פישר על הדרישה להדחת דני דנקנר: "עוד לא התחלנו בצעדים פורמליים; רצינו לטפל בשקט ולאפשר יציאה בכבוד, ביקשנו בנימוס - אבל הם התחילו ויכוח ציבורי"

(עדכון) שלי יחימוביץ' בוועדת הכספים: "אריסון צריכה להגיד תודה לנגיד על כך שבנק הפועלים עוד קיים; חשוב שמהוועדה תצא קריאה לגבות את פישר ואת חזקיהו" ; פישר: "אם מישהו רוצה להחליש את הסמכות של המפקח, הוא יגרום נזק למשק הישראלי, למערכת הבנקאית הישראלית ולפקדונות הציבור. אני לא אתן לזה לקרות"

בישיבת ועדת הכספים היום (ד') התעקשה ח''כ שלי יחימוביץ' מהעבודה להעלות את נושא בנק הפועלים , למרות התחייבות יו''ר הוועדה שלא לגעת בו.

יחימוביץ' ותקפה ישירות את בעלת השליטה, שרי אריסון: "חשוב שמהוועדה הזו תצא קריאה ברורה לגבות את הנגיד פישר ואת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, על הפעולות הנחרצות שהם נוקטים בנושא בנק הפועלים. אלו פעולות חיוניות למשק כמו אוויר לנשימה, ואנחנו נגן על הפיקוח ועל הרגולטור".

יחימוביץ' המשיכה: "אני קוראת מכאן לשרי אריסון להגיע לסיכום מהיר ופשוט עם בנק ישראל - לבצע מיידית מה שהנגיד והמפקח על הבנקים מבקשים ממנה. מתקבל רושם שהיא לא כל כך מבינה את הדברים שמבקשים ממנה. אריסון צריכה להגיד תודה לנגיד על כך שבנק הפועלים עוד קיים. אם צריכים להשוות בין שיקול הדעת של אריסון ודני דנקנר לעומת שיקול הדעת של פישר וחזקיהו, אני בטוחה כי לא יהיה כאן היסוס גדול במי לתמוך. חשוב לזכור, אנו לא עובדים בשביל אריסון".

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר לחברי ועדת הכספים: "טעות להתייחס לעניין הזה, אנו עדיין באמצע הצעדים. אני יכול להבטיח לא הינו נכנסים למסלול הזה בלי לשקול כל דבר, כל השלכה, באמצע המשבר הפיננסי הכי גדול מהקמת המדינה" .

דני דנקנר, סטנלי פישר / צלם תמר מצפי
פישר ודנקנר. זמנים אחרים

"הגענו למסקנה שאנו צריכים לעשות את זה. זו סוגייה פיקוחית שבין המפקח למפוקח. יש שתי דרכים לטפל: ראשית, הצד הפורמלי וזה יכול לקחת הרבה זמן. הרצון שלנו היה לטפל בזה בשקט, כמו בכל מדינה. בדרך כלל, עושים את זה בשקט ונותנים לאנשים לצאת בכבוד. עוד לא התחלנו לנקוט בצעדים פורמליים. כוונתנו לשמור ולחזק את היציבות הבנקאית בישראל ולא פחות חשוב - לחזק את ניהול בנק הפועלים.

"המטרה השנייה היא שיגדל אמון הציבור במערכת הבנקאית. ולכן, זה שהעניין (סוגיית דני דנקנר בבנה"פ - א.פ) הפך לסוגייה ציבורית, זה בעייתי. הסמכות של המפקח על הבנקים היא גורם מרכזי כאן, נכנסנו למשבר העולמי במצב הרבה יותר טוב משאר המדינות בזכות הפיקוח הקשוח והנחוש שלו.

"זו גם הסיבה שלדעתנו, אין בנק בסכנת נפילה. המפקח לא נתן לבנקים להוריד את יחס הלימות ההון, וזו הסיבה שהמצב שלנו במצב טוב יותר מבשאר העולם. וזה בזכות רוני חזקיהו. אם מישהו רוצה להחליש את הסמכות של המפקח, הוא יגרום נזק למשק הישראלי, למערכת הבנקאית הישראלית ולפקדונות הציבור. אסור ואני לא אתן לאף אחד להחליש את הסמכות ואת האחריות של המפקח. זה לא מקובל לשמוע בקשה מנומסת מצד המפקח לנקוט בצעד מסויים - ואז להתחיל בוויכוח ציבורי. בכל פעם שהמפקח יבקש משהו, ככה זה יקרה? כל פעם שהמפקח ידרוש משהו, נצא לדיון ציבורי? ככה לא יהיה פיקוח על הבנקים".

