חברת החשמל בונה על הגז הישראלי: תחל בשבועות הקרובים במו"מ לרכישת גז מקידוח "תמר"

החברה אישרה בדו"חותיה הכספיים את הפרסום ב"גלובס": "תגלית הגז ב'תמר' מבטיחה שחלק ניכר מרכש הגז העתידי יתבסס על מקור אספקה מקומי, שאינו רגיש להשפעות פוליטיות"

חברת החשמל מאשרת את הפרסום ב"גלובס", לפיו החברה מתכננת להיכנס למו"מ לרכישת גז טבעי מקידוח "תמר". בדו"חותיה הכספיים שפורסמו בסוף השבוע (ה') דיווחה חברת החשמל כי בשבועות הקרובים תחל במו"מ עם השותפים בקידוח בראשות נובל אנרג'י, דלק קבוצה וישראמקו , לרכישת כמויות גז משדה "תמר".

חברת החשמל דיווחה עוד כי "תגלית הגז בשדה 'תמר' מבטיחה לכאורה כי חלק ניכר מרכש הגז העתידי ימשיך להתבסס על מקור אספקה מקומי, שאינו רגיש להשפעות פוליטיות, כמו שאר סוגי הדלקים המיובאים".

בחברת החשמל מעריכים כי פיתוח השדה, הכולל בניית צינור גז לחופי ישראל, יימשך 3-5 שנים, ותחילת האספקה לא תחל לפני שנת 2013.

"גלובס" פרסם באחרונה כי השותפים בקידוח וחברת החשמל החלו במגעים ראשוניים לאספקת גז טבעי, וזאת בהמשך להכרזה על קידוחי "תמר" ו"דלית" כתגליות גז מסחריות.

בהמשך לכך, אמר באחרונה המשנה למנכ"ל חברת החשמל, משה בכר, כי החברה מקווה להגיע לשני הסכמים לרכישת גז טבעי מקידוח "תמר" וממאגר הגז "מארין" בעזה.

בכר ציין כי "אני מעריך שיהיה גז טבעי מ'תמר' אבל השאלה הגדולה היא מתי? מדובר כאן בקידוח מורכב מאוד שהגז נמצא בו 5,000 מטרים מתחת לפני הים שעומקו כ-1,700 מטר. יש מעט קידוחים כה עמוקים בעולם ובוודאי באזור זה של המזרח התיכון".

חברת החשמל רוכשת כיום את כמויות הגז הטבעי הדרושות לה מספקית הגז ים תטיס, שבשליטת דלק ונובל אנרגי ומחברת EMG המצרית, בה שותף יוסי מימן, המספקת רק חלק מהכמות עליה התחייבה.

חברת החשמל מנהלת כיום מו"מ לרכישת כמות גז נוספת (5 מיליארד מ"ק עד 2012) עם ים תטיס ו-EMG, ובנוסף החלה במו"מ עם בריטיש גז (BG) לרכישת גז טבעי מעזה מ-2012 ואילך.

בשנת 2008 חברת החשמל צרכה כ-2.7 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, מתוך כך ים תטיס סיפקה כ-85% מהכמות, והמצרים סיפקו כ-15% מהכמות בלבד. הכמות אמורה לגדוללכ-4-5 מיליארד מ"ק בשנים 2009- ו-2010 עם חיבור תחנות נוספות לגז.