בז"ן מנצלת את המשבר הכלכלי: אישרה השקעה של 500 מיליון דולר בהגדלת יכולת הזיקוק

דירקטוריון בז"ן אישר השקעה מופחתת של 500 מיליון דולר בהקמת הפצחן עד 2012 ■ מדובר בחיסכון של 170 מיליון דולר בהשוואה לעלות המתוכננת ■ צפוי להגדיל את כושר הזיקוק בכ-25,000 חביות ליום, ולתרום 150-200 מיליון דולר לרווח התזרימי של החברה

דירקטוריון בז"ן (בתי זיקוק לנפט), בראשות היו"ר יוסי רוזן, אישר אתמול (א')
את התקציב להקמת הפצחן המימני בבית הזקוק חיפה בתשומה של 25,000 חביות ליום, בהשקעה של כ-500 מיליון דולר.

הקמת הפצחן, שיאפשר לחברה להגדיל את יכולת הזיקוק מכל חבית נפט, היא החלק המרכזי בתוכנית ההשקעות של החברה שאושרה ב-2007 בהשקעה כוללת של בכ-1.1 מיליארד דולר.המתקן אשר עיקר מוצריו הם סולר וקרוסין (דלק סילונים) צפוי להיות תפעולי עד תחילת שנת 2012.

מדובר בירידה בסכום ההשקעה בפצחן המימני של 500 מיליון דולר, בהשוואה להשקעה של 670 מיליון דולר שאושרה בעבר, נובעת בעיקר הודות לירידת מחירי הציוד וניצול הזדמנויות. בז"ן דיווחה כי הערך הנוכחי הנקי של הפרויקט (NPV) הוא כמיליארד דולר, והוא צפוי לתרום לרווח תזרימי (EBITDA) של כ-150-200 מיליון דולר. .

עם הקמתו צפוי מתקן הפצחן המימני להשפיע על ציון מדד המורכבות של נלסון (Nelson Complexity Index) של בזן שעומד כיום על 7.4 ולהעלותו לציון 9. משמעות העלאת ציון מדד המורכבות הינה יכולת ייצור של ערך מוסף גבוה יותר מכל חבית נפט.

דירקטוריון בזן הטיל על הנהלת החברה להשלים הסדרי אשראי ארוכי טווח, שחלקן יהיו בגיבוי סוכנויות ביטוח אשראי ממשלתיות זרות (Export Credit Agency) במסגרתן תקבל החברה מימון לרכישת פרטי ציוד עיקריים מספקים בחו"ל. החברה גייסה חלק מהסכום הדרוש למימון התכנית האסטרטגית עוד בחודש דצמבר 2007.

יו"ר בזן, מר יוסי רוזן אמר כי: " החלטת הדירקטוריון לאשר את ביצוע ההשקעה במתקן הפצחן המימני הינה אחת הנקודות המרכזיות ביותר במסגרת יישום התכנית האסטרטגית של בזן. דווקא תקופת המשבר הכלכלי בעולם ותנאי השוק המשתנים, היוו הזדמנות עבור הנהלת החברה לנצל את יכולות ניהול המו"מ שלה מול ספקי ציוד במטרה לגבש חבילת מימון להקמת מתקן הפצחן המימני ולהוריד את עלויות ההשקעה בפצחן באופן משמעותי. זהו ללא ספק פרויקט בעל חשיבות לאומית שיספק תעסוקה לאלפי עובדים בשנים הקרובות וביצועו יתרום לתעסוקה באזור ובמדינה כולה."

עוד הוסיף רוזן כי: "אנו מקווים שגורמי הרגולציה השונים הקשורים לפרויקט יסייעו בקיצור ההליכים הנדרשים כדי לאפשר לחברה לעסוק בהקמת המתקן בתקופה זו בה המשק זקוק לתעסוקה והשקעות."

מנכ"ל בזן, מר ישר בן מרדכי אמר כי: "מתקן הפצחן המימני, יאפשר עם הפעלתו הפקת יותר תזקיקים בעלי ערך מוסף גבוה מכל חבית נפט ובכך יגדיל את המורכבות של בית הזקוק בחיפה באופן משמעותי ויגביר את גמישות בית הזקוק בבחירת חומרי הגלם ותמהיל המוצרים, כדי להתאימם לתנאי שוק משתנים. לאורך שנים בשווקים תנודתיים ומשתנים הוכח כי בתי זיקוק בעלי יכולות מורכבות וגמישות יותר הם אלו שמצליחים יותר לנצל את השינויים. פרויקט זה צפוי לשפר את מיצובה התחרותי של בזן בשוקי הדלקים בים התיכון ואין ספק כי ייתרום רבות לחיזוק כלכלת המדינה בכלל ואיזור מפרץ חיפה."

במהלך השנה האחרונה בחנו הנהלת ודירקטוריון בזן את ההשקעה בפרויקט לאור המשבר הכלכלי בעולם, וקיבלו חוות דעת כלכלית ועסקית נוספת אשר חזקה את נתוני כדאיות ההשקעה בפרויקט. יחד עם זאת דירקטוריון בזן התנה את ביצוע ההשקעה בכך שתזרים המזומנים הדרוש לביצועה והעומס המימוני שפרויקט זה צפוי להטיל על החברה בטווח הקצר עד סוף 2011, לא יפגע בפעילות השוטפת של החברה.