מדד הבנקים טיפס ב-3.6% והוביל את העליות באחד-העם: המעו"ף התחזק ב-1.8%; החברה לישראל זינקה ב-7.4%

מדד הנדל"ן היה היחיד שרשם ירידה בערכו - של 0.2% ■ מניית בנק דיסקונט התחזקה ב-6.5% ■ כי"ל הוסיפה 3.5% לערכה ■ גזית גלוב עלתה ב-2.9% ■ הפועלים הוסיפה 3.7% ■ אפריקה נחלשה ב-3.2%

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') בפתיחת חודש יוני בעליות שערים, בהמשך לעליות השערים בבורסות ברחבי העולם. נציין, כי מדד הנדל"ן היה היחיד מבין המדדים המובילים שסיים בירידה בערכו - של 0.2%.

את העליות הובילו מניות הפיננסים והבנקים, שרשמו עליות שערים יפות והובילו את מדד הבנקים לעלייה חדה בערכו. זאת, לאחר דו"חות חיוביים והמלצות חיוביות של אנליסטים. בתוך כך, עלייה של מחירי הסחורות בעולם הובילה לעלייה במניות הקשורות לתחום זה.

המדדים המובילים בת"א סיימו בעליות של 0.5%-3.6% בהובלת מדד הבנקים. בין מניות המעו"ף בלטו לחיוב מניות דיסקונט והחברה לישראל, ומנגד משכו מניות אפריקה ישראל ופז.

הסנטימנט ביומו הראשון של חודש יוני המשיך את זה של החודש הקודם, כשבחודש מאי מדד המעו"ף ומדד ת"א 100 הוסיפו לערכם כ-8.5% כל אחד, מדד הבנקים הוסיף לערכו 9.5%, מדד הנדל"ן זינק ב-16% במהלך החודש ומדד התל-טק סיים את החודש החולף ללא שינוי.

ברקע למסחר בת"א, הבורסות באסיה ננעלו בעלייה של כ-4%, והבורסה בהונג-קונג אף סיימה בשיא של 9 חודשים. המסחר באירופה מגיב בהתאם בעליות בשיעור מירבי של 3%. והמסחר בוול סטריט נפתח אף הוא בעליות שערים.

פישר: "גם אם היינו יודעים על המשבר כבר ב-2007 לא היינו אומרים לציבור למשוך כסף מהבורסה"

"מה היה קורה אם היינו יודעים על פרוץ המשבר עוד ב-2007? דבר ראשון היינו מחייבים את הבנקים למכור את הנכסים הבעייתיים ולמשוך את הפיקדונות בבנקים בחו''ל. היינו מזהירים אותם לגבי נכסים מסוכנים כגון MBS, וגם מבקשים לבדוק היטב את השקעות הנוסטרו שלהם. אבל זה גם היה גורם לכך שהבנקים היו מפסידים את הרווחים שגרפו מאז תחילת 2007 למשל" - כך אמר היום (ב') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס השנתי ה-25 של האגודה הישראלית לכלכלה.

"לו היינו אומרים לציבור למשוך את הכסף מהבורסה, היינו גורמים לקריסת הבורסה", אמר פישר. "רוב הצעדים שהינו נוקטים היו מורידים את עוצמת המשבר והיו עוזרים קצת היום, אבל זה היה גורם לזירוז ולהקדמה של האטה טרם המשבר העולמי". "אולי היינו נוקטים פעולות נוספות אילו הבנק היה יותר עצמאי", התייחס פישר לפעולות שבאפשרות בנק ישראל לבצע. "לו מקבלי ההחלטות היו יותר מודאגים, הם היו משנים את המדיניות המוניטרית, הפיסקלית והרגולטורית". אמר.

היום תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) את נתוני השכר והתעסוקה של בוגרי מוסדות להשכלה גבוהה בישראל. בנוסף, צפוי היום להיות מושלם גיוס ההון במכרז האוצר לאג"ח ממשלתיות שאמור לעמוד על כמיליארד שקל מהציבור.

המעו"ף הוסיף 1.8% ל-897.19 נק', ת"א 100 עלה באותו שיעור ל-822.41 נק', התל-טק התקדם ב-0.5% ל-180.58 נק', מדד הבנקים בלט בעלייה של 3.6% ל-880.98 נק', מדד הנדל"ן איבד 0.2% ל-261.09 נק'

מניות בכותרות

חברת אחזקות הנדל"ן, גזית גלוב הודיעה היום על הנפקה פרטית של 4.7 מיליון מניות של החברה לחברת האחזקות אלוני חץ , שנמצאת בשליטתו של נתן חץ. המניות שנמכרו תמורת כ-108 מיליון שקל לאלוני חץ מהוות 3.62% ממניותיה של גזית גלוב. אלוני חץ מכרה בתמורה למניות לגזית אינק , אג"ח להמרה של FCR בשווי של 109 מיליון שקל.

