לא מבזבזות רגע: השותפות בתמר ודלית הציעו למדינה לרכוש גז טבעי מהקידוחים במאות מיליוני דולרים

המגעים מול האוצר נמצאים בשלב ראשוני ■ זהו ניסיון של החברות להקדים את גיוס המימון מהבנקים - ולהתחיל בפיתוח המאגרים כבר ב-2010 ■ השותפות ביקשו אופציה לחייב המדינה לרכישת הגז בכמויות ובזול

השותפות בקידוחי תמר ודלית, בראשות נובל אנרג'י , קבוצת דלק וישראמקו , הציעו למדינה לרכוש גז טבעי מהקידוחים. לא דובר על כמויות הגז או מחירו, אך לפי הערכות מדובר במאות מיליוני דולרים. כך נודע ל"גלובס".

המגעים מול האוצר ואגף החשכ"ל, בראשות שוקי אורן, נמצאים בשלב ראשוני בלבד. הם נובעים מניסיון של החברות להקדים את גיוס המימון מהבנקים, ולהתחיל בפיתוח המאגרים מ-2010. השותפות בתמר סירבו להגיב לידיעה.

השותפות ביקשו אופציה לחייב את המדינה לרכוש את הגז בהיקף משמעותי ובמחיר מוזל, כך שהן יוכלו להתחיל בגיוס המימון מהבנקים לפיתוח השדה.

עלות פיתוח שדה תמר (142 BCM) נאמדת ב-1.5 מיליארד דולר. השותפות יכולות להקדים את האספקה ל-2012 אם יחליטו לפתח קודם את מאגר דלית (14 BCM), הקרוב יותר לחוף.

לשותפות התברר שחברת החשמל ככל הנראה לא תוכל להתחייב לרכישת עוד גז טבעי השנה. היא מנהלת מו"מ לרכישת עוד גז (5 מיליארד מ"ק עד 2012) עם ים תטיס ו-EMG, ועם בריטיש גז לרכישת גז טבעי מעזה מ-2012.

בתחילה נשקל שהמדינה תערוב לשותפות לגיוס המימון לפיתוח השדות, אך אפשרות זו אינה ריאלית נוכח הקיצוצים בתקציב המדינה. כרגע נבדק שהשותפות יקבלו אופציה לאספקת גז למדינה בהיקף שיאפשר להן לגייס את הסכום ההתחלתי מהבנקים.

"רשת ביטחון"

המתווה אמור ליצור "רשת ביטחון" שתאפשר לדלק וישראמקו להתחיל בפיתוח השדה בדומה לרשת - 90-95% מהעלות - שניתנה ליצרני החשמל הפרטיים.

ל"גלובס" נודע, כי במשרדי האוצר והתשתיות חלוקים אם התערבות המדינה הכרחית, בטיעון שיש לאפשר לצרכנים (חברת החשמל ויצרני חשמל פרטיים - ל.ב) לנהל מו"מ ישיר מול ספקי הגז. בעבר התנגדו באוצר לרכש ממשלתי מרוכז של הגז הטבעי מהספקים, וזאת מחשש לפגיעה בתחרות במשק הגז.

"חברת החשמל והיצרנים הפרטיים אמורים להיות הקונים המרכזיים של הגז מתמר. במקום ליצור התערבות ממשלתית מיותרת, עדיף לבדוק חלופות אחרות, כולל שהשרים ינחו את חברת החשמל להיכנס למו"מ לרכישת הגז מהקידוחים", אמרו בכירים בממשלה.

מנגד מקורבים למגעים ציינו כי "הרעיון הוא לקצר את לוחות הזמנים, ולהגיע למודל שיאפשר לגייס את הכסף לפיתוח השדות בתוך פרק זמן קצר. חברת החשמל טרודה כיום בבעיות שלה, ואי אפשר להפעיל עליה כל דבר. יש לקחת בחשבון שהקדמת הפיתוח מהשדות היא אינטרס של כל המשק הישראלי".

כפי שפורסם ב"גלובס" חברת החשמל החליטה להיכנס למו"מ לקניית גז מתמר כבר ב-2009, אך בחברה העריכו כי פיתוח השדה, הכולל בניית צינור גז לחופי ישראל, יימשך שלוש-חמש שנים ותחילת האספקה תהיה רק ב-2013.

רשות הגז במשרד התשתיות המליצה לפני כחודשיים להקפיא את המגעים לרכישת גז טבעי נוזלי (LNG), בתמורה לכך שהשותפות בתמר, בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו, יתחייבו לזרז את הקמת תשתית הפקת והולכת הגז.

השותפות בקידוחים הן נובל אנרג'י מארה"ב (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.62%) מקבוצת דלק, ודורגז (4%) מקבוצת דור-אלון.

קידוח אימות

לפני כחודש הודיעו השותפות על ביצוע קידוח אימות "תמר 2", שיימשך שלושה חודשים, ונועד לתת הגדרה מדויקת יותר לגבי רזרבות הגז המוכחות של תמר.

מבחני ההפקה שנערכו בקידוח "תמר 1" העלו לפני כשלושה חודשים כי מדובר בתגלית מסחרית, ופוטנציאל הגז בר ההפקה בו הוערך ב-142 מיליארד מ"ק. אז עברו השותפות לביצוע קידוח דלית מול חופי חדרה, ומבחני ההפקה הצביעו על תגלית גז מסחרית בנפח של כ-14.2 מיליארד מ"ק.