אמון הצרכנים: 6.6% מהישראלים מתכננים לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה

חרף ההתאוששות במדד האמון, ירדו כוונות קניית דירה ; מחצית מהמחפשים רוצים דירת יד שנייה

חוסר הוודאות הכלכלי מרחיק את הישראלים מהחלום על החלפה או רכישת דירה. שיעור המתכננים לרכוש דירה - חדשה או "יד שנייה" - בחצי השנה הקרובה ירד באפריל ל-6.6% מהנשאלים, לעומת 7% במארס. כך מראים נתוני המגמה (ממוצע נע תלת חודשי) של סקר מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן. נציין, כי מדובר ברמת שפל שנרשמה קודם לכן בתחילת השנה, ולפני כן רק בינואר 2006.

החולשה בכוונות קניית הדירות, נגזרת של מדד האמון, מפתיעה משום שמדד האמון עצמו זינק החודש ב-15.4 נקודות ל-76.1 נקודות, וחזר לרמתו קודם לקריסת ליהמן ברדרס בספטמבר אשתקד.

במילים אחרות, הישראלים מוכנים להעריך מחדש את המצב הכלכלי, אבל בינתיים, בלי לצאת לקניות. כך למשל, אחד מבין כל שלושה משיבים העריך באפריל שמצב המשק ימשיך להידרדר, לעומת כמעט 46% מהמשיבים שחשבו כך במארס, אבל במקביל נמשכה השחיקה בכוונות קניית מוצרים בני קיימא.

בחינת נתוני המגמה מגלה גם, כי 3.5% מהמשיבים, רוב מבין אלו שלא פסלו רכישת דירה בתוך שישה חודשים, מתכננים לרכוש דירת "יד שנייה", ירידה של 0.4 נקודות אחוז לעומת מארס, 1.9% מתכננים רכישת דירה חדשה, בדומה למארס, והיתר טרם החליטו סופית.

הפילוח לפי קבוצות מראה, כי בעלי הכנסה ממוצעת רושמים עתה את כוונות הקנייה החלשות ביותר - רק 3.5% מהמשיבים בקבוצה. לעומתם, צעירים עד גיל 29 ממשיכים להיות הקבוצה בעלת שיעור הנכונות הגבוה ביותר; באפריל שיעור זה עמד על 11.4% מהמשיבים.

לסיום נציין, כי לפי נתוני משרד השיכון בינואר 2009 נמכרו כ-5,780 דירות, לעומת כ-9,700 דירות בינואר 2008. ואכן, שיעור הנכונות לרכוש דירה מתנדנד מדי חודש וחודש, אך בסך הכל נראה שהמגמה היא להמשך הירידה בביקוש לדירות.