התחזיות לצמיחה של המשק העולמי ב-2009 הן מאוד מאוד פסימיות

לפני כן נשא דברים פישר לרגל הגשת דו''ח בנק ישראל לחברי הוועדה. פישר אמר כי "התחזיות לצמיחה של המשק העולמי ב-2009 הן מאוד מאוד פסימיות. בארה''ב מצפים לצמיחה של 3% באירופה עוד פחות וביפן עוד פחות, כמעט מינוס 6%.

"הירידה הצפויה בהיקף הסחר עומדת על כ-9%. אם התחזיות הללו יהפכו להיות לעובדות, זה מתאר את המצב הכי גרוע במשק העולמי ממלחמת העולם השנייה. התחזית הפסימית לגבי הסחר העולמי הוא הגורם הכי חשוב כי אנו מייצאים חלק גדול של הייצור שלנו. ברור שאם הסחר העולמי יורד בקצב כה מהר, אין כל אפשרות שזה לא ישפיע עלינו".

מכאן עבר פישר לאופטימיות: "זה הצד הפסימי, אבל בשבועיים האחרונים בארה''ב האנשים התחילו לראות סימני האביב. אנו כבר התחלנו לראות את זה אצלנו. המצב רוח אצלם השתנה מהר מאוד. זה מאוד חשוב שזה קורה. זה מבוסס בעיקר על שינויים בשוק הפיננסי. הבורסות עלו בשישה שבועות האחרונים וההפסדים מתחילת השנה כמעט ונעלמו וזה הישג. גם האג''ח הקונצרני, כמו אצלינו, קם שוב לתחייה וחברות יכולות לממן את עצמן באמצעותן. זה לא היה. יש גם סימנים בשוק הריאלי. היתה גם עליה קטנה בארה''ב בבנייה. זה שיעור קטן אבל זה עולה וזה אומר שזה כבר לא יורד. יש גם שיפור באמון הצרכנים. בפעם הראשונה, מאז אוקטובר, הסחר העולמי עלה במארס".

פישר הוסיף: "יש כאן שינוי במגמה. אפילו אם מה שקורה בשווקים הפיננסים, אפילו אם הגענו לנקודת מפנה, הבעיות של האזרח הפשוט יימשכו עוד שנה, כי יש פיגור תמיד בין השווקים הפיננסים לבין הכלכלה הריאלית. קרי, לא צפויה צמיחה. זאת אומרת, שבארה''ב שיעור האבטלה ימשיך לעלות ויגיע 10%, שזה עצום כי זה התחיל ב-4% במהלך שנה וחצי בלבד. זאת עובדה, הפיגור הזה קיים".

פישר הזהיר: "יש גורם מסוכן בארה''ב - מבחני עמידות לבנקים. הם אמרו שיפרסמו את התוצאות בתחילת השבוע אחר כך הם הודיעו על דחייה. והיום הודיעו שבנק אוף אמריקה צריך להוסיף כמה מיליארדים טובים. אז ייתכן כי הבנקים בארה''ב יצטרכו להוסיף הון. זה רע בטווח הקצר, אבל זה טוב בטווח הארוך כי הם מייצבים את המערכת הבנקאים. הם אפילו הם אמרו שיהיו מוכנים לקחת חלק מהבעלות. זה לעומת מה שקרה ביפן, שהם לא היו מוכנים להכיר בבעיה.

"חשוב להדגיש: אנו רואים את הסימנים הראשונים בשינוי בכיוון, אבל משקים משנים כוון באופן מאוד תנודתי. אתה אף פעם לא בטוח מהו מיתון. עוד נראה ימים שחורים, אך בממוצע לא יהיה שחור".

והתחזית? פישר: "לא נראה צמיחה עד תחילת השנה הבאה, יכול להיות אולי ברבעון האחרון של 2009, אבל אנחנו לא מצפים להתאוששות עד המחצית השנייה של השנה, התאוששות ריאלית כמובן. הצמיחה תמשיך לגדול ועד סוף שנת 2010, ברבעון האחרון, נגיע לצמיחה רבעונית של 4%, שזו הצמיחה הפוטנציאלית שלנו.

"עד אמצע שנה הבאה, האבטלה צפויה להמשיך להעלות. קרי, לפנינו שנה קשה לעם ישראל. אנו צריכים לשים לב לצד הריאלי דווקא ברגעים בהן יוצאת אופטימיות רבה מהשווקים הפיננסים".