הרווח הנקי של בנק דיסקונט זינק ב-300% ל-140 מיליון שקל לעומת 35 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כך עולה מהדו"ח הרבעוני שפורסם אתמול בערב. התשואה להון העצמי עלתה ל-6.5% על בסיס שנתי לעומת 1.5% ברבעון המקביל אשתקד ולעומת 2.7% בכל שנת 2008. יחס ההון לרכיבי הסיכון עלה ל-10.42% לעומת 10.27% בסוף שנת 2008.

בנק לאומי ריכז היום עניין לאחר שמריל לינץ' ודויטשה בנק חזרו על המלצת "קנייה" למניית הבנק. שתי חטיבות ההשקעות של הבנקים ציינו כי תוצאות הרבעון הראשון היו טובות מהצפוי. במריל לינץ' העניקו מחיר יעד של 12.9 שקל למניה ובדויטשה בנק אופטימיים יותר, עם מחיר יעד של 13.5 שקל למניה.

דני דנקנר יפרוש היום בשעות הצהריים מתפקיד יו"ר דירקטוריון הפועלים . יאיר סרוסי יחליפו בתפקיד וההחלפה תתבצע תוך שבועות ספורים. דנקנר יכהן כדירקטור בבנק עד סוף השנה. במהלך החודשיים הקרובים יבצע בנק ישראל תהליך של בדיקת נאותות לסרוסי על מנת לאשר אותו לתפקיד.

מניות החברות המוטות לשוק הסחורות כמו מכתשים אג"ן , כי"ל , החברה לישראל ובז"ן ריכזו היום עניין לאור הזינוק של החברות המוטות לשוק הסחורות באסיה, לאור עלייה של 30% בחודש מאי ועלייה יומית של 1.2% במסחר האלקטרוני לרמה של 67.1 דולר לחבית.

רשות ההגבלים החליטה להעמיד לדין את מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז. ההעמדה לדין עלולה להוביל להתפטרות מיידית שלו. רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר אלי גידור יועמדו לדין בפרשת הורדת המוצרים מהמדפים בכפוף לשימוע. חקירת הפרשה החלה לפני חצי שנה עקב חשיפת "גלובס", לפיה שופרסל הורידה מהמדפים מוצרים שנמכרו במבצע ברבוע כחול .

פילת מדיה דיווחה הכנסות החברה ירדו ב-3.6% ל-4.1 מיליון ליש"ט, לעומת הכנסות בהיקף 4.25 מיליון ליש"ט ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי התרחב בכ-115.7% לכ-425 אלף ליש"ט.

דלק נדל"ן , פרעה אתמול את תשלומי אגרות החוב קרן וריבית בהיקף של כ-217 מיליון שקל. הפרעון שביצעה החברה מצטרף לתשלומים קודמים עבור תשלומי אג"ח קרן וריבית וחובות אחרים שפרעה מתחילת השנה בהיקף כולל של כ-433 מיליון שקל.

שאול אלוביץ, הבעלים של יורוקום ו-012 סמייל , מנהל מגעים ראשוניים עם בעלי המניות של פרטנר ובזק להשתלטות על אחת מהחברות. עוד נודע, כי אלוביץ' פנה לבנק לאומי כדי שיוביל קונסורציום למימון העסקה שנאמדת במיליארדי שקלים. עם זאת, אלוביץ לא פוסל על הסף גם אפשרות לרכוש את HOT , למרות שכניסת המשקיע הצרפתי פטריק דרהי לחברה מקטינה את הסיכוי לכך.

ממשלת קפריסין אישרה לנובל אנרג'י, השותפה המתפעלת את קידוחי "תמר" ו"דלית" להתחיל בחיפושי נפט וגז בחופה הדרומי של המדינה. אזור החיפושים בקפריסין קרוב למבנה קידוח הגז "תמר" שנובל מצאה בישראל. כפי שפורסם ב"גלובס", נובל תעניק לאבנר ולדלק קידוחים אופציה לרכישת 30%-40% מהזכויות בבלוק 12 בשטח הימי של קפריסין.

היום התקיימו אסיפות של בעלי המניות של אפריקה ישראל שדיווחה אתמול על רווח 646.9 מיליון שקל . בבילון ווואלה קיימו היום גם הן אסיפות של בעלי המניות.

חברת אזורים ריכזה עניין לאחר שאתמול נודע ל"גלובס", כי נציגות מחזיקי האג"ח של החברה האם, בוימלגרין קפיטל , שלחה מכתב חריף לחברה ולבוימלגרין עצמו, בו הם מוזהרים שלא להגיע להסדר חוב עם מזרחי-טפחות בלעדיהם. הדרישה נעשתה על רקע הכוונה של בוימלגרין לעבות את הבטוחות לבנק, בשעה שעם המשקיעים המוסדיים לא סוכם ככל הנראה על הגדלת ביטחונות.

בין סדרות האג"ח שישלמו היום ריבית למשקיעים : אורתם סהר , אקספון , ארזים , בזק , גדות ונטוויז'ן .

היום הוא יום המימוש האחרון לאופציות של ארזים ודנאל .

[לאתר המעו"ף]