טלנסקי: עדותי על העברת מעטפת כסף דרך שולה זקן לא נסמכה על זיכרוני האישי

ביום השני לעדותו המוקדמת אמר עד המפתח נגד אולמרט כי עדותו במשטרה - לפיה העביר לזקן מעטפה ובה 72.5 אלף שקל - הינה מסקנה שהסיק בעקבות יומנים של זקן שהמשטרה הציגה לו

מוריס (משה) טלנסקי - שהיה מקורבו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, והפך לעד המפתח נגדו בפרשת "מעטפות הכסף" - הודה היום (ב') בבית המשפט כי עדותו במשטרה, לפיה העביר לראש לשכתו של אולמרט לשעבר, שולה זקן, מעטפה ובה 72.5 אלף שקל - הינה מסקנה ולא זיכרון שהוא זוכר במודע.

הדברים נאמרו במהלך חקירה הנגדית, אותה ניהל עורך דינה של זקן, מיכה פטמן, שבמהלכה ניסה להוכיח כי טלנסקי למעשה לא העביר לזקן את המעטפה האמורה.

טלנסקי התייצב היום בבית המשפט המחוזי בירושלים להמשך עדותו המוקדמת, אותה החל אתמול (א') לאחר הפסקה של כשנה. מאז מסר טלנסקי את עדותו המוקדמת לפני כשנה, התגבש כתב אישום נגד אולמרט, שבינתיים התפטר מתפקידו, בעיקר בשל עדות זו.

אולמרט מואשם כי קיבל לכאורה מטלנסקי מאות אלפי שקלים שלא כחוק. הוא מואשם, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה.

עו"ד פטמן ביקש מטלנסקי לאשר כי הפרטים שמסר בחקירתו במשטרה לא היו מדויקים, וכי טלנסקי הסביר זאת במצב הנפשי הבעייתי בו היה, בלחץ של הזמן והבלבול בו היה שרוי, כך שהוא חש כאילו הצמידו אקדח לראשו.

עו"ד פטמן הזכיר לטלנסקי כי הוא אישר שנתן לזקן את המעטפה עם 72.5 אלף שקל כדי שתעבירה לאולמרט, רק לאחר שהראו לו את יומניה של זקן, בהם צויין כי היא קיבלה ממנו את המעטפה כדי להעבירם לראש הממשלה לשעבר.

טלנסקי אמר בבית המשפט כי שולה זקן לא ספרה את הכסף, והוא כלל לא אמר לה מה יש במעטפה. ואולם, הוא הודה כי קיימת אפשרות שאמר במשטרה כי העביר את המעטפה לזקן רק משום שראה מה כתוב ביומניה, ואישר כי מדובר במסקנה ולא בזיכרון מודע.

עד עוין

פרקליט המדינה, משה לדור, הקריא לטלנסקי מהודעותיו במשטרה, לפיהן העביר כסף במעטפות גם לזקן וגם לאולמרט בתקופה שהיה שר התמ"ת. טלנסקי הדגיש כי הוא אינו יודע אם זקן ידעה כי יש כסף במעטפות.

טלנסקי התייחס ל-300 אלף דולר שהעביר לחברו של אולמרט, עו"ד אורי מסר, לצורך כיסוי החובות של סיעתו של אולמרט בעיריית ירושלים בעת שכיהן כראש העיר. טלנסקי אמר כי ביקש ממסר שכסף זה יהיה הלוואה, אך היה טיפש, כיוון שלא קיבל את הכסף עד היום.

במהלך הדיון נשקלה האפשרות להכריז על טלנסקי כעד עוין, במטרה להבהיר כי קיימות סתירות בעדותו. מתברר כי בחקירתו במשטרה אמר טלנסקי כי העביר כספים במעטפות לזקן מספר פעמים, ואילו בבית המשפט אמר כי עשה זאת פעם אחת כשהעביר לה את המטפה עם הסכום של 72.5 אלף שקל.

כשלדור רצה להרחיב את השאלות בעניין, הודיעו פרקליטיו של אולמרט, עוה"ד נבות תל-צור ואלי זוהר, ופרקליטה של זקן כי יסכימו לכך רק אם טלנסקי יוכרז כעד עוין.

בתום התייעצות התירו השופטים ללדור להפנות דברים לטלנסקי לגבי דברים שאמר במשטרה, אך לא התירו לו לחקור אותו נגדית מבלי להכריז עליו כדין עוין.

בסופו של דבר החליט לדור לסיים את החקירה מבלי להכריז על טלנסקי כעד עוין. טלנסקי הביע חשש כי אם יוכרז כעד עוין, לא יקבלו אותו למניין בבית-הכנסת בו הוא מתפלל בארצות-הברית.