ג'יי.פי מורגן מפגין ביטחון ביכולתו לגייס הון; יציע מניות בהיקף של 5.5 מיליארד דולר

אמריקן אקספרס תציע מניות בשווי 500 אלף דולר ■ שתי החברות מעוניינות להוכיח לממשל שהן מסוגלות להחזיר באופן מיידי את כספי הסיוע שקיבלו

ג'יי.פי מורגן צ'ייס ואמריקן אקספרס הודיעו אתמול (ג') כי ימכרו מניות רגילות בשווי 5.5 מיליארד דולר, במסגרת מאמציהן לפרוע בהקדם את החוב שלהן לממשל, בגין סיוע החירום שהוא העניק להן.

ג'יי.פי מורגן ימכור מניות בשווי 5 מיליארד דולר, ואמריקן אקספרס תמכור מניות בשווי 500 אלף דולר. כך לפי מקור המקורב לבנק. המקור דיבר בעילום שם מכיוון שעיתוי התמחור עדיין לא פורסם לציבור.

עברו את המבחן

שתי החברות הניו יורקיות נמנות עם 19 המוסדות הפיננסיים האמריקניים שעברו "מבחני עמידות" מטעם הממשל כדי לבדוק את יכולתן להתמודד עם מיתון עמוק. השתיים היו בין תשע החברות שנמצא שאינן זקוקות להון נוסף.

שלשום (ב') מסר הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) כי בשבוע הבא יודיע הממשל אילו מבין 19 המוסדות הפיננסיים יקבלו היתר לפרוע את חובן. אחד התנאים לפירעון הוא שהמוסד הפיננסי יוכיח שהוא מסוגל לגייס הון בשוק המניות הפתוח.

ג'יי.פי מורגן, שקיבל 25 מיליארד דולר ממשרד האוצר במסגרת תוכנית TARP, הודיע כי בכוונתו לפרוע את הסכום עוד החודש. בבנק הוסיפו שפירעון החוב "עולה בקנה אחד עם האינטרסים העליונים של המדינה ושל הבנק כאחד".

"עניין זמני"

אמריקן אקספרס קיבלה 3.4 מיליארד דולר במסגרת תוכנית TARP, והמנכ"ל קנת צ'נו אמר כי מלכתחילה התייחסה החברה לכספי הסיוע שקיבלה במסגרת התוכנית כאל "עניין זמני".

בנקים רבים מתחו ביקורת על התוכנית בשל המגבלות שהיא הטילה עליהם, כולל מגבלות על תגמולים, ובשל הרושם שנוצר בקרב המשקיעים, כאילו החברות שקיבלו סיוע זקוקות להון באופן נואש. באפריל אמר ג'יימי דימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, שההשתתפות בתוכנית TARP נתפסת כאות קלון.

ה'פד' הודיע שכדי לקבל היתר להשיב את כספי הסיוע, חייבים הבנקים להוכיח שהם מסוגלים למכור מניות ואג"ח ארוכות טווח שאינן נתמכות על-ידי הממשל, להרחיב את הענקת ההלוואות, לקיים רמת הון מספקת, לספק בכוחות עצמם את צורכי המימון של עצמן, לעמוד בהתחייבויות שלהן, ולשמש כמקור "כוח" לחברות הבנות שלהם.