הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות: אפריקה צללה ב-5.7%

הערכות בשוק: הבורסה תתקשה לעלות בטווח הקצר ■ ירידות נרשמו גם באג"ח הקונצרניות - ועליות באג"ח הממשלתיות ■ גולדמן זאקס: בנק ישראל לא יעלה את הריבית לפני המחצית השנייה של 2010

המסחר בבורסה בת"א ננעל בירידות שערים חדות. בשעות הצהריים השוק החל לקזז הפסדים והמעו"ף עבר מירידה של 1.6% לירידה של 1%. עם זאת, ממש בסיום המסחר שבו הדובים לזירה, והמדד המוביל ננעל בירידה של 1.3%. יש לציין כי מחזור המסחר בבורסה היה נמוך היום מהרגיל והסתכם ב-853 מיליון שקל, הן משום שמדובר ביום ראשון (בו הזרים לא פעילים) והן על רקע חופשת הקיץ שיצאה לדרך ומביאה באופן מסורתי לירידה במחזורי המסחר בשווקים בישראל ובעולם.

הירידות בת"א מגיעות בעיקר לאחר סוף שבוע שלילי במיוחד בוול סטריט. המדדים בניו יורק ננעלו ביום חמישי בירידות חדות של יותר מ-2.5%, וביום שישי לא התקיים מסחר לרגל חופשת חג העצמאות. הסיבה לירידות ביום חמישי הייתה פרסום נתוני התעסוקה השליליים, שהיו גרועים מציפיות האנליסטים.

במקביל לירידות היום במניות, נרשמו גם ירידות באג"ח הקונצרניות ועליות באג"ח הממשלתיות, בעוד המשקיעים בורחים מהאפיקים המסוכנים ומחפשים מפלט באפיקים הבטוחים יותר. מדדי התל-בונד ירדו היום בשיעור של עד 2% בעוד האג"ח הממשלתיות הלא-צמודות עלו בשיעור של עד 0.67%.

ובהמשך לראלי במניות בחודשים האחרונים - נתונים שפרסם היום בנק ישראל מעידים על חזרתם של המשקיעים הזרים לבורסה בת"א. לפי הנתונים, המשקיעים הזרים רכשו מניות בהיקף של 400 מיליון דולר בחודש מאי, וזאת לאחר שמכרו מניות ב-200 מיליון דולר בחודשים מארס-אפריל. באפיק הסולידי, הזרים מכרו אג"ח ממשלתיות ב-180 מ' ד' במאי, מרביתן מסוג שחר.

עוד עולה מהנתונים שפירסם בנק ישראל, כי תיק הנכסים שבידי הציבור עלה בחודש מאי ל-2.063 טריליון שקל, עלייה של כ-0.6% בהשוואה לאפריל. זהו החודש ה-6 ברציפות שתיק הנכסים רושם עלייה לאור ההתאוששות בשווקים הפיננסים מתחילת השנה.

דשדוש בטווח הקצר, עליות בטווח הבינוני

ככל שמופיעים יותר סימני התאוששות בכלכלה המקומית, כך מתגברות ההערכות לשינוי במדיניות המוניטרית של בנק ישראל. הבנק הפחית את הריבית ל-0.5% ושומר עליה ברמה אפסית זו, ובמקביל הוא רוכש דולרים ואג"ח ממשלתיות מדי יום. רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי בנק ישראל יעלה את הריבית במשק רק במחצית השנייה של 2010, וכך מעריכים גם כלכלני גולדמן זאקס. נציין כי הריבית האפסית היוותה גורם מרכזי לעליות בשוק המניות בחודשים האחרונים, שכן היא דחפה את המשקיעים לאפיק המנייתי.

גם בבנקים רווחת ההערכה כי שוק המניות יתקשה להמשיך לעלות בתקופה הקרובה, אם כי בטווח הבינוני צפויה המגמה החיובית לחזור לבורסה.

"עקב נתוני המאקרו המעורבים, בטווח הקצר צפוי להימשך הדשדוש בשוק אשר יתקשה לפרוץ מעלה", אומרים בבנק אגוד, ומעריכים עוד כי בטווח הבינוני - עם היראות ניצני יציאה מהמשבר - צפוי השוק לפרוץ מעלה.

כלכלני בנק לאומי אמרו בסקירתם השבועית, כי "בטווח הקצר יתבסס שוק המניות סביב רמת המחירים הנוכחית עד להופעתם של איתותים חיוביים נוספים בצד הריאלי". גם בלאומי סבורים כי "בטווח הבינוני צפויה המגמה להיות חיובית, בעיקר על רקע התייצבות המצב הכלכלי והתשואות הנמוכות באפיקים הסולידיים".

