השר יולי אדלשטיין יהיה אחראי על הפקות המקור ברשות השידור

זאת למרות שבהצעה המקורית בחוק ההסדרים הוצע כי גורם שייקבע ע"י האוצר יהיה אחראי על כך ; חיים פרננדס, סגן הממונה על התקציבים באוצר: "רשות השידור קיימת כדי שהמוצר יהיה איכותי - לא כדי לפרנס 1,900 עובדים"

המאבק של רשות השידור בשבוע האחרון השתלם בחלקו: משרד האוצר שינה את הצעת המחליטים המקורית, והוא קובע עתה בחוק ההסדרים כי מי שיפקח על החשבון הנפרד שמיועד להפקות מקור חיצוניות יהיה גורם שייקבע על-ידי השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור - ולא על-ידי שר האוצר כפי שנכתב בהצעת המחליטים.

בשיחה עם "גלובס" אומר חיים פרננדס, סגן הממונה על התקציבים באוצר, "החוק קובע כבר היום כי הרשות צריכה להוציא סכומים להפקות קנויות חיצוניות. עד שנת 2009 היתה לשר הממונה אפשרות לפטור אותה מזה. למיטב ידיעת,י הם לא קיבלו פטור בצורה מסודרת לכך, בעוד שההפקות החיצוניות הם נשמת-אפו של השידור הציבורי. משנת 2010 אין אפשרות בחוק לפטור אותם מהוצאה זו".

"רשות השידור קיימת כדי שהמוצר יהיה איכותי, ולא כדי לפרנס 1,900 עובדים. הרבה פעמים אנשים שוכחים את זה. אנו בסך-הכל מציעים לבנות מנגנון שיסדיר את זה. אין לי דבר וחצי דבר מול ההתנהלות שמובלת עלי-די יו"ר הרשות משה גביש, ומנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, שמנסים לקדם את הרפורמה - נהפוך הוא. אך אנו חייבים לייצר מהלכים שיבטיחו שהכסף יילך למקומות הכי טובים", אומר פרננדס.

"ההצעה שלנו מדברת על כך שכסף באחוז מסוים יילך לטובת ההפקות, זאת באמצעות חשבון חיצוני שיבטיח זאת ולא יאפשר את המצב כיום - לפיו מתוך סכום של 800 מיליון שקל, הרשות מוציאה מדי שנה 15-30 מיליון שקל להפקות חיצוניות - כלומר אחוז או שניים מתקציב רשות השידור מיועד להפקות, המטרה שלשמה היא הוקמה".

כאמור, השוני מהצעת המחליטים המקורית לחוק ההסדרים הוא שעל פיקוח החשבון החיצוני יהיה אחראי גורם שימונה על-ידי השר הממונה על רשות השידור - ולא על-ידי שר האוצר. תפקידו של הגורם המפקח יהיה לבדוק כי הכסף אכן יופקד בחשבון, ואם ואכן כך - הוא יוודא כי הכסף יוצא למטרות הנכונות, קרי הפקה מקורית חיצונית. עוד קובע האוצר כי הוועד המנהל יפקח על פעילות זו של המנכ"ל להקצאת הכספים לחשבון הנפרד.

"אנו באים בשם היצירה ושוק ההפקות ורוצים להבטיח כי הוראה שקיימת היום בחוק תתממש. אנו נבנה מודל שמי שיפקח יהיה השר הממונה והוועד המנהל ברשות, ונבטיח כי זה מגיע למקום שצריך ושיוצא למקומות הנכונים", אומר פרננדס.

יש לזכור כי שאר הרפורמות שהוצעו על-ידי האוצר במסגרת הצעת המחליטים בתחום הטלוויזיה לא שונו. יחד עם זאת, פרננדס מבהיר בעניין איחוד המועצות כי אין בכוונת האוצר להתעקש על מספר החברים שירכיבו את המועצה המשותפת, ומבחינת האוצר העיקר הוא ליצור רגולציה משותפת לערוצים המסחריים ולערוצי הכבלים והלוויין.