נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הקציב 1.3 מיליארד אירו למאבק באבטלה בקרב צעירים

[למדור שוקי עולם] עם הירידה בפופולאריות של סרקוזי והביקורת על מדיניותו הכלכלית, הנשיא לנטרל את תנועת הצעירים ; הממשלה הציבה יעד של מציאת תעסוקה או הכשרה ל-500 אלף צעירים עד יוני 2010

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי הקציב מעל מיליארד אירו למאבק באבטלה בקרב צעירים צרפתים בניסיון לשכך את התסיסה בקרב קבוצה זו על רקע המיתון החריף ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

החבילה של נשיא צרפת בסך 1.3 מיליארד דולר כוללת תמריצי מס ואחרים לחברות שמציעות התמחויות לצעירים מתחת לגיל 25, וכן תמיכה בתוכניות הכשרה. תהיה גם חקיקה למניעת העסקת צעירים בהתמחויות ממושכות ללא תשלום שכר.

עם הירידה בפופולאריות של סרקוזי והביקורת על מדיניותו הכלכלית, הנשיא להוט לנטרל את תנועת הצעירים. הסטודנטים היו כן השיגור של מחאות חברתיות בצרפת מאז מהומות מאי 1968, ששיגרו הביתה את שארל דה גול, גיבורו של סרקוזי.

עיתוי ההודעה, שבוע לפני השביתה הכללית השלישית בצרפת השנה, משקף את חששות הממשלה שההפגנות יהפכו לאלימות.

הנשיא חשף את היוזמה החדשה במרכז הכשרה והסבה מקצועית בצפון צרפת. לדבריו, הממשלה הציבה יעד של מציאת תעסוקה או הכשרה ל-500 אלף צעירים עד יוני 2010, למרות שהתמ"ג צפוי להמשיך לרדת. "אנחנו מהמרים על התמחויות. אין סיבה שצרפת לא תפתח מערכת מאסיבית של הכשרה למתמחים, שהיא שיטה מוצלחת", אמר.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה שהתמ"ג הצרפתי יתכווץ השנה ב-3%, וארגון OECD מעריך ששיעור האבטלה יעלה ל-10% מרמה נוכחית של 8.2%.

סרקוזי ציין שבהשוואה למדינות מפותחות אחרות, האבטלה בקרב צעירים צרפתיים גבוהה "זה עשרות שנים". רק לפחות מ-50% מהצעירים יש עבודה בצרפת. במדינות אחרות, השיעור הוא 66%. זו בעיה מבנית", אמר.

לפי אינסי, לשכת הסטטיסטיקה הממשלתית, 20.4% מבני 15-24 בצרפת היו מובטלים בסוף 2008, בהשוואה ל-16.5% בבריטניה ול-10.3% בגרמניה.

המאמצים להחיות את שוק העובדה לצעירים נתקלו בעבר בקשיים רבים. ב-2006 ניסה ראש הממשלה דאז, דומיניק דה וילפן, להעביר רפורמה שתאפשר למעסיקים לפטר עובדים בני פחות מ-26 ביתר קלות, כדי שהם לא יחששו לשכור אותם. ההצעה נתקלה בתגובה ציבורית זועמת ונגנזה.