חנה פרי-זן, מנהלת החטיבה לניהול נכסי לקוחות בבנק הפועלים, התבטאה אף היא באופטימיות זהירה ואמרה כי היא סבורה ש"הפוטנציאל החיובי בשוק המקומי גבוה משמעותית מהשלילי, מכיוון שמניות רבות נסחרות עדיין במחירים זולים מאוד. דשדוש השווקים עשוי להימשך בחודשים הקרובים, בישראל ובעולם". בבנק מעריכים כי השיפור הכלכלי יחל לקראת סוף השנה הנוכחית או במחצית הראשונה של 2010, אך גם אז לא נראה שיעורי צמיחה דומים לאלה שנרשמו בשנים 2004-2006.

המעו"ף ת"א 100 תל-טק הבנקים הנדל"ן

מניות בכותרות

מניית אפריקה ישראל הובילה היום את הירידות במעו"ף והפלה בכמעט 6% ללא כל הודעה מיוחדת מצד החברה. ירידות חדות נרשמו גם באגרות החוב של החברה, כגון אפריקה אג"ח י"ג שיורדות ביותר מ-15%. בשוק מעריכים כי מדובר במימושי רווחים, לאחר שהמניה זינקה ב-70% ברבעון האחרון וב-134% מתחילת השנה.

כי"ל ריכזה עניין על רקע עליות השערים שרשמו מניות הדשנים בסוף השבוע בוול סטריט. פוטאש, לדוגמה, זינקה ב-5.6% תוך שהיא מרכזת מחזור מסחר כפול מהממוצע. נציין כי בשוק נפוצו שמועות לפיהן יצרניות האשלג הגיעו להסכמה עם ההודים על המחיר בחוזה האשלג שייחתם בקרוב. לפי השמועות, המחיר הוא 625 דולר לטון אשלג - אם כי לא ניתן לאמת זאת וכרגע מדובר בשמועות בלבד.

רשות ני"ע חוקרת חשד לשימוש במידע פנים במניית ישראמקו , כשהגורמים המעורבים הם ח"כ חיים כץ וגורמים מעולם הכדורגל.

כור הודיעה היום כי רכשה 6.9 מיליון מניות של קרדיט סוויס. בפסגות ממליצים היום להגדיל את האחזקה בכור על חשבון החברה האם, דסק"ש . ההמלצה של פסגות לכור עלתה מתשואת שוק לתשואת יתר בעוד ההמלצה לדסק"ש השתנתה בכיוון ההפוך.

מניית קבוצת דלק ריכזה עניין בעוד החברה מתמודדת במכרז לרכישת 700 תחנות דלק ביוון. החברה הבת של הקבוצה, דלק רכב , מכרה ביום המכירות הראשון של המאזדה 3 החדשה מעל 950 מכוניות בשווי כולל של כ-120 מיליון שקל.

שטראוס בלטה לאור כוונתה לרכוש את יצרנית מסנני המים תמי-4. לפי ההערכות, סכום הרכישה הינו כ-350 מיליון שקל.

חברת שיכון ובינוי נדל"ן, מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון, תקים יחד עם חברת אזורים של שעיה בוימלגרין קניון בשטח 70 אלף מ"ר בנוי בעיר ימים בנתניה. ההשקעה הכוללת צפויה להסתכם ביותר מ-450 מיליון שקל. הקניון יוקם סמוך לשכונת עיר ימים בנתניה דרום על פני 58 דונם והוא צפוי להיפתח לציבור בקיץ 2011.

אלביט הדמיה קיבלה אישור ממשלתי לבניית מחלבה גדולה בהודו. מדובר במחלבה מרכזית שתוקם באזור שתשתרע על-פני 1,416 אלף מ"ר.

הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופאי תפרסם ביום ד' השבוע את ממצאי החקירה שלה בעניין יצרניות הגנריקה ביבשת, חקירה שכוללת, בין היתר, את טבע .

חברת תדיר גן , המייצרת אגני שמן למנועים של כלי רכב הודיעה היום כי קיבלה תשלום בסך -412,857 דולר מחברת ג'נרל מוטורס ארה"ב ותשלום נוסף בסך 530,125 אירו מחברת ג'נרל מוטורס אירופה.

איתמר מדיקל הודיעה היום כי איגוד הרפואה האמריקני (AMA) העניק למכשיר ה-WatchPAT שלה קוד CPT בקטגוריה III, המאפשר לרופאים לקבל החזר מהמבטחים עבור שימוש במכשיר. עוד בגזרת הביומד - מניית ביולייט נפלה היום ביותר מ-7% לאחר שצללה ב-31.5% ביום חמישי, וזאת על רקע כישלון בניסוי רפואי של החברה הבת אוביקיור.

שטאנג הודיעה על מכירת מתקן ההתפלה שבבעלותה בתמורה לסילוק ערבות שהעמידה לבנק לאומי, בסכום של 2.7 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף]