחייב אותו וזהו ניסיון להגדיר איכות ומצוינות השירות ללקוחות על בסיס דרישות תקן האיכות הבינלאומי".

תו תקן ISO 9001:2000 הוא תקן בינלאומי המגדיר דרישות לניהול מערכת איכות. לדברי מיכאלוב, "אנחנו עובדים עם מוסדות כמו קופות חולים ובנקים ומוסדות אלה לוקחים רק ספקים שיש להם ISO. בנוסף, מנהלי המשרד עברו קורס גישור ומתפקדים כמגשרים מוסמכים מטעם אוניברסיטת תל אביב. המשמעות היא לטעת בסוכני הנדל"ן איכויות של גישור ופישור בין צדדים וכן ערנות מוגברת לניואנסים הנוגעים ביכולות המשא ומתן".

"גלובס": מה אחריות המדינה לתדמית הבעייתית?

"עדות לכך שהמדינה עצמה לא תופסת שמדובר במקצוע רלוונטי היא העובדה שבמכרזיה היא מפרסמת באופן גלוי ומוצהר שהיא לא משלמת דמי תיווך. המדינה משתמשת בייעוץ משפטי, ייעוץ כלכלי וייעוץ שמאי ונותנת להם תמיכה והכרה מלאה. היא לא מצהירה שהיא לא תשלם עבור ייעוץ משפטי או כלכלי וכו'. לעומת זאת, ייעוץ נדל"ני הוא נחות מבחינתה, חסר אחיזה ומופקר על ידי המדינה".

בכל זאת היא מקיימת בחינות ומחלקת רישיונות.

"נדמה שמבחן המתווכים הוא אפיק הכנסה נוסף למדינה ותו לא. המדינה לא מעוניינת להקנות ערכים ויסודות איתנים למקצוע מכובד, אלא להפך. היא מעודדת מלכתחילה את הפריצות ובעצמה לא מאמינה במקצוע. הנוסחה ברורה - הרבה מאוד ניגשים לבחינה מאחר שרישיון התיווך הוא דבר כה קל להשגה. בום, טראח, בחינה וקדימה - יש לנו מתווך חדש בשוק. המדינה מקיימת הרבה מאוד בחינות, משלשלת לכיסה אינספור כספים ושולחת את הנבחנים לרוח. למעשה דבר לא השתנה מהתקופה שהמדינה לא חייבה לעשות רישיון תיווך כלל. הרי גם היום אין אכיפה לגבי מתווכים ללא רישיון שפועלים באין מפריע בשוק. מה כן השתנה? יותר כסף למדינה".

מה ניתן לעשות?

"אין היגיון באי מתן כלים מעשיים ולימודיים למתווכים ואז פליאה על כך שהם מועדים. המעידה צפויה מראש. רק אלו שבאו מתחומים אחרים וספגו ערכים ממקצועות אחרים יכולים לתת למקצוע היתום הזה איזשהו תוקף. למרות הדעה הרווחת, מקצוע התיווך הוא חשוב מאין כמוהו ויכול להראות לגמרי אחרת מדרך השתקפותו היום בציבור. מקור החשיבות שלו היא ביכולת לקרב ולגשר על פערים בין שני צדדים בעלי אינטרסים מנוגדים. יושרה, גילוי נאות ועבודה יסודית ומקצועית יכולים להגיע רק כתוצאה מהכשרה. ולכן מקצוע התיווך צריך לקבל לשורותיו אנשים שעברו הכשרה מקצועית ומקיפה בלבד וזאת לפי חוק, כשם שהשמאים, שחלקם מגיע להערכות מחיר כתוצאה מהתייעצות עם מתווכים, עוברים לימודים אקדמיים מקיפים. כל שנותר הוא ליחידים שבאמת מעוניינים לשפר את התחום להפשיל שרוולים ולקחת יוזמה".