עונש חסר תקדים לברנרד מיידוף: 150 שנה בכלא; השופט: "על גזר-הדין להעביר מסר ברור"

גלובס tv מיידוף הודה במעשי מירמה בני"ע בכ-65 מיליארד דולר, הלבנת הון ועדות שקר ■ אחד מקורבנות התרמית: "אסור למיידוף לקבל אישור לחזור לחברה, תא הכלא צריך להפוך לארון הקבורה שלו" ■ מיידוף: "אני לא יכול לתת שום תירוץ או הצדקה למעשיי; אני יודע ש'סליחה' לא תספיק"

עונש חסר תקדים נגזר על ברנרד מיידוף: מאסר של 150 שנה. עם מתן גזר הדין, השופט היה תקיף ואמר "על גזר-הדין להעביר מסר ברור".

הקראת גזר הדין במשפטו של ברנרד מיידוף החלה ב-17:00 שהודה בחודש מארס ב-11 סעיפים פליליים בכתב האישום נגדו, כולל מעשי מירמה בניירות ערך, הלבנת הון ועדות שקר בפרשת מירמת השקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים.

בתחילת דבריו, השופט פנה למיידוף ואמר לו כי "הודית באשמה ב-11 סעיפים - תקבל גזר-דין הגיוני". בשלב הראשון של ההליך, 9 מקורבנותיו של מיידוף מסרו עדותם לשופט. לאחר מכן מיידוף עצמו מסר עדותו, ואחריה בא גזר הדין.

מיידוף החל למסור את עדותו ואמר, כי "אני לא יכול לתת שום תירוץ או הצדקה למעשיי. ככל שאני מנסה לצאת מזה, ככה נפלתי לבורות עמוקים יותר, כואב לי על הסבל שהסבתי לקורבנות, אשתי בוכה כל לילה ואני יודע ש'סליחה', לא תספיק. אני אחיה עם האשמה החמורה הזו לאורך כל חיי, ואני יודע כי זה לא מספק".

התובע שאל את מיידוף איך יכל להונות את אשתו שחיה איתו ב-50 השנה האחרונות. מיידוף ענה כי "עשיתי טעות חמורה, ואני משלם עליה".

השופט אמר כי הוא לא חושב שקורבנותיו של מיידוף מחפשים נקמה גרידא, הם רוצים צדק.

"איבדנו את כל נכסינו וחרותינו"

לפני עדותו של מיידוף, בית המשפט שמע את עדותם של 9 מקורבנותיו של ברנרד. אחד-אחד הם עלו לדוכן העדים ומסרו את דבריהם. אחת הקורבנות: "כשהורגים שוטר - ידוע בדיוק מהו העונש הצפוי, השופט צריך לקבוע היום, שכשמשבשים את המערכת הפיננסית - העונש יהיה ברור מאוד. דיברתי עם אנשים שאיבדו את ביתם והיום צריכים לעבור לגור אצל הילדים שלהם. אני לא מבינה למה חבר המושבעים פועל לאט".

קורבן אחר: "איבדנו את כל נכסינו וחרותינו, אני עובד בשלוש עבודות ומכרתי את כל מה שהיה לי. אני מקבל מוצרים מהמשפחה כדי לשרוד". אחד הקורבנות, בן 63, מסר כי בעקבות התרמית של מיידוף, הוא נאלץ לחזור לעבוד ב-2 עבודות, כמו גם אשתו. הוא פנה למיידוף ואמר לו: "גם הבנים שלך מתעבים אותך, הלוואי שאלוהים לא ירחם עליך". קורבן נוסף: "אסור למיידוף לקבל אישור לחזור לחברה, תא הכלא שלו צריך להפוך לארון הקבורה שלו".

ברנרד מיידוף ברנרד מאדוף / צלם: רויטרס

"מיידוף צריך לבלות את שארית חייו בכלא"

בשבוע שעבר (ו') טענו אנשי התביעה בארה"ב כי "הנוכל ברנרד מיידוף צריך לבלות את שארית חייו בכלא", וזאת בגלל שפשעיו כמבצע ההונאה הגדולה ביותר בתולדות וול סטריט היו ייחודיים מבחינת "ההיקף ומשך הזמן".

"פשעיו של מיידוף היו בקנה-מידה לא רגיל", נאמר בתזכיר שהגישה התביעה לשופט הפדרלי במהנטן. "למשל, ההפסדים ממעשה ההונאה שאומתו עד כה עולים על 13 מיליארד דולר - פי 32 מרמת ההפסדים שבגינה יש לגזור מאסר עולם על-פי הקווים המנחים בגזירת דין בארה"ב".

בתזכיר נאמר כי 170 מיליארד דולר זרמו לחשבון העיקרי שבו השתמש מיידוף במשך עשרות שנים. מיידוף רימה אלפי אנשים וגרם קשיים כלכליים ליחידים, לארגוני צדקה ולארגונים שלא למטרות רווח.

מאז חשיפת ההונאה ומעצרו של מיידוף בדצמבר, נשמעו קריאות להידוק הפיקוח על החברות.

בשבוע שעבר טען עורך דינו של מיידוף, סורקין, במסמכים שהוגשו לשופט, כי עונש מאסר בן 12 שנה יהיה מספיק. סורקין גם ביקש מהשופט לא להיכנע ל"נקמת האספסוף" שאותה דורשים נפגעי מיידוף.

סורקין טען כי פגישה שנערכה לאחרונה בין מיידוף הכלוא למפקח הכללי של רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) הביאה תועלת לרשויות הפיקוח. אולם, בשבוע שעבר (ו') טענו התובעים כי הפקיד "דיווח לממשלה כי המידע שקיבל ממיידוף לא יתרום לעיצוב וחיזוק עתיד הרגולציה והפיקוח העתידיים בוול סטריט".

באתר חדשות 2 מועבר שידור חי מגזר הדין: www.mako.co.il/news / http://www.reshet.ynet.co.il

הרשויות בארה"ב אמרו כי מהתצהירים ששלחו לבית המשפט המשקיעים שרומו בידי מיידוף, עולה כי הוא "לא רק היה אחראי למחיקת המשאבים הפיננסיים של דורות רבים במשפחות - אלא גם לגרימת לחץ ונזק רגשי ברמות גבוהות מאוד".

בתזכיר שהוגש בשבוע שעבר (ו'), ובמסמכים אחרים שהוצגו לבית המשפט, טוענים אנשי התביעה כי נכון לנובמבר 2008 הכילו חשבונות הבנק של מיידוף סך של 65 מיליארד דולר, כאשר למעשה הוא לא רכש שום ניירות ערך.

מיידוף ואשתו, רות, הסכימו למכירת 3 נכסי היוקרה שלהם, וכן למכירת נכסים וחפצי ערך אחרים, על-פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט ביום שישי.