העלמות המס הן ממש לא הבעיה

קמפיין "אויבי העם" של רשות המסים הוא הסטה צינית ומכוונת מהמנה העיקרית

רשות המסים יצאה בסדרת תשדירים שמטרתם להפוך את מעלימי המס לאויבי העם. הלב נצבט לנוכח חייל המופשט ממעילו בלב סערת גשמים או תלמיד בית-ספר יסודי שצג מחשב נעקר משולחנו; ובסיום התשדיר מסכם הקריין, ומפנה אצבע מאשימה, "זכור, עבירת מס היא עבירה פלילית ופשע חברתי".

לדברי יהודה נסרדישי, מנהל הרשות, המניע ליצירת התשדירים הוא תפיסה הרווחת בקרב חלקים גדולים בציבור לפיה עבירות מס הן עבירות קלות שאין בהן קלון. האבחנה נכונה אך הסיבה לזלזול של הישראלים בחוק נובעת ממה שנתפס על-ידם כקלות הדעת בה מנהלת המדינה את תקבולי המסים.

אנו עדים מדי יום לחוסר תפקוד, בינוניות ובזבוז הקיימים במערכת ציבורית "השייכת לנו" אך המתנהלת כקופסא שחורה. לא ניתן להחליף רפורמה בפרופורגנדה. את התנהלותה הקלוקלת של המערכת הציבורית והפוליטית אי-אפשר לטייח גם באלף תשדירים.

אלף תשדירים לא ישכיחו מהציבור את אדישות המגזר הציבורי לנוכח המשבר הכלכלי. שעה שעסקים הפרטיים נלחמים בכדי לשרוד ושכירים מאבדים את מקומות עבודתם או במקרה הטוב נתחים נכבדים משכרם, נחים עובדי המדינה בחסותה של קביעות ושכר זוחל.
אלף תשדירים לא יסתירו מציאות בה עסקים פרטיים פושטים רגל, נעלמים, מתקצצים או נבלעים ובמקביל יחידות סמך ממשלתיות ממשיכות רק לספוח ולצמוח.

אלף תשדירים לא יכסו על מציאות קפקאית בה לנוכח משבר תקציבי מקבל המשרד לפיתוח אזורי מאה תקנים שייעודם בלתי ידוע ועלותם כ-20 מיליון שקל; מציאות בה אף לא אחד ממשרדי הממשלה הנותרים הודיע על קיצוץ שכר או פיטורים; מדינה בה עסקים נאנקים תחת עול מסים והכנסות מצטמקות בעוד תקציב המדינה צומח ב-3%.

אזרחי ישראל מביעים את חוסר שביעות רצונם מפירמות פרטיות על-ידי החלפתן. חברת השקעות הכושלת בתשואותיה, כתב עת המקמץ בחשיפות או ספק אינטרנט ששירותו איננו מספק מפסידים לקוחות והכנסות.

אל מול הזכות לבחור חברה פרטית, עומדת החובה לשלם את מיסינו ללא קשר לטיב השירות הניתן לנו. במקרה כזה נותר לנו רק להתעצבן, להתמרמר, ולאבד אמון.

אם מעוניין נסרדישי ברצונם הטוב של אזרחי ישראל, מוטב לו שילך לאדוניו ויציע להם לבחור בדרך הקשה והמתבקשת: החלת שקיפות על המגזר הציבורי, קיצוץ שכר ותקנים, חיסכון והתייעלות. עד אז, אלף תשדירי טלוויזיה לא יוכל להחליף את המציאות.