אמנון ברזילי חשוד שביצע במטיס קפיטל עסקאות בניגוד עניינים

ברזילי, בעל השליטה במטיס קפיטל, חשוד בין היתר שקיבל 50% מהרווח של חברת טרייד מוביל בעסקה עם יפנאוטו (יבואנית סובארו) כנגד חשבוניות ייעוץ שהוציא - וזאת מבלי שניתן לכך גילוי בדו"חות החברה

בית משפט השלום בתל-אביב שיחרר אמש (ג') בהסכמה, בתנאים מגבילים, את איש העסקים אמנון ברזילי, בעל השליטה במטיס קפיטל , שנעצר על-ידי רשות ניירות ערך בחשד לשורת עבירות חמורות.

בין היתר הוא חשוד שקיבל 50% מהרווח של חברת טרייד מוביל בעסקה עם יפנאוטו (יבואנית סובארו), חברה-בת של מטיס, כנגד חשבוניות ייעוץ שהוציא - וזאת מבלי שניתן לכך גילוי בדו"חות החברה ומבלי שהעסקה אושרה כעסקה עם בעל שליטה.

בנוסף חשוד ברזילי בכך שדיווחים על עסקאות שביצעה מטיס לרכישת בתי-מלון באירופה עם גורם או גורמים שלהם קשרים עסקיים ענפים ומתמשכים עם ברזילי, נעשו תוך הכללת פרטים מטעים והסתרת עובדות על אודות פרטי העסקאות מהדירקטוריון ומציבור המשקיעים.

בגין חשדות אלה הוא נחקר באפריל השנה ברשות ניירות ערך, ושוחרר על-ידי קצין ממונה בתנאים מגבילים, תוך שעוכבה יציאתו מהארץ.

חקירת חשדות אלה טרם הסתיימה, וכעת ברזילי נעצר שוב לחקירה, בעקבות החשד החדש הנוגע לעסקת טרייד מוביל. סגן נשיאת בית המשפט, השופט מרדכי פלד, הטיל על ברזילי את הערבויות שתוקפן למשך 90 יום.

תנאי לעסקה

ברזילי חשוד בדיווח בכוונה להטעות משקיע סביר וכן בקבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות מנהלים ועובדים בתאגיד. הוא שוחרר בערבות עצמית של 500 אלף שקל וערבות בנקאית בסך 400 אלף שקל.

מטיס היא חברת אחזקות הפועלת בתחומי הנדל"ן והרכב. בבקשת השחרור בערבות שהגישה היועצת המשפטית של מחלקת החקירות ברשות, עו"ד ציפי גז, נאמר כי בסוף 2005 פנו בעלי חברת טרייד מוביל לברזילי כדי לבחון שיתוף-פעולה אפשרי עם יפנאוטו. בין הצדדים גובש הסכם, לפיו רוכשים הפונים ליפנאוטו כדי לרכוש רכב חדש ומעוניינים לבצע טרייד-אין - יופנו לטרייד מוביל לצורך מכירת רכבם הישן. על-פי ההסכם, טרייד מוביל זכאית לתשלום עמלות מיפנאוטו. אירועים אלה התרחשו בתחילת דרכה של טרייד מוביל, כאשר עסקת יפנאוטו היתה אמורה להיות ההתקשרות הגדולה הראשונה שלה בתחום.

לאחר שסוכמו פרטי העסקה בין ברזילי כנציג יפנאוטו, לבין טרייד מוביל, הציב ברזילי תנאי לעסקה: הוא דורש לקבל אישית 50% מרווחי טרייד מוביל בעסקה. בעלי טרייד מוביל נאלצו להסכים לתכתיב.

חקירת הרשות העלתה כי ברזילי קיבל למעלה מ-2 מיליון שקל מכוח סיכום זה, תמורת חשבוניות שהוציא מחברה פרטית שבבעלותו בגין "ייעוץ", ונועדו להסוות את מטרת התשלומים. הסכם חלוקת הרווחים לא קיבל את אישורי הדירקטוריון של מטיס ויפנאוטו כעסקה עם בעל שליטה, ולא דווח לציבור המשקיעים.

פרקליטו של ברזילי, עו"ד שלמה ניסים, מסר בתגובה: "ברזילי משתף פעולה בחקירה ומוסר את גירסתו. הוא בטוח כי החקירה תביא לממצאים שאין ממש בחשדות נגדו".