המצרים לא מחכים לקידוח "תמר": לאחר שנה של שיבושים, EMG הגדילה את הזרמת הגז לחברת החשמל

ספקית הגז המצרית הגדילה ההזרמה ל-1.5מיליארד מ"ק לשנה, וקרובה לכמות עליה התחייבה ■ עד סוף השנה צפויה להתחיל להזרים גז גם למפעל נשר שבשליטת אי.די.בי ■ בקבוצת מרחב וחברת החשמל סרבו להתייחס

פחות משבוע לאחר שחתמה על הסכם חדש עם ממשלת מצרים, ספקית הגז המצרית EMG, שבה שותף יוסי מימן, הגדילה את כמות הגז המוזרמת לישראל. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי לאחר הגדלת הכמות EMG מזרימה כיום לחברת החשמל כמות גז בהיקף של כ-1.5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, הקרובה לכמות החוזית עליה התחייבה בהסכם מול חברת החשמל (1.7 BCM). עד כה הזרימו המצרים כמות הנאמדת בכ-1 מיליארד מ"ק (BCM).

הגדלת הזרמת הגז לחברת החשמל מהווה איתות רציני נוסף על חזרתה של EMG לשוק הישראלי, וזאת כשברקע הדיווחים על רצון השותפים בקידוחי "תמר" ו"דלית", בראשות קבוצת דלק וישראמקו , להקדים את הפקת הגז ל-2012.

מקורת במשק הגז ציינו כי לפי שעה EMG ממשיכה לספק את הגז לחברת החשמל במחיר הישן (מההסכם ב-2005), אך במקביל נמשכים המגעים בין הצדדים להגדלת כמויות הגז. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חברת החשמל החלה במגעים ראשוניים מול EMG להגדלת רכישות הגז החל משנת 2012 במסגרת הליך מו"מ איליו הוזמנו כל הספקים.

אמפל , שבשליטת איש העסקים, יוסי מימן, דיווחה בשבוע שעבר על חתימת תיקון להסכם בין ספקית הגז המצרית EMG לממשלת מצרים על תמחור מחדש של מחירי אספקת הגז לישראל. אמפל, המחזיקה בכ-12.5% ממניות EMG, ציינה כי התיקון להסכם בין חברת הגז הממשלתית המצרית ל-EMG, כולל, בין היתר, העלאת מחירים, מנגנון לעדכון מחירי הגז וכן יעדים חדשים למשלוחי הגז לשוק הישראלי. עוד קודם לחתימת ההסכם הסופי חידשו נציגי EMG את המו"מ מול הלקוחות בישראל בהן דוראד, דליה אנרגיה, בז"ן מקבוצת החברה לישראל, פז ועוד.

ל"גלובס" נודע עוד כי בהמשך לחתימת ההסכם, עשויה EMG להתחיל במהלך חודש ספטמבר 2009 בהזרמת הגז הטבעי למפעל נשר שברמלה, שיהיה הלקוח השני של החברה בישראל לאחר חברת החשמל.

נשר, שבבעלות כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי כבר חתמה על הסכם סופי לאספקת גז בהיקף כולל של כ-125 מיליון דולר (10 מיליון דולר לשנה בחוזה ל-15 שנים). יצוין כי לנשר הייתה אופציה בהסכם להקטין את כמות הגז בכ-30%, אך היא החליטה שלא לממש אותה.

לפי הערכות, המחיר בו תרכוש EMG את הגז ממצרים צפוי לנוע בין 2.5 ל-3.5 דולר ליחידת גז, זאת לעומת מחיר של 1.5-1.6 דולר ליחידת גז שנקבע במו"מ מול שלטונות מצרים בשנת 2000 ושאינו רלוונטי יותר. במשק האנרגיה מעריכים כי EMG תנסה לשמור על מרווח דומה למה שגבתה בעבר (1.25 דולר) בחוזי האספקה מול הלקוחות, כך שמחיר הגז לצרכן הסופי יעמוד על 4-5 דולר ליחידת גז, גבוה בכ-70%-80% מהמחיר הנמוך של כ-2.75 דולר בהסכם הקודם עם חברת החשמל.

הבעלות ב-EMG מתחלקת כיום בין איש העסקים המצרי, חוסיין סאלם - 28%, חברת הגז התאילנדית PTT - 25%, קבוצת סם זל-פישר - 12%, מימן - 20% באמצעות אחזקתו במרחב ואמפל ומשקיעים מוסדיים מישראל, בראשות קרן תשתיות ישראל - 4.4%.

ההסכם החדש בין EMG, שבה מחזיק מימן בכ-20% באמצעות אמפל ומרחב, לבין ממשלת מצרים נחתם לאחר שבשנה האחרונה נרשמו שיבושים בהזרמת הגז ממצרים לישראל. EMG נימקה את השיבושים בהזרמה בבעיות טכניות בצד המצרי.

עד לאחרונהEMG מספקת כיום לחברת החשמל כמות של כ-1 מיליארד מ"ק גז טבעי לשנה הנמוכה בכ-40% מאשר הכמות החוזית (1.7 מיליארד מ"ק) בהסכם בין הצדדים מ-2005. בשנה האחרונה מתנהל מו"מ בין חברת החשמל למצרים על עדכון מחירי הגז, אך בדיונים שהתקיימו מול המצרים סרב מנכ"ל, חברת החשמל, עמוס לסקר, לפתוח את ההסכם מ-2005 בטרם תחודש הזרמת הגז במלואה.

בקבוצת מרחב ובחברת החשמל סרבו להתייחס לידיעה.