האם המאפיה האיטלקית זייפה אג"ח אוצר אמריקני בסך 134 מיליארד דולר?

משטרת איטליה מנהלת חקירה נגד שני אנשים שנכנסו למדינה עם מזוודה עמוסה בשטרי חוב חשודים

באחד מימי הקיץ הצהירו שני גברים יפנים לכאורה, שנסעו ברכבת מאיטליה לשווייץ, שאין להם על מה להצהיר בתחנת ביקורת המכס בצ'יאסו. אבל בתחתית כפולה של אחת ממזוודותיהם גילו המוכסים האיטלקים ושוטרי משרד האוצר איגרות חוב (או שטרי חוב) של האוצר האמריקני בסכום מדהים של 134 מיליארד דולר.

עבודת יד

לא ברור אם מדובר אכן ביפנים, כפי שהדרכונים שלהם מראים, אך השירותים החשאיים של איטליה ושל ארה"ב, שפועלים יחד, הגיעו במהירות למסקנה ששטרי החוב והמסמכים הבנקאיים שנלוו אליהם היו קרוב לוודאי מזויפים - עבודת יד של המאפיה האיטלקית.

מעט מאוד פרטים נחשפו מעבר להודעת המשטרה הפיננסית האיטלקית מ-4 ביוני על תפיסת 249 שטרי חוב של האוצר האמריקני, כל אחד מהם על סך 500 מיליון דולר, בתוספת 10 "אג"ח קנדי", שמשמשות לתשלומים בין ממשלות, בסך מיליארד דולר כל אחת. נראה שהרשויות באיטליה ניהלו מעקב אחרי שני ה"יפנים".

התעלומה התגברה ביום ה' שעבר, כאשר בלוג איטלקי ציטט את הקולונל רודולפו מקארלי מהמשטרה הפיננסית במחוז קומו, שאמר ששני הגברים שוחררו ממעצר. הקולונל ומטה המשטרה ברומא סירבו שניהם להשיב לשאלות "פייננשל טיימס".

"הכל זיוף, ללא ספק. אין לנו אפילו ניירות בסכומים כאלה", אמרה מקאיילה בריידן, יועצת בכירה ליחסי ציבור בלשכה לחוב ציבורי במשרד האוצר האמריקני. "הונאות מהסוג הזה מתנהלות כבר שנים". האוצר האמריקני לא הנפיק אג"ח פיזיות על נייר מאז שנות ה-80 - כל האג"ח הן אלקטרוניות - אם כי יש עדיין הנפקות של תעודות חסכון פיזיות.

דוברים רשמיים בטוקיו נשמעו מבולבלים והתקשו להתייחס לסיפור. טאקשי אקמאצו, מזכיר עיתונות במשרד החוץ היפני, מסר שהרשויות באיטליה אישרו ששני גברים עם דרכונים יפנים עברו חקירה בעקבות מזוודה מלאה באיגרות חוב שנמצאה ברשותם, אך יפן לא קיבלה מידע על זהותם או על מקום הימצאם. "איננו יודעים היכן הם".

תופעה לא חריגה

הפקידים האיטלקים ציינו ששטרי כסף ושטרי אוצר מזויפים אינם תופעה חריגה, אך הם נדהמו מהסכום שנלכד במזוודתם של "היפנים". החוקרים מנסים להתחקות אחרי המקור והיעד של המשלוח.

תובעים באיטליה מסרו בחודש שעבר שהם הצליחו לפצח תוכנית זיוף של איגרות חוב בהיקף מיליארד דולר שניהלה המאפיה בסיציליה, לכאורה בעזרת עובדים מושחתים בבנק המרכזי של ונצואלה. 20 בני אדם נעצרו בארבע מדינות. רויטרס דיווחה שהאג"ח המזויפות היו אמורות לשמש כבטוחות לפתיחת קווי אשראי בבנקים. הבנק המרכזי בוונצואלה הכחיש את ההאשמות נגד עובדיו. *