רכבת ישראל: הקו המהיר לירושלים יגרום לצמצום ההגירה השלילית מהעיר

הרכבת פרסמה את המכרז לתכנון וביצוע הגשר בפארק הארזים בהיקף של 140-150 מיליון שקל

פיתוח קו הרכבת המהיר (A1) לירושלים צפוי להכפיל את כמות הנסיעות בין ת"א לירושלים בשעות השיא ל-28 אלף נוסעים ביום, לעומת 14 אלף נוסעים כיום. כך עולה מחוות דעת שהעבירה רכבת ישראל לראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, לקראת הדיון המכריע בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים שבמועצה הארצית (ולנת"ע) על אישור התוואי לפרויקט.

מחוות הדעת שערכה חברת גל תכנון מערכות עולה, כי הפעלת הקו המהיר תביא לחיסכון של 20 אלף שעות ביום בסך הזמן הנדרש לנסיעות בכלי רכב, דבר שיתבטא בהקלה בעומסי התנועה.

מחוות הדעת עולה עוד כי הקמת הקו המהיר תביא לצמצום ההגירה השלילית מירושלים כתוצאה משיפור הנגישות למוקדי תעסוקה, מה שיגדיל את הפעילות הכלכלית בעיר. כמו כן, נטען כי הקמת הקו תביא להפחתה של 0.5% בכמות זיהום האוויר ברמה הארצית, כתוצאה מצמצום תנועת כלי הרכב הפרטיים.

הולנת"ע אמורה לשמוע היום (ג') את ההתנגדויות לתוואי הסופי של הקו המהיר לירושלים, זאת על רקע התנגדות ארגוני הירוקים למעבר ברכבת בגשר מעל נחל יתלה.

הירוקים דורשים שהרכבת תעבור במנהרה במקום בגשר על מנת לצמצם את הנזק הסביבתי, אולם לדברי הרכבת כל שינוי בתוואי יביא לדחיית הפרויקט במספר שנים.

בתוך כך נודע כי הרכבת ממשיכה לקדם את הקמת שאר הקטעים בקו המהיר, ופרסמה היום את המכרז לתכנון וביצוע הגשר באזור פארק הארזים, וזאת כחלק מהקמת קטע ד' של הקו המהיר ממבשרת ציון לירושלים. היקפו הכספי של המכרז נאמד ב-140-150 מיליון שקל.

ברכבת ישראל הבהירו היום בתגובה כי פרסום המכרז נעשה בעיתוי מקרי ובהתאם להחלטת ועדת המכרזים, וזאת ללא קשר לדיון בנושא אישור התוואי. מנכ"ל רכבת ישראל, חקי הראל, אמר היום כי "להשלמת פיתוח הקו השלכות מאקרו כלכליות על ישראל ועל כן לכל עיכוב בהשלמת הפרויקט יש השפעה היקפית מצטברת על נושאי תעסוקה, איכות סביבה ותאונות דרכים".