קרן גידור הגיעה לביקור

כדי שאוכל לומר שהשקל חוזר להתחזק, צריך לחול שינוי באחד משלושה גורמים

ביום חמישי שעבר היינו עדים לתופעה שהזכירה ימי מסחר מהמחצית הראשונה ב-2008: תיסוף חד של השקל, כנגד כל המטבעות ובעיקר כנגד הדולר.

עליה ביותר מ-3% תוך שעות ספורות. הפעם האחרונה שבה היינו עדים לתיסוף כה חד היתה ביום פקיעת האופציות בסוף שנת 2008. תיסוף כזה מעורר תהייה אם מדובר רק בתיקון, אלים ככל שיהיה, לקראת הפריצה הבאה או, שזהו שינוי כיוון, לאחר שהדולר הגיע לרמות השיא בשנה הנוכחית.

ראשית העובדות

מזה זמן רב מתקיימת מגמת צמצום פעילות הבנקים הזרים וקרנות הגידור בארץ. מאז שבנק ישראל שינה את כללי המשחק וככל שהבהיר את עמדותיו, פחת התמריץ של קרנות הגידור לפעול בישראל, אולם לא נעלם לחלוטין.

המשבר העולמי מחק לא מעט שחקנים בשוק אולם חלקם, במיוחד אלו שקראו היטב את המפה, שרדו ואף הגבירו את כוחם. אלו שעדיין ממשיכים לפעול כאן כבר אינם פועלים על בסיס אסטרטגי ארוך טווח (קניית אג"ח שחר ומכירת דולרים), במיוחד כשבנק ישראל נמצא חזק בתמונה, אלא על בסיס יומי או על בסיס ניסיון לתפוס או לייצר מגמה קצרת טווח - בדרך כלל בכיוון של מכירת מט"ח.

ביום חמישי האחרון קרה מקרה קלאסי שבו הצליחה קרן גידור לייצר מגמה קצרת טווח. לפניו חל חג, שבו לא התנהל מסחר בשוק המקומי, בעולם נחלש הדולר כנגד המטבעות המובילים, בורסות עולות ולאחר מכן יום מסחר שהינו גם היום האחרון של החודש, יום שבדרך כלל מאופיין בהמרות המגזר העסקי.

כל הנתונים תמכו במכירת דולרים מאסיבית שלוותה כמובן בפעילות ערה בשוק האופציות. התוצאות לא אחרו לבוא ותוך מספר שעות קרס הדולר ופקודות STOPLOSS (פקודות מכירה אוטומטיות) של רוכשי דולרים רק הוסיפו שמן למדורה ותרמו לירידה החדה ביותר של הדולר מתחילת השנה. מימוש מהיר של הרווח הביא לתיקון חלקי והתחזקות הדולר.

השקל עוד ייחלש

לדעתי לא הסתיימה תקופת היחלשות השקל וזאת מהסיבות הבאות:

  1. מהלך היחלשות השקל שהחל בחודש יולי 2008 התנהלה בגלים עולים ויורדים של המטבעות זה כנגד זה. הניתוחים הטכניים מצביעים על כך שכמעט כל גל יצר נקודות שיא ושפל גבוהות יותר - תוך שהמגמה הכללית אינה משתנה והשקל נחלש.

  2. בנק ישראל לא שינה מדיניותו, נהפוך הוא. כל דרכי פעולתו, המוצהרות והלא מוצהרות, מעידות על שאיפתו לשקל חלש.

  3. קרנות הגידור עדיין כאן ויעוטו על כל הזדמנות שתיקרה על דרכן. חלקן לא הצליחו וזאת בלשון המעטה, אולם אלו המכירות היטב את השוק המקומי ויודעות לנצל הזדמנויות מנצלות אותן עד תום. הזדמנות כזו הייתה ביום חמישי בשבוע שעבר.

איפה בנק ישראל

בנק ישראל אינו נלחם בתופעות כאלו. במובן מסוים ניתן אפילו לומר שהוא שמח להעלים עין משכמותן וזאת משום שכל עוד המגמה הכללית של פיחות השקל נמשכת, המעצורים והגלים משרתים את מטרותיו.

בדרך זו נוצר למעשה פיחות זוחל, אין פאניקה בציבור שממנה חושש בנק ישראל ובמצב כזה גם האינפלציה אינה צפויה לחרוג מעבר למתווה אליו הוא שואף. במובן מסוים אפשר לומר כי נוצרו כאן כללי משחק חדשים ששני הצדדים מכבדים.

בנק ישראל אינו פועל במישרין - באמצעות רגולציות, פעולות חריגות ו/או התערבויות נקודתיות כנגד פעולתן של הקרנות ואלו מצידן נטשו את דרכי הפעולה שבהן נקטו ב-2007 ובמחצית הראשונה ב-2008 ועברו לפעול בדרך שעימה הבנק המרכזי חי בשלום.

מה יסמן שינוי מגמה

על מנת שאוכל לומר בוודאות יחסית כי המגמה השתנתה צריכים לחול שינוי באחד, או יותר, מהגורמים הבאים:

  1. התחזקות משמעותית של היורו בעולם - מעבר ל-1.40 דולר לאירו.
  2. רגיעה ניכרת במציאות הבטחונית - החל בפלשתינאים, המשך בחיזבאללה וכלה באיום האיראני.
  3. הגורם החשוב מכול: שינוי התוואי בחשבון השוטף של מדינת ישראל-זרימת הכספים אל ישראל וממנה. נתון זה מלמד רבות על מגמות המסחר בין המטבעות השונים. בשלב זה מצביע הנתון בבירור על המשך פיחות השקל ועל כך ארחיב בשבוע הבא.


יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס.


אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור הדעות בעמוד הבית תחת חוצץ